Fest-view: Nouvelle Prague

Nouvelle Prague 2014 Nouvelle Prague 2014

Podzimní showcaseový festival Nouvelle Prague letos vstoupí do svého druhého ročníku. Loni při své premiéře umožnil setkání českých promotérů se svými zahraničními kolegy a představil odborné i širší veřejnosti několik zámořských kapel, převážně z Austrálie a Kanady. Svým formátem se tato akce stala v České republice zcela ojedinělou. Letos se organizátorům dostalo prestižní odměny na britském The Great Escape Festivalu, kde Nouvelle Prague získal ocenění jako nejlepší nový showcaseový festival, když se umístil jako první v hlasování více než 3000 delegátů z celého světa. Letošní ročník proběhne ve dnech 7.-8. listopadu a jména prvních hostů jsou již odtajněna. V rámci našeho festivalového speciálu Fest-view jsme se zeptali na pár otázek ohledně pořadatelství této akce zaměřené na nové hudební objevy výkonného ředitele Štěpána Suchochleba.

Plánujete oproti prvnímu ročníku nějaké změny v dramaturgii, organizaci? Bude se festival rozšiřovat?

Festival se setkal s veskrze pozitivními reakcemi, ale vždycky je co vylepšovat a s čím novým přicházet. Dramaturgie je i letos zaměřena na zámořské kapely, ale nově přidáváme taky české zastoupení, protože zahraniční návštěvníci právě ten český element docela postrádali a je to příležitost poslat nějakou českou kapelu do světa. Takže letos chceme zahraničním odborníkům pravděpodobně čtyři české kapely představit. Přeskupili jsme časové sloty a výsledkem je mírný nárůst počtu vystupujících kapel. Konferenčních panelů bude šest, ale pokryjí snad všechna palčivá témata pro hudební profesionály z Česka i zahraničí. Nově budou součástí festivalu Ceny Nouvelle Prague, které budou určeny dovnitř české profesionální hudební komunity. A pro konferenci chystáme jeden úplně nový formát pořadu, nebude to panel, ale jeho přesnou podobu i hosta si zatím musím nechat pro sebe.

Proč bude letos dramaturgie stejně jako loni zaměřena na zámořské kapely?

Má to jednoduchý důvod: snažíme se Nouvelle Prague budovat v evropském kontextu, a když se podíváte po Evropě, tak už tady existuje několik významných showcaseových festivalů, které jsou zaměřeny na evropské a domácí kapely (The Great Escape, Eurosonic, Reeperbahn, Tallin Music Week, Vienna Waves...), zatímco zámořským kapelám se programově nevěnuje ani jeden. Chceme se odlišit a zároveň chceme zaplnit určitou díru na trhu, proto jdeme po tom, co je „za mořem“. V našem současném pojetí je to Severní Amerika, Austrálie, Nový Zéland, Izrael, ale perspektivně na nás čekají velké příležitosti také v Japonsku, na Dálném východě, v Číně, Indii nebo Africe – to všechno je za mořem a hudba se tam hraje kolikrát daleko zajímavější než ta, co známe u nás z rádia.

Mluvil jste také o tom, že byste rádi na Nouvelle Prague představili zahraničním profesionálům z hudebního businessu některé české kapely? Máte už představu, jaké?

To zatím nemáme, vybíráme, přebíráme, ptáme se našich spolupracovníků, necháváme se ovlivňovat. Rozhodně nechceme pořádat další talentovou soutěž, kvalifikační kola apod. Prostě ve spolupráci s našimi kolegy vybereme kapely, o kterých si budeme myslet, že mohou za hranicemi zaujmout.

Nouvelle Prague získal prestižní ocenění jako nejlepší nový showcaseový festival ve světové komunitě lidí z hudebního businessu na anglickém The Great Escape Festivalu. Jaké možnosti vám takové ocenění nyní otevírá? Jak pro festival samotný, tak pro vaši promotérskou činnost, která by mohla expandovat do zahraničí (dostat to nejlepší z české scény například právě na The Great Escape...)?

Posílat kapely z České republiky do zahraničí nebývá žádné velké terno, přínosy finanční jsou zanedbatelné, spíše se člověk dostane na zajímavá místa a k zajímavým lidem, což ho posune dál. Expandovat do zahraničí tedy chceme svým rozletem, dosahem, způsobem uvažování, chceme se pohybovat minimálně v evropském kontextu. Možnosti jsou veliké, limitem může být jen naše nedokonalost.  

Lucy Rose, Nouvelle Prague 2013, foto Lukáš Janičík Lucy Rose, Nouvelle Prague 2013foto: Lukáš Janičík

Jaké zahraniční hosty letos pozvete k panelovým diskuzím?

Dělal bych rozdíl mezi tím, koho pozveme a koho nakonec ve skutečnosti přivítáme. Seznam pozvaných zahraničních odborníků čítá v tuto chvíli více než 50 jmen, ale ne všichni se nám do panelů vejdou. V tuto chvíli máme sestavená témata pro všech šest konferenčních panelů a podle nich se snažíme vybírat panelisty – chceme vždycky významného hráče z české scény, ale do každého taky zahraniční zástupce, protože některá témata (třeba velmi odborné otázky marketingu na sociálních sítích nebo autorských práv v online prostoru) jsou ve světě daleko probádanější než u nás. Zase zdůrazním ten kontext: zahraniční oči nám často poskytují jinou perspektivu.

Mezi potvrzenými panelisty pro letošní listopad jsou například dlouholetý booker festivalu Glastonbury a spoluzakladatel showcase festivalu The Great Escape Martin Elbourne, dramaturg maďarských festivalů Sziget a Volt Dan Panaitescu, ředitel významné londýnské agentury CODA Rob Challice, v České republice velmi aktivní booking agent Nick Hobbs, jeden z nejvýznamnějších britských hudebních novinářů John Robb, zástupce australské vládní exportní agentury Glenn Dickie a další osobnosti.

Máte nějaký plán, jak lépe promovat festival i pro běžného návštěvníka, který na něj nemíří kvůli odborné části? Loni přišlo nejvíce lidí na undergroundovou hip hopovou kapelu Dilated Peoples, která z celého line-upu žánrově, i vzhledem k tomu, že už se jednalo o zavedenější jméno, dost vybočovala. A jejich fanoušci se neukázali na ostatních koncertech festivalu...

Promotion dělá Michal Rejzek a jeho tým, domnívám se, že dobře. Potýkáme se trochu se skutečností, že český posluchač není primárně naladěn na objevování nových jmen. Většinou si počká, až k němu novinky dorazí po síti nebo z rádia a teprve potom zajde na koncert. Tohle spotřebitelské chování je dost odlišné od jiných zemí, ale víme o něm a počítáme s tím, že budeme muset českého diváka s konceptem showcase festivalu seznamovat. Na základě loňských zkušeností jsme se rozhodli, že headlineři budou určitě přístupnější širší veřejnosti, nechceme mířit do žádné subkultury.

Jména headlinerů letošního ročníku asi zatím neprozradíte, ale podle čeho je budete vybírat? Chcete žánrovou pestrost jako loni či zvolíte nějaké nové neokoukané jméno jako byla třeba Lucy Rose?

Celkově si při sestavování dramaturgie nestavíme žádné žánrové limity, bude to opět směsice od kvalitního neo-folku přes tvrdší styly až k hudbě ovlivněné elektronikou, důležitá je pro nás osobitost, svěžest, originalita a schopnost zaujmout. Vnitřně cítíme, že nechceme jít do žádných extrémních stylů a subkultur, ale to je asi u showcase festivalu pochopitelné.

Kde berete tipy na zahraniční účinkující, kteří na festivalu vystoupí v rámci showcase? Jednáte ještě s některými kapelami, které se představily na The Great Escape Festivalu?

Náš booker Ondra Kopička jezdí po světě, poslouchá, dostává tipy od spolupracovníků a v neposlední řadě jsme zavaleni žádostmi o vystoupení od kapel z celého světa, jejich manažerů až třeba po exportní agentury – to je výsledek loňského úspěchu. Máme tedy daleko více možností, než můžeme prakticky využít. S pár kapelami z The Great Escapu jednáme. Ondra mi prozradil, že s velkou pravděpodobností přijedou Calling All Cars z Austrálie, které na The Great Escapu ulovil. Vynikající parta, která doma jela jako předkapela Queens of the Stone Age, ale v Evropě ji prakticky ještě nikdo nezná.

Australští Money For Rope získali díky navázání kontaktů přes Nouvelle Prague několik hracích časů na The Great Escape Festivalu a možnost vyjet na evropské turné, zahrají také na Rock For People. Jak jste je objevili?

To je zásluha Ondřeje. On dost sleduje práci Steva Schrama, producenta, který si potrpí na nedokonalosti. Má rád syrovou a nevycizelovanou muziku. Právě on myslím produkoval eponymní album Money for Rope z roku 2012, takže tam to byla jasná volba.

Jak dlouho trvá organizačně připravit takový festival, jako je Nouvelle Prague? Velké festivaly začínají s přípravami na další ročník ihned po skončení toho aktuálního...v jaké fázi jste nyní?

Přípravy jsou v plném proudu, máme pohromadě skoro celou konferenci, ale potvrzujeme ještě panelisty, z kapel máme potvrzené asi dvě třetiny, teď se ale pomalu vrhneme na produkci, na sestavení mimokonferenčího programu pro návštěvníky, na dotvoření Cen Nouvelle Prague, té práce nás čeká ještě moc! A přípravy nikdy nekončí: například dnes jsem musel jednoho opravdu výtečného panelistu z Británie odmítnout, protože už jsem jeho téma měl pokryté někým jiným, ale hned jsme se dohodli, že přijede v roce 2015. Takže už teď připravujeme ročník, který se bude konat za rok a půl...

Nouvelle Prague, Praha – areál pivovaru Staropramen na Smíchově, 7. – 8. 11. 14

    vychází za podpory
    EEA and Norway grants
    Ministerstvo kultury ČR
    Nadace Český hudební fond
    NADACE ŽIVOT UMĚLCE

    Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.