Lvmen: S kým tě chytnou, s tím tě pověsí

Lvmen jsou zpět! I když – jak se to vezme. Sami říkají, že se vlastně nikdy nerozpadli. Tak či onak koncertní pauza trvala sedm let a i poté odehráli Lvmen jen pár koncertů. U příležitosti toho brněnského jsme mluvili se zakládajícím člen Hvsarem (klávesy, samply) a služebně nejmladším Františkem (basa). 24. června ještě zahrají v Plzni, pak se uvidí.

Biblické dítě a nezkrotná nymfa Tommy Genesis: Sex je start diskuse o ženském postavení

Kdo je Tommy Genesis? Z Vancouveru pocházející dítě internetu a self-made DIY rapperka, jež fetiš zaobaluje do cukrové polevy jako hořkosladké bonbony, které při vystoupení sype po sále a které jsou obecenstvu sensorickou výzvou k pochopení jejího poselství. Plaché úsměvy střídá ráznost. Zpoza vyšperkovaných textů mixujících sexuální fantazie, vnitřní monology svědomí a atlantskou neohroženost vystupuje tvůrčí autorita.

Martyna Poznańska: Zvuk města jako médium vzpomínek i umělecký materiál

Chladný den, větrno a jen kousek zbývá k tomu, aby se rozpršelo. Pocit nepříjemné vlezlé zimy dominuje, stále si však pamatuji několik různých zvuků města, které jsou tak výrazné, ale přesto jako bychom už je ani nevnímali. Zvonění tramvají, bez toho by Brno snad neexistovalo, dá se tu však najít víc. Třeba bouchání plechu v počasí, že by ani psa nevyhnal, na střeše kopce pod Petrovem, odkud jsou vidět vlaky a teprve v ten moment je začínám taky slyšet. Přitom jsou tu odjakživa, od doby, kdy jsem se narodila, a ještě dávno předtím.

Michael Gira: Mí čeští předkové tady asi někde budou

Už jsou tady zas. Tentokrát zahráli na brněnské Flédě a u té příležitosti svolil Michael Gira k telefonickému rozhovoru. Na poslední chvíli se dozvídám, že otázky týkající se osobního života či minulosti kapely jsou zapovězeny a rozhovor by se měl točit pouze kolem aktuální desky a tour. „Jó, a Michael je dost náladový, tak snad ti to v polovině nevypne,“ přichází ještě poznámka na závěr. Nakonec je však Gira milý a přivětivý. Otevřeně mluví o Jarboe, své nadcházející knize i labelu Young God. Rozhovor občas naruší zvuková zkouška, turné je v plném proudu. Po Flédě pak přichází na řadu ještě festival Brutal Assault.

S Tomášem Grombířem a Pavlem Uretšlégrem o Vinyle, Besedě, alternativě a víně

Tomáš Grombíř a Pavel Uretšlégr. První je dramaturg a scenárista, nedávno debutující spisovatel, druhý působí ve Vinařském institutu a stíhá pomáhat s organizací Besedy u Bigbítu, letního festivalového svátku v nefestivalovém prostředí. Oba spojují hudební ceny Vinyla, které společně založili v roce 2011. Již 9. února se v pražském Lucerna Music Baru odehraje vyhlášení výsledků šestého ročníku. Při té příležitosti jsme tuto na české hudební scéně aktivní dvojici požádali o povídání.

Ostrov hudby a LALA Slovak Music Export: Když se slovenská scéna spojí s touhou exportovat

Česko a Slovensko jsou v rámci hudební scény vzájemně se ovlivňující, propojené nádoby. Není proto divu, že téměř současně a za vzájemného přihlížení vznikají na obou stranách také organizovanější pokusy o export domácí klubové scény do zahraničí. Zatímco Česko se může opřít o činnost Českých center, stále populárnější soutěže Radia Wave Czeching, začínajícího Fresh Czech či momentálně vznikající Czech Music Office, Slovensko své naděje momentálně vkládá do čerstvé neziskovky LALA Slovak Music Export.

Od experimentu k žižkovské komunitě: o Alternativě a pražském Punctu

K povídání o malých scénách a nezávislých promotérských činnostech jsme se tentokrát zastavili v Praze, a to konkrétně v kavárně Unijazzu, sídlící v nejvyšším patře starší budovy nedaleko Václavského náměstí. Tady nám o svých zkušenostech, plánech a motivacích vyprávěli Roman Odjinud a Milan Jakeš, dvojice dramaturgů festivalu Alternativa, kteří jsou také velmi úzce spojeni s relativně mladým kulturním prostorem Punctum v Krásově ulici na Žižkově.

Zamilska: Linie mezi komerční a undergroundovou hudbou neexistuje

Polská alternativní hudební scéna má jedno specifikum. Jedná se snad o jedinou alternativní scénu bývalého východního bloku, která se těší poměrně značné pozornosti a reflexe v zahraničí. Jména jako...

Moddi: Písně se cenzurují stále. Po celém světě

Říká se, že písně mnohdy znamenají více než jen samotná slova. Pokud je tedy někdo nezakáže a nejsou cenzurovány. Právě na tyto skladby se ve svém projektu Unsongs zaměřil Pål Moddi Knutsen, držitel norské Grammy. Podrobně se o něm tento charismatický devětadvacetiletý Nor s vlnitými vlasy a vystupující na pódiu bosky rozpovídal po olomouckém koncertu.

Přemysl Štěpánek o Fresh Czech aneb Pojďme si udělat vlastní malou showcase v Anglii

Problematika českého hudebního exportu se v posledních letech stává čím dál výraznějším tématem a projekty, které se snaží organizovaněji dostat české interprety do zahraničí a zvýšit tam povědomí o tuzemské scéně, začínají postupně přibývat. Novou snahou v této oblasti je akce Fresh Czech, která vzešla z iniciativy Přemysla Štěpánka. Jak se nápad na tuto akci zrodil, co vše bylo potřeba zajistit a obětovat pro její zrealizování a jaké jsou předpoklady českých kapel prorazit v zahraničí?

vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČR

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.