Vytisknout tuto stránku

Paralýzu píšících autorů chce zlomit podcast Horror vacui

Paralýzu píšících autorů chce zlomit podcast Horror vacui

Moderátor, básník a hudebník Jonáš Zbořil vytvořil pro literární spolek Poustevna šestidílný podcast, který funguje jako rádce pro píšící autory, ať už jde o prózu, poezii nebo publicistiku. Tajuplný název série Horror vacui odkazuje ke⁠ strachu z prázdna, tedy v případě zmíněné problematiky nejspíš prázdné stránky.

V roli hostů/rádců jsou vždy dva zavedení autoři, například reportérka Saša Uhlová, básník Petr Borkovec či filozofka Tereza Matějčková. První díl věnovaný próze vyšel 15. 10. na Spotify, Apple Music a jiných platformách. Další části budou následovat v týdenním intervalu.

Jonáš Zbořil letos vydal básnickou sbírka Nová divočina (Host), o které si s ním povídal Libor Staněk v jednom z dílů našeho arteINu. Současnému psaní se věnuje i na Radiu Wave v pořadu Liberatura. První epizodu Horror vacui můžete poslouchat třeba na tomto odkaze.

Program jednotlivých podcastů:

Próza: David Zábranský a Klára Vlasáková
V prvním díle je zkoumáno, jak moc je v psaní důležitá rutina nebo jak může vznik textu inspirovat vztek. Své rady sdílí Klára Vlasáková, která letos představila oceňovaný debut Praskliny a David Zábranský, který byl nominován na cenu Magnesia Litera za svůj šestý román Logoz.

Reportáže: Saša Uhlová a Mariusz Szczygiel
Jak důležité je napojit se na své respondenty, jak se stát neviditelným, jak problematická je pravda, to řeší ve druhém díle série Horror Vacui. Na pomoc byla přizvána Saša Uhlová, díky níž se v Česku začaly mimo jiné řešit pracovní podmínky nízkopříjmových zaměstnání. Polský novinář Mariusz Szczygiel je znám jako čechofil a autor bestselleru o české historii Gottland.

Odborné psaní: Tereza Matějčková a Jiří Sádlo
Jak důležité je testovat myšlenky v hospodě u piva a proč akademici utíkají k beletrizovanému psaní? Právě o tom hovoří filozofka Tereza Matějčková, autorka knihy Hegelova fenomenologie světa, která vedle odborných statí vrací filozofii do denního tisku a pomáhá tak rozčísnout nepřehlednou každodennost. Jiří Sádlo je biolog, který v Češích vzbudil zájem o krajinu kolem železničních náspů a dálničních nadjezdů.

Poezie: Alžběta Stančáková a Michal Maršálek
Čtvrtý díl je o vztahu poezie a vědy o tom, proč v životě potřebujeme mnohoznačnost nebo o tom, proč básně začaly mezi lidmi znovu nabývat na důležitosti. Alžběta Stančáková je básnířka a bohemistka, která za svůj básnický debut Co s tím z roku 2014 získala Cenu Jiřího Ortena. Michal Maršálek je básník, esejista a psychiatr, který svůj pozdní básnický debut Z člověka oči vydal v roce 2007 a v roce 2014 byl nominován na cenu Magnesia Litera.

Editoři: Petr Borkovec a Olga Stehlíková
Proč jsou důležité průvodní e-maily, které napíšete k odeslaným rukopisům a kdy je dobré se s editorem hádat? Tentokrát radí Olga Stehlíková a Petr Borkovec. Stehlíková za svůj debut Týdny získala v roce 2015 Cenu Magnesia Litera, Borkovec publikuje ceněné knihy už od raných devadesátých let, na sklonku roku 2019 zaujal kritiky i čtenáře knihou krátkých próz Petříček Sellier a Petříček Bellot.

Scenáristika: Lucie Vaňková a Jan Kavan
Jak se dá hrát příběh a co už můžeme nazývat narativem? Filmová scenáristka Lucie Vaňková (Palkosková) stojí za řadou svébytných snímků jako Dištanc nebo Salon Irena, Jan Kavan je herním scenáristou, jeho nejnovějším počinem je hra Someday you'll return.

    Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.