Vytisknout tuto stránku

Fest-view: Eurosonic 2019

Oskar Štrajn, Czech Music Crossroads 2018 Oskar Štrajn, Czech Music Crossroads 2018 SoundCzech

Chceme představit unikátní, vysoce kvalitní hudbu těchto dvou sousedů, avizoval loni Eurosonic, evropský veletrh s talenty, když ohlásil svůj fokus na Česko a Slovensko. „Ačkoliv jde o dvě z nejmladších zemí v Evropě, obě mají rozmanité a rostoucí hudební scény, dlouholetou historii a nabízí spoustu skvělé hudby k objevení.” V půli ledna do nizozemského Groningenu, kde už festival víc jak třicet let probíhá, letos zamíří nejpočetnější výprava českých a slovenských umělců. Mnohá ze jmen jsou překvapením.

Oskar Štrajn, jeden z bookerů festivalu Eurosonic Noorderslag (ESNS), v průběhu našeho rozhovoru poznamenává, že i když je ESNS jako showcase a konference klíčovou událostí pro vstup na evropskou hudební scénu, není nutně pro každého. Přihlášky (poslední ročníky jich bývá až pět tisíc, jen od nás si o slovo řeklo víc jak dvě stovky) si s kolegy nastudují všechny, kritériem přitom není ani tak popularita na domácí scéně jako potenciál zaujmout Evropu, důležité je ale také manažerské zastoupení. S tím zároveň poznamenává, že jde o boj, v němž mohou pomoci i proexportní kanceláře. „Každý má svou cestu a kapely se musí chovat strategicky,” odpovídá na naše dotazy, jestli existuje návod, jak se prosadit, a je-li právě ESNS místem, kde začít. „Samozřejmě, pro umělce je velmi důležité odehrát co nejvíce koncertů, nejen aby na sebe upozornili, ale také aby na pódiu rostli.”

Na groningenském Grote Marktu a v nedalekých klubech se v průběhu 16.–19. ledna představí víc jak 300 projektů, tentokrát s důrazem na jednadvacet českých a slovenských. Ve spojení s výročím nastal pro představení zdejší tvorby správný čas, odtuší Oskar hned zkraje.


V roce 2018 jsme oslavili sto let republiky. Co bys popřál této hudební scéně?
Přeji šťastné výročí! Pokračujte ve vytváření skvělé hudby, poslouchání dobré muziky a pořádání výborných koncertů.

Jak vnímáš zdejší hudební scénu? Vidíš nějaké rozdíly ve srovnání s našimi nejbližšími sousedy?
Česká scéna roste, a ten proces si zaslouží pozornost, což se zaměřením ESNS 2019 na Česko a Slovensko snažíme postihnout. Obě země mají rozdílné scény, každá je zajímavá svým vlastním způsobem. Zároveň jsou to scény, které si vzájemně vypomáhají. ESNS sleduje přeshraniční úspěchy a vidíme, že mnoho slovenských umělců jezdí na turné do Česka a naopak. Díváme se na to tak, že dalším krokem je Evropa, jdete do toho?

Michal Kaščák, ředitel festivalu Pohoda, se během podzimního Nouvelle Prague nechal slyšet, že už jen samotný fokus na Česko a Slovensko je pro nás splněným snem. Co bys doporučil vybraným, kteří na ESNS zavítají?
Zaměření je unikátní, ale také velmi zasloužené. Ty scény rostly a začaly vysílat své zástupce napříč Evropou. To si zaslouží povzbuzení, nějakou energii navíc, která by toto snažení zvýraznila. Mé doporučení je, aby vybraní umělci přijeli s manažerem a solidním plánem. Kapely se mají soustředit na co nejlepší výkon během vystoupení, zatímco manažeři na byznys.

Pro zdejší scénu je to do značné míry zadostiučinění a jsem rád, že se tak děje, zároveň jsem však skeptický vůči míře nadšení kolem tohoto fokusu. Nebylo jednou zaměření na českou scénu nevyhnutelné? A není to obecně a symbolicky na místě už jen vzhledem k onomu výročí?
Aby mohla scéna růst, musí být mezinárodně uznávaná. Oslavy výročí jsou skvělým okamžikem k proslavení daného hudebního průmyslu. Využijte toho a předveďte své přednosti.

Poslední roky se pozornost Eurosonicu upínala na jednotlivé země. Proč jste se rozhodli prezentovat českou a slovenskou tvorbu současně, jedna země už nestačí? Byly by schopny se samotné adekvátně předvést? 
Loni jsme si řekli, že je načase se posunout a zúžit to, být specifičtější. Letošní spojení nám dávalo smysl, protože jsou obě země propojeny nejen minulostí. Umělecká výměna již probíhá, spolupráce funguje také v rámci středoevropského programu CEETEP (Central East European Talent Exchange Programme).

Český a slovenský fokus na ESNS zaštiťuje proexportní kancelář SoundCzech a festival Pohoda. Soutěž Czeching ještě před vyhlášením vybraných umělců vyslala na letošní ročník Hellwanu. Výčet jednadvaceti, kteří zastupují českou scénu, dále čítá jména Bohemian Cristal Instrument, Circus Brothers, Floex & Tom Hodge, Lazer Viking, Lenny, Manon Meurt, Mydy Rabycad, Pipes And Pints, Thom Artway a Zabelov Group. Za Slovensko se přičítají Autumnist, B-complex, Katarína Máliková & Ensemble, Isama Zing, Möbius, Nvmeri, Our Stories, The Ills, Thisnis a Tittingur.
Jsou pravidla od toho, aby se porušovala? Manon Meurt nebo Mydy Rabycad se do Groningenu vrací. Proč se tak děje?
Jedním z pravidel bookingu ESNS je opravdu to, že každý dostane šanci jen jednou. Výjimkou je, pokud umělec vyhraje Music Moves Europe Talent Award (dříve známé jako European Border Breakers Award, pozn. red.), popřípadě když je právě ze země, na kterou se ten rok soustředíme. Od doby, kdy na ESNS hráli, vyrostli a z našeho pohledu si zasloužili druhou příležitost. Chceme oslavit jejich úspěchy v zahraničí a dát jim další možnost zviditelnění.

Ruud Berends, jeden z tvých kolegů, v debatě ohledně letošního fokusu řekl, že nesejde na tom, jestli jeden zpívá anglicky. Zárukou úspěchu to není, byť je samozřejmě rozdíl, když textu všichni rozumí. Jen jedna z vybraných skupin ale zpívá česky, není to paradox?
Je opravdu jedno, jestli hodnocený umělec zpívá česky, či ne, my se snažíme vybrat ty nejzajímavější, kteří mají v Evropě možnost zaujmout. Pokud by byla skupina zpívající česky a chtěla se soustředit na hraní v zahraničí, samozřejmě ji zvážíme.

Byl někdo další česky či slovensky zpívající ve vašem užším výběru?
Ale ano. Dokonce hned několik.

Považuješ některý z našich festivalů či klubů za výjimečný v evropském kontextu?
ESNS má mezi partnery festivaly Metronome, United Islands, Rock for People a Colours of Ostrava. Mí kolegové vyrazili na Nouvelle Prague, já zavítal na Czech Music Crossroads a Colours of Ostrava. Návštěva obou festivalů byla výjimečnou a velmi inspirující. Především Colours jsou ohromující. Tamní prostředí je úchvatné, z lineupu spadne brada… a všichni jsou moc milí.

Jakou z českých nebo slovenských kapel znáš z historie? Říkají ti něco The Plastic People of the Universe, The Ecstasy of Saint Theresa nebo Toyen?
O těch jménech vím, jejich vliv je slyšet i v nynější vlně. ESNS se zaměřuje na nové talenty, ale v rámci evropské kulturní diverzity je dobře pozorovatelné, že každá země má svou historii, která ovlivňuje současné umělce.

Máte zpětnou vazba z fokusových zemí ve smyslu zabookovaných kapel na mezinárodní akce apod.? Pokračuje práce ESNS i po skončení festivalu? 
Samozřejmě, ESNS má přehled dosažených výsledků nárůstu mezinárodního úspěchu evropských umělců. Každá fokusová země využívá danou příležitost jinak dle svého vlastního byznysového modelu, ale pro představu – o dřívějšímu fokusu vyšel jeden článek za všechny před dvěma lety v portugalském deníku Observador.

Je festival, tedy konference a showcase, především pro lidi z oboru? Ačkoliv ESNS představuje každoročně nepřeberné množství umělců na jednom místě, což z něj dělá vskutku výjimečnou příležitost, je to poměrně drahá zkušenost. Pro mnoho českých, popřípadě slovenských fanoušků je to za festival tuším víc než dost.
Konference je tvořená pro hudební profesionály. Na konferenci se propojuje, domlouvá, smlouvá, zatímco ve městě vidíte, co je zrovna v kurzu. Takto na to pohlížíme. Nicméně, vyloženě pro fanoušky nabízíme festivalové vstupenky, které jsou cenově poměřitelné s jinými festivaly (v současnosti stojí festivalová vstupenka bezmála 160 eur, konferenční 400 eur, pozn. red.). Řekněme, že je zde nastolena zdravá rovnováha.

Eurosonic Noorderslag 2019, Groningen (NL) – různá místa, 16.–19. 1. 19
Czech & Slovak Focus at Eurosonic 2019, Groningen (NL) – různá místa, 16.–18. 1. 19

    Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.