Kazety slaví 50 let

MGMT - Alien Days (singl), foto tumblr.com MGMT - Alien Days (singl)foto: tumblr.com

Je tomu přesně půl století, kdy se začala psát několik dekád trvající revoluce ve způsobu záznamu rozličných hudebních stop. Téměř na den přesně před padesáti lety totiž byla na berlínském veletrhu IFA představena firmou Philips první kompaktní kazeta, nebo chcete-li MC. Ruku v ruce s prvním, tužkovými bateriemi poháněným rekordérem, schopným tyto kazety přehrávat, tak začalo kazetové šílenství.

O tři roky později už kazety převzaly štafetu od vinylů a staly se nejpopulárnějším hudebním nosičem na světě. Nejenže na nich začali hudebníci houfně vydávat svá alba (boom odstartovali Nina Simone, Eartha Kitt či Johnny Mathis), ale přišel taky převratný hudební přehrávač - walkman (a opět v tom měl prsty Philips). Chytrý, lehce přenositelný přístroj nerozměrného charakteru, který dovolil vyrazit s hudbou, kam se člověku v danou chvíli zachtělo, a který se stal symbolem soudobého frikulínství, si své dominantní postavení udržel až do devadesátých let, kdy byl nucen ustoupit éře cédeček.

Významnou měrou se kazety podílely také na kulturním povědomí a hudební gramotnosti lidí, žijících v tehdejším východním bloku. Jednoduchý způsob nahrávání (kopírování) zvukové stopy na kazetový pásek totiž odstartoval undegroundové pašování hudby „ze západu“ do zemí za železnou oponou. Zásluhu na tom měli především naši severní sousedé z Polska.

Onen lehký a silně intuitivní způsob nahrávání na kazety způsobil také to, že se hudební průmysl musel poprvé ve své historii výrazně potýkat s formou hudebního pirátství. Domácí kopírování originálních kazet a jejich následné prodávání na černém trhu se možná stalo jedním z důvodů, proč musely kazety ustoupit ze slávy a přenechat na přelomu osmdesátých a devadesátých let místo na piedestalu (alespoň na pár let nekopírovatelným a nepadělatelným) CD nosičům.

Téměř dvacet let kazety přežívaly ve stádiu jakési hibernace, avšak nikdy nevymizely úplně. A podobně jako před pár lety vinyly, i ony v dnešních dnech prožívají znovuzrození. V roce 2010, kdy Sony oznámilo konec prodeje walkmanů, se začaly paradoxně objevovat první zprávy o tom, že kapely z nezávislé hudební scény se začínají k „emcéčkám“ vracet.

Uplynuly necelé tři roky a na světě je přes třicet labelů, které se zaměřují čistě na vydávání hudby na MC, kapely stále častěji nabízejí limitované kazetové edice svých alb a 7. září proběhl historicky první Cassette Store Day, který po celý den propagoval za pomoci samotných hudebníků (jmenovitě např. The Flaming Lips, Deerhunter či Animal Collective) prodej alb na kazetách napříč vybranými hudebními obchody v Evropě, Severní Americe a Jižní Americe.

Čeká kazety druhá zářná budoucnost?

    vychází za podpory
    EEA and Norway grants
    Ministerstvo kultury ČR
    Nadace Český hudební fond
    NADACE ŽIVOT UMĚLCE

    Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.