Foto: Sekvoye a Čau Česko: dvojkřest, Praha v Brně, 28. 11. 19

Dvojité křtění brněnských kapel, které osobitým způsobem spojují elektronickou laptopovou hudbu a songwriting. Sekvoye vydali v listopadu novou desku Ramúr, stejně jako nyní už trojčlenné Čau Česko, jejichž první LP Sweetest Sensation spatřilo světlo světa v polovině října. Jeden z posledních hudebních večírků brněnské Prahy, jak jsme tohle místo dosud znali, uvedl sólově Jan Tomáš svým ambientně droneovým setem. Goodbye Praha, uzávěrka jaksepatří, zakončená experimentálním noisem seskupení Skautská Arábie.    

Fågelle + Obelisk of Light, Praha – České muzeum hudby, 25. 11. 19

Myslím po dlouhé době na WGS a ty, které nechávám za sebou.

Mayhem, Praha – MeetFactory, 15. 11. 19

tak som bola na Mayhem (legendárna nórska blackmetalová kapela, ak by ste nevedeli). No stráášne ľudí bolo, tak som zase fásla stĺp pred objektív… ale skúsený fotograf nezúfa a vie, že po polovici tretinu smäd vyženie k pípe… No ako Attila je kráľ, úplný! Výbavu má kompletnú. Aj kríže, aj lebky, aj sutany, aj rukávniky s ostňami – a vie to frajersky nosiť. Vôbec v tom nevyzerá trapne. Ľudia k nemu vzpínali ruky, ako k nejakému božstvu skoro. Som všetko fotila a ešte dva dni po koncerte som mala výbornú náladu. Vrele doporučujem!

Nouvelle Prague rezonoval globálními tématy a skotským punkem

O víkendu 8.–9. listopadu ožilo centrum současného umění DOX v pražských Holešovicích showcasovým festivalem Nouvelle Prague. I přesto, že má za sebou sedm let vývoje a zkušeností, vzhledem ke změně lokace byl vzduch cítit novotou a zahájení konference, která doprovází samotný hudební program, tak působilo trochu nervózně. Nohama na zem postavil zúčastněné nečekaný budíček dechovky Lovesong Orchestra, která mě nenalákala na čtvrteční předávání cen festivalu, ale v pátek ráno jsem jejich energii upřímně ocenila.

Le Guess Who?, Utrecht (NL) – různá místa, 7.–10. 11. 19

„Nizozemsko má festival, jehož jméno poslední dobou vzbuzuje napětí nejen u návštěvníků, ale i mezi hudebníky. Program totiž svěřuje ve značné míře do rukou vystupujících – kdy festival kurátorují vybraní umělci – a zakládá si na ‚představování nedostatečně představovaných‘. Třináctý ročník Le Guess Who? (LGW?) s podtitulem Embrace the Unknown proběhl v Utrechtu v první půli listopadu.”

Mezi ambientem, rituálem a experimentální kompozicí. Alternativa začíná

Zahajovací předvečer Alternativy se odehrál v sobotu 26. října, tedy týden před samotným festivalovým víkendem. Kurátorský dohled nad ním převzala Jednota, volné sdružení pražských nezávislých promotérů (potkávají se v něm Heartnoize, Letmo Productions, Marast Music, Cáry mlhy a další). Ačkoliv větší prostor bývalé smíchovské továrny určený hlavně pro koncertní programy působil trochu chladně v menším počtu lidí (plno bylo tak akorát), hned prvnímu účinkujícímu – triu SkuV se podařilo vytvořit rituální atmosféru. Dvojice Italů usazených v Berlíně – Vince Gagliardi (bicí a elektronika) a Giuseppe Capriglione (kytara), se letos spojila s vokalistou Guiseppem Novellou, jehož umělecké působení se dosud realizovalo v noisu a blackmetalu. Vystoupení pocitově asi nejméně evropské, pohybující se spíše v zenovém prostředí, dynamikou stupňující a udržující pozornost, než aby vyvolávalo trans a narušovalo sluchový i tělesný komfort.

Foto: Mueran Humanos, Praha – Underdogs', 19. 10. 19

Čauky Mňauky, v sobotu Mueran Humanos v Underdogs. Som najviac teda postávala, na jednej, na druhej strane Ballroomu, šla fajčiť, pila oranžínu… V niečom mi to pripomenulo horúčky sobotňajšej noci v rodnom meste.

Foto: Chromatics, Praha – MeetFactory, 16. 10. 19


Z Twin Peaks do smíchovské továrny. V rytmu devadesátek a magického synthpopu se nesl večer, který uvedli čeští Pink Gloves následovaní americkými Desire. Chromatics v čele s Johnnym Jewelem a Ruth Radelet představili vyprodanému sálu mimo jiné právě vydanou Closer To Grey (2019).

Spojení publika a hudebníků. Einstein on the beach v Brně

Einstein on the beach je v kariéře Philipa Glasse zásadním dílem. Nejenže je první ze skladatelovy trilogie o významných historických postavách, které silou svých myšlenek změnily svět (další opery jsou Satyagraha a Akhnaton), ale je také jeho vůbec první operou. Když měl Einstein ve francouzském Avignonu v roce 1976 premiéru, téměř okamžitě přinesl svému tvůrci velký věhlas a mezinárodní renomé. Glass se tak mohl věnovat hudbě na plný úvazek, tedy konečně se jí mohl živit. Do té doby sezóně pracoval jako instalatér a posléze také jako taxikář, což bylo v New Yorku 70. let kvůli vysoké kriminalitě značně rizikové povolání. Snad by se s nadsázkou dalo říci, že mu opera Einstein on the Beach zachránila život.

Foto: Story, Opava – Kostel sv. Václava, 27. 9. 19

Audiovizuální noc Story, proslulá svým velkolepostí, intenzitou světel a strhujícími projekcemi, doputovala do Opavy v rámci MFF Ostrava Kamera Oko. Připravenými busy z Ostravy dojela spousta známých tváří, mnohé z nich šlo zastihnout i na poslední edici, přes dva roky zpět. Vděk za návrat!

vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČR
Nadace Český hudební fond

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.