Echolokátor: Cairnem – Un Chien Andalou V

Orlová je zvláštním úkazem Česka. Jedno z nejztracenějších měst (nejen) slezského příhraničí, v jehož sídlištích se rýsuje ještě ztracenější generace bez náznaku perspektivy, se totiž svému osudu alespoň v náznacích vzpírá velmi silnou alternativní hudební scénou, točící se kolem tamního klubu Futra. K zajímavým jménům převážně kytarového ražení (Pacino, Anne M. Christiansen) se nyní přidává abstraktní ambient Cairnem.

Mezi Seegerem a Whitem: Bob Dylan a Nobelova cena textu, performanci i mystifikaci

Nobelova cena byla Bobu Dylanovi udělena za vytvoření nových poetických vyjádření v rámci amerického písničkářství. Dalo by se ale říct, že cena putuje zprostředkovaně celé folkové tradici, která ostatně funguje mimo jiné na principu půjčování a obměňování starých písniček, na prolínání individuality autora/interpreta s dodržováním žánrových rolí.

Moddi: Písně se cenzurují stále. Po celém světě

Říká se, že písně mnohdy znamenají více než jen samotná slova. Pokud je tedy někdo nezakáže a nejsou cenzurovány. Právě na tyto skladby se ve svém projektu Unsongs zaměřil Pål Moddi Knutsen, držitel norské Grammy. Podrobně se o něm tento charismatický devětadvacetiletý Nor s vlnitými vlasy a vystupující na pódiu bosky rozpovídal po olomouckém koncertu.

Echolokátor: M4REKG – That Feeling

Disharmonie nepříjemně noisové elektroniky a slídivých beatů, hluboko posazený zkreslený hlas, skrytí démoni vylézají na povrch, abychom se s nimi poprali. Roztříštěná kompozice se svou kakofonií snaží záměrně navodit celotělovou husí kůži a o to více pak překvapit vysvobozením v podobě hmatatelné pochodové melodie, v níž vibrují akordeonové tóny a tesknost jednohlasu navrstveného do chorálového kánonu. Naděje vykřesaná z beznaděje, hned vzápětí ukončená dalším přívalem znepokojujících smyček.

Echolokátor: Jamka – Derazor

Trend návratu k analogovým syntezátorům a dalším mašinkám promptně zachytila i česko-slovenská elektronická scéna. U nás je zdárným příkladem HRTL, východní bratři by pak mohli zmínit duo Jamka. Ti to mají o to lehčí, že při reinkarnaci analogových přístupů byli mnohem blíže u zdroje – už desátým rokem totiž Monika Šubrtová a Daniel Kordík působí v Londýně.

Ve jménu otce, syna i ducha: Jedenáct pilířů Awful Records

Jako kolektiv začalo Awful fungovat již někdy v roce 2011. K samotnému labelu se propracovalo o dva roky později. Ačkoliv se může zdát, že nemá pevné základy, určité pilíře, na kterých label oproti racionálnímu předpokladu funguje, vypozorovat lze. Na těchto pilířích pak stojí dřevěný komunitní dům, ve kterém členové Awful, jejich přátelé, partneři, přidružení umělci a naprosto nahodilá individua sdílejí společný domov za prostým účelem: ztřískat se a dělat hudbu.

Echolokátor: Joan – So Shy

Decentní, drobný, šeplavý Joannin hlas v sobě skrývá auru plaché dívky, která si dosud neuvědomila, jakou silou vládne. A tak, aniž by rozevřela svou introvertní ulitu, citlivě dávkuje svou tklivou baladu a pod její křehkou něhou roztávají i poslední zbytky nahromaděného napětí. Očistná kůra a meditace na konci dne. Chvíle jen a jen pro sebe a nabrání potřebného duševního klidu.

Přemysl Štěpánek o Fresh Czech aneb Pojďme si udělat vlastní malou showcase v Anglii

Problematika českého hudebního exportu se v posledních letech stává čím dál výraznějším tématem a projekty, které se snaží organizovaněji dostat české interprety do zahraničí a zvýšit tam povědomí o tuzemské scéně, začínají postupně přibývat. Novou snahou v této oblasti je akce Fresh Czech, která vzešla z iniciativy Přemysla Štěpánka. Jak se nápad na tuto akci zrodil, co vše bylo potřeba zajistit a obětovat pro její zrealizování a jaké jsou předpoklady českých kapel prorazit v zahraničí?

Echolokátor: WWWINGS – Era (ft. Kastle, Born in Flamez & Gronos1)

WWWINGS jsou tři postavy povstávající z popela východu. Přesněji Kamčatky, Sibiře a Ukrajiny. Lit Internet, Lit Eyne a Lit Daw. Potkali se na síti. V hloubi cenzurovaného totalitního sociálního nástroje VK, kde založili blog. Následný projekt PHOENIXXX dávali dohromady na dálku prostřednictvím ruského instant messengeru Telegram.

Jepičí osudy: Josef K – The Only Fun In Town

Při vzpomínkách na zlatou éru britského post-punku máme tendence se omezovat na několik málo ikonických kapel. A je to škoda, protože přelom sedmdesátých a osmdesátých let byl na ostrovech nesmírně plodný a vedle Joy Division, Echo & the Bunnymen, Siouxsie and the Banshees, Buzzcocks či třeba Gang of Four vznikalo mnoho dalších skupin, které inspirovaly ve velkém, byť dnes leží jaksi ve stínu. Skotská čtveřice Josef K do této škatulky zapadá do puntíku.

vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČR

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.