Přemysl Štěpánek o Fresh Czech aneb Pojďme si udělat vlastní malou showcase v Anglii

Ghost of You, Beseda u Bigbítu 2016 Ghost of You, Beseda u Bigbítu 2016 Marcel Skýba

Problematika českého hudebního exportu se v posledních letech stává čím dál výraznějším tématem a projekty, které se snaží organizovaněji dostat české interprety do zahraničí a zvýšit tam povědomí o tuzemské scéně, začínají postupně přibývat. Na začátku roku jsme přinesli obsáhlý článek o tom, jak se o propagaci české alternativní muziky stará celosvětová síť Českých center. Příští týden se uskuteční finále dalšího ročníku soutěže Czeching pod záštitou Radia Wave, která vítěze vyšle na nizozemský showcase festival Eurosonic Noordeslag. A v Česku již ztradičněly showcase festivaly Nouvelle Prague Czech Music Crossroads.

Novou snahou v této oblasti je pak akce Fresh Czech, která vzešla z iniciativy Přemysla Štěpánka, PR manažera nezávislého hudebního labelu Indies Scope a šéfa společnosti PR Stage (zastupující mimo jiné maďarský festival Sziget v České republice). Filozofie Fresh Czech je od většiny výše uvedených projektů poněkud odlišná, nebude totiž české interprety propagovat doma, respektive z domoviny, nýbrž je přiveze zahraničnímu publiku přímo pod nos. Již 27. září představí v londýnském klubu The Forge výrazné koncertní kapely Ghost of You Mydy Rabycad. Jak se nápad na tuto akci zrodil, co vše bylo potřeba zajistit a obětovat pro její zrealizování a jaké jsou předpoklady českých kapel prorazit v zahraničí? O tom všem jsme si s Přemyslem Štěpánkem pohovořili.


Jak vznikl nápad Fresh Czech a kdo všechno a jakým způsobem se na akci podílí?
Na showcase festivaly jezdíme už delší dobu a umístit tam kapelu z ČR je velmi obtížné. Když Ghost of You vyprávěli o setkání na Nouvelle Prague s agentem z United Talent Agency, který jim doporučoval zkusit to přímo v Londýně, byl nápad na světě. Pojďme udělat vlastní malou showcase v Anglii. Věděli jsme, že na to, aby akce měla nějakou šanci, potřebujeme promo agenturu přímo na místě. Proto jsme požádali o pomoc kulturní instituce a náš plán se zalíbil jak Ministerstvu kultury, tak Českému centru v Londýně, takže se jej obě instituce rozhodly podpořit. I díky tomu máme agenturu Big Machine Media, pronajali jsme si The Forge Venue a doufáme, že se vše podaří.

Akci jsme začali připravovat téměř před rokem. Angažuje se v ní kromě zmíněných institucí také moje společnost PR Stage s.r.o, podporuje nás hudební vydavatelství Indies Scope. Samozřejmě mají velký podíl i kapely samotné , protože tahle akce nejen, že není žádným způsobem výdělečná, ale všichni včetně muzikantů do ní navíc investují i své peníze.

Jaká se plánuje periodicita Fresh Czech? Nebo se jedná spíše o ojedinělou akci?
Záleží, jak dopadne letošní ročník a zda se najdou prostředky k opakování. Celou akci jsme nicméně začali připravovat s tím, že bychom ji rádi každoročně opakovali. Takže uvidíme.

Z jakého důvodu byl pro tuto showcase akci zvolen právě Londýn? A chystá se Fresh Czech putovat i po jiných evropských městech, nebo zůstane v Anglii?
Jít do Londýna znamená zkusit štěstí v jámě lvové. Ale získat agenturu v Anglii zvyšuje prestiž každého umělce a také jeho šance hrát častěji v zahraničí, po celé Evropě.

Máte už představu, jací zástupci jakých britských médií se na koncertu Ghost of You a Mydy Rabycad ukážou?
Primárně nám nejde o média, ale o agentury. Nicméně média jsou samozřejmě také nesmírně důležitá. Jaký bude výsledek, zatím netušíme. Předběžně máme přislíbenu návštěvu z United Talent Agency, International Talent Booking, Gigsoup, 1883 Mag, Subbacultcha, Clash Mag, BBC, Altitude atd. Kolik lidí opravdu dorazí, je však samozřejmě v takovýchto případech nejisté.    

Proč padla volba právě na tyto dvě kapely?
Účast Ghost of You jsem de facto osvětlil již v první otázce. Mydy Rabycad jsou pak v současnosti jednou z nejúspěšnějších českých kapel v zahraničí. A hlavně, i když jsou obě kapely rozdílné, spojuje je několik atributů, o nichž si myslíme, že jsou pro takovou akci důležité. Kapely totiž mají nejen kvalitní repertoár, který má schopnost oslovit zahraniční publikum, ale také vizi, chtějí na sobě pracovat a neustále se zlepšují. Pokud chcete uspět v zahraniční, musíte se poměřovat s těmi nejlepšími. A tyhle dvě kapely to chtějí.

Obě dvě kapely jsou podepsány pod Indies Scope. Budou se na případných dalších koncertech Fresh Czech objevovat pouze interpreti z katalogu Indies, nebo máte v hledáčku i jiné kapely?
Tyhle dvě kapely jsou tam nejen z toho důvodu, že spolupracují s Indies Scope (Mydy Rabycad má svůj vlastní label), ale pro vlastnosti, které jsem popsal výše, a také proto, že díky předchozí spolupráci s nimi víme, jak pracují. Víme, že od nich můžeme čekat stoprocentní přístup. Často se setkáme s umělci, kteří předkládají skvělé plány a nápady, ale pak jim chybí jak vůle, tak i přístup. Pokud budeme v akci pokračovat, tak chceme přivážet kapely, které kromě toho, že mají kvalitu a chuť, jsou také ochotny pro to něco dělat.

Jak je celkově náročné přemluvit kluby a promotéry, aby uvedli v zahraničí české kapely? Jaké překážky a úskalí skýtá snaha dostat českou kapelu do zahraničí?
Tohle je spíš otázka na managery kapel a jejich agentury, ale jednoduché to rozhodně není (úsměv). 

Roste podle vás povědomí a zájem o české klubové kapely v zahraničí? A mají vůbec někdy české kapely šanci zanechat za hranicemi větší stopu?
Tohle je téma na samostaný článek a debatu. Já věřím, že ano, ale jsem v tomto ohledu ve srovnání se zbytkem lidí z hudebního průmyslu dost velký optimista. Vlastně celá tahle akce ukazuje, jak velký jsem optimista (úsměv).

    vychází za podpory
    EEA and Norway grants
    Ministerstvo kultury ČR
    Nadace Český hudební fond
    NADACE ŽIVOT UMĚLCE

    Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.