Přetváření minulosti v nové dramaturgii. Expozice nové hudby začíná v Brně

Wolfgang Rihm Wolfgang Rihm

Nové ve starém, staré v novém – v umělecké tvorbě i její interpretaci. Tak se ohlašuje již 33. ročník brněnské Expozice nové hudby, která začíná v pondělí 21. června a potrvá do neděle 27. června vždy s jedním koncertem denně. Po několika letech vystřídal Viktora Pantůčka na pozici dramaturga festivalu Daniel Matej. Hned několik skladeb a děl letošní přehlídky soudobé hudby bude uvedeno v české premiéře.

Zahajovací koncert Slzy nese název skladby Martina Smolky, která patřila k prvním výrazným československým projevům nostalgie po ztracené minulosti. Ve stejný večer zazní i skladby Arvo Pärta, Víta Zouhara nebo La Monte Younga, v opozici pak dvě díla Antonína Rejchy na dobové nástroje v podání Rejchova kvarteta.

V dalších dnech čeká návštěvníky polský avantgardní skladatel a klavírista Zygmunt Krauze s programem Improvisation on Chopin nebo projekt Charlie Chat, který spojí v imaginárním dialogu švýcarského trombonistu Rolanda Dahindena s Charliem Parkerem a brněnské seskupení Dust in the Groove. Hudebníci rozezní grafické partitury vystavené ve foyer Besedního domu. V české premiéře představí Cappella Mariana a fama Q skladbu Wolfganga Rihma Et lux. Páteční tematický večer nese název Plugged – vystoupí francouzský hudebník a výtvarník eRikm, mysteriózní umělec John Oswald a Ink Midget. Kanaďan Oswald plundruje historii populární i nepopulární hudby a na festivalu se objeví ve své virtuální podobě. Publikum poprvé uslyší jeho dílo Shards from the Rascali Klepitoire, které využívá elektronického přenosu a transformuje již existující partitury do nových. Ink Midget přijede s performancí Tárrega Overdose založené na předělávkách skladeb Francisca Tárregy, v níž zkoumá paradox extrémní pohody vytvořené tyranem.

Zygmunt Krauze, foto Adam Stępień Zygmunt Krauzefoto: Adam Stępień
Sobota bude patřit dvojicím Kate Clark a Barbara Maria Willi s intepretací staré hudby a oproti tomu Ronald Šebesta a Ivan Šiller předvedou hudbu novou. Závěrečný koncert přinese opět premiérově čtyři koncertantní skladby – bude mezi nimi Cageova Fourteen s klavíristou Jaroslavem Šťastným, dva klavírní koncerty v podání Belgičana Daana Vandewalle a festival zakončí Krauzeho Piano Concerto No. 3 – Fragments of Memory. „Sólový part obsahuje i divadelní prvek – klavírista vyslovuje a vykřikuje slova evokující pocity zmatku, nervozity a paniky, a je tak obohacen o čistě lidský aspekt,“ říká Zygmunt Krauze, který v Brně svoje dílo provede osobně. Program nedělního večera představí orchestr pořádající Filharmonie Brno pod taktovkou Pavla Šnajdra.

 „V posledních desetiletích je v západní kultuře zjevná tendence ohlížet se za minulostí. Umělci s ní pracují jako s materiálem, jejž přetvářejí do podoby, která má s ideály minulosti jen pramálo společného. Výrazně tomu přispěl i rozmach nových médií, kdy se minulost stává lehce zpracovatelnou a využitelnou,“ přibližuje letošní fokus Expozice nový dramaturg Daniel Matej.

Všechny koncerty začínají v 19:00 a uskuteční se v Besedním domě – s výjimkou pátečního Plugged, který se odehraje v Domě umění.

Expozice nové hudby, Brno – Besední dům, 21. 6.–27. 6. 21

 

    vychází za podpory
    EEA and Norway grants
    Ministerstvo kultury ČR
    Nadace Český hudební fond
    NADACE ŽIVOT UMĚLCE

    Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.