Kazatelé melancholie Dälek v brněnské Praze

V roce 2008 rozduněli svými beaty roztříštěnými noisovými a metalovými prvky Dälek brněnskou Flédu. Po devíti letech se do Brna vrátili, tentokrát do Prahy. Kvůli souběžné akci na Flédě, kde vystupovali grindcoroví Napalm Death, byl start koncertu posunutý na půl dvanáctou večerní. Někteří lidé pozdější začátek sice moc nevítali, už v úvodu představení tria z New Jersey to ale začalo vše dávat smysl. Publikum se totiž ukázalo být vskutku různorodé a na fanoušky metalu, hip-hopu či obojího se zcela jistě vyplatilo počkat.

Súčasné trendy interdisciplinárneho umenia v Bratislave: Jenny Hval

Vďaka financiám z nórskych finančných mechanizmov sa ku nám dostali umelci z krajiny, ktorá je popredu nielen, čo sa týka samotného financovania umenia, ale najmä jeho spoločenského uznania. Nórska hudobná scéna je rôznorodá, žánrovo pestro zastúpená a mnoho vydavateľstiev namiesto konkurenčného boja spolupracuje. Pesničkárka Jenny Hval ako keby nebola nikde zaradená. Napriek avantgardnému poňatiu hudby dosahuje slušnú odozvu s takými ťažkými témami, ako je emancipácia či zbližovanie mužského a ženského pohľadu na svet.

Foto: Myele Manzanza, Olomouc – Jazz Tibet Club, 19. 4. 17

Vyrážím směr Olomouc a doufám, že ho naleznu tam. Nebe je temné i zde, ale čím více se blížím Hornímu náměstí, tím více cítím energie. Den se už chýlí ke konci a já konečně vidím jeho záři! Vychází z místního Jazz Tibet Clubu. Opatrně vcházím dovnitř a nesměle usedám za stůl. Netrvá dlouho a prostorem se rozline na Novém Zélandu zrozené, hiphopem ovlivněné, jazzové elektromagnetické vlnění.

Foto: Chris Travis + Opak Dissu, Brno – Kabinet Múz, 12. 4. 17

Konečně začíná rýl amér v podání memphiského boha Chrise Travise. Lidi šílí ještě než se lídr z Waterboyz, uměleckého hnutí a labelu v jednom, doopravdy objeví na scéně, energie vibruje sálem. Přední řady padají přicházejícímu Travisovi k nohám, ti kdo nápor ustojí, k němu zbožně vztahují ruce. Damn! Chrisova slova „Make some fuckin noise“ se berou vážně, teplota v sále vystřeluje do enormních výšek a strhává se rave, ve kterém přežívají jen ti nejsilnější.

Noshit hitson shiton nohits

V sobotu jsme zase prožili kus života na třetí edici olomouckého Noshitu. Trojka už z toho dělá skoro tradici, které se daří semestrálně proměňovat diskotéku na dobře potemnělou klubovku, představující to nejlepší z domácí elektro scény.

Vřed 2017, Olomouc – Konvikt, 10. 4. 17

Tenhle Vřed chtěl mít každý. Každý, kdo toho večera představoval své krátkometrážní snímky na olomouckém studentském filmovém festivalu. Podmínka byla jediná – tvůrci museli být studijně spjatí s Olomoucí, ať už v současnosti, či v minulosti. Z uvedených kousků značně rozdílných kvalit, které oscilovaly od melodramat přes horory po dokumenty se z vítězné sošky nakonec radovaly dva – cenu diváků získala trainspottingovská skica Ovoce života, porota pak ocenila Vokativ Zpečetěný osude, hořkosladký fiktivní dokument o odcizování se rodnému místu.

Foto: Střed Světa + Moving Spaces + Myako, Brno – Rumiště, 12. 4. 17

I když jsem už na akcích v režii AVA v různých prostorech a podprostorech byl nesčetněkrát, na Rumiště jsem zavítal poprvé. Kluci s projektem Moving Spaces slibovali čtyřkanálový zvuk z vlastní produkce, který jsem už v nějaké formě zažil na brněnském Prototypu. Byl jsem zvědavý, kam se to za ten půlrok posunulo a musím říct, že už jen něco očekávat byla chyba z mé strany.

Foto: Mik Musik showcase, Brno – Kabinet Múz, 6. 4. 17

Čtvrteční večer v Kabinetu Múz patřil polské elektronické hudební scéně, a to konkrétně uskupení MIK MUSIK, ke kterému patří i např. RSS B0YS. První vystoupil John Lake (Łukasz Dziedzic), poté zahrál svůj set Bartek Kujawski a koncert završila dvojice Iron Noir (Wojciech Kucharczyk a Łukasz Dziedzic).

Večer „bonamotů“ a afrokubánského jazzu v Janáčkově divadle

Bylo to deset let, co byl Richard Bona naposledy v České republice. Jeho vlastními slovy až příliš dlouhá doba. České publikum mu naštěstí zůstalo hluboko v  srdci a na další dobu ještě zůstane, což potvrdil koncert v rámci JazzFestuBrno v Janáčkově divadle.

Foto: Tomáš Palucha + Rutka Laskier, Ostrava – Jeden Tag, 30. 3. 17

​Předposlední číčákovský koncert před očekávaným festivalem Chee Chaak se uskutečnil ve čtvrtek v klubovně Jeden Tag. Tomáš Palucha zahráli ve čtyřech, set dosti povedený, odnesla jsem si kazetu. Co se týče Rutka Laskier, na Bandcampu mě jejich nahrávky moc nebavily, a proto to, co předvedli naživo, bylo pro mě obrovským překvapením. Čirý nářez, energie a výborná sjednocenost. Odcházela jsem nadmíru spokojená.

vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČR

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.