Pohoda 2019: silné příběhy, vzpomínky i kritika společnosti

Faka Faka

Blíží se největší slovenský festival a pro mnoho lidí každoročně vrchol léta. Pohoda proběhne 11.–13. července tradičně na trenčínském letišti. Line-up už je z velké části zaplněný, organizátoři ale stále oznamují další novinkami a interprety.  Na festivale letos vystoupí třeba romský soubor Čhavorenge či Zohra – Afghan Women's Orchestra –, ale i bloky kapel z Ruska a Afriky, silně rezonují sociálními tématy, o kterých je třeba mluvit, i když nás se třeba běžně nedotýkají.

Pohodu nezvykle otevře vzpomínkový koncert. Zazní tři skladby složené k památce obětí vichru v roce 2009, kdy si padající hlavní scéna vzala životy dvou návštěvníků. Kronos Quartet a dirigent Marián Lejavi pak představí zřídka hranou Zelenkovu 1. symfonii.

Ve znamení orchestrální hudby i silných příběhů bude i vystoupení jediného afghánského ženského orchestru Zohra z centra ANIM v Kábulu, které vzniklo na podporu vzdělávání mladých lidí a především žen, u kterých je jakékoliv vzdělání v Afghánistánu stále tabu, a důvodem k obavám o vlastní život. Server Huckmag.com upomíná v článku reflektujícím činnost tělesa i situaci hudebnic, že prací Dr. Samrasta, kapelníka orchestru a zakladatele centra ANIM, není pouze dát dívkám vzdělání, ale také jim neustále zajišťovat bezpečí. Organizátoři Pohody plánují s tělesem i další vystoupení. Kromě toho, že chtějí interpretkám umožnit vidět více ze slovenské krajiny, je to také způsob, jak zprostředkovat lidem na Slovensku jejich příběh – potažmo snad i upozornit na špatnou lidskoprávní situaci v Afghánistánu.

Trochu jiný vhled do cizích krajin – ať už obrazně nebo doslovně – nabízí queer duo Faka z Jihoafrické republiky. Sami sebe nazývají kulturním hnutím a skrze svá audiovizuální díla i texty poskytují svědectví o životě queer Afričanů vyrůstajících během a po apartheidu v JAR. Byla to jedna z prvních zemí na světě, které zlegalizovaly sňatky neheterosexuálních párů. Co je na papíře, ale nemusí být realitou:  „In many other instances, it was not only my very ‘blackness’ that was in conflict with spaces, it was my femininity and my queerness. This made me feel unsafe at school, in the bus on the way to school and, more painful to admit, in the home in which I lived, with people I love dearly.“ Píše v textu On visibility and the illusion of the Safe Space Desire Marea, jeden ze dvou členů Faka. Afriku ale zastoupí i další projekty od známějších jmen jako slepý pár z Mali, Amadou et Mariam, po ty podobně kontroverzní jako Kokoko! z Konga, kteří se podobně jako Faka profilují spíše jako umělecký kolektiv.

Za Rusko zatím pořadatelé oznámili trojici Little Big, Shortparis a Ic3PEAK. Všichni tak trochu rebelové, každý svým způsobem. I přes výraznou kritiku sociální a náboženské situace na Sibiři se výrazná pětice Shortparis – dnes už z Petrohradu – ostře vymezuje proti tomu, aby jejich hudba byla brána politicky. Vedle nich zbylá dvojice kapel se staví do opozice vůči autoritářským režimům nejen v Rusku. Mezitím, co raveoví Little Big jsou pověstní svými satirickými texty i videoklipy, Ic3PEAK rovnou čelí represím Federální služby bezpečnosti, jejichž zájem o skupinu však její členové popisují jako zlom ve vlastní kariéře.

Pohoda letošní dramaturgií navazuje na své ideové hodnoty, jakými jsou solidarita, tolerance a rozmanitost. Další účinkující i veškeré informace jsou k nalezení na oficiálních stránkách festivalu

Pohoda festival 2019, Trenčín (SK) – letiště Trenčín, 11.-13. 7. 19