German Army: Týden v arizonské poušti

Tajemné kalifornské duo používá umění k mapování mizících kultur a přírody, zatímco kritizuje imperialismus ve všech jeho podobách. To do důsledku platí také o aktuální nahrávce vycházející u Biodiversità Records, nezávislého labelu z italské Florencie, soustředícího se právě na experimentální elektroniku spojenou s environmentálními tématy.

Czech it: Tamara

Jejich hravost a optimismus je nepřeslechnutelný a takřka legendární. „Nebát se psát o lásce ke kamarádům, partnerům, rodičům a věcem, a případném zklamání z nich. Láska je nejnosnější téma,“ říkají.

Stroze o rose březnových rán

Absolutní preference a dosah subjektu Mikuláš. Na hledání jehel v kopách sen používám magnet. Březen přináší jehel tolik, že bez náprstků je lze jen těžko přebírat.

Tomáš Šenkyřík: Mapování vodní krajiny

Muzikolog, lovec zvuků, autor interaktivní zvukové mapy jižní Moravy a místostarosta Židlochovic. „Pozorné naslouchání vodním zvukovým krajinám nás propojuje s dávným světem, kdy se planeta rodila a dominovaly zvuky větru, sopečné činnosti a vody,” rozvíjí myšlenku desky v průvodním textu.

ArteIN Matyáše Dlaba

Divadelní autor, kurátor, hudební dramaturg a pořadatel brněnských parties SoFt zaměřených na progresivní elektronickou hudbu. Jeho jméno je známé hlavně skrze působení divadle D'epog a poslední dobou díky platformě Terén. S Matyášem Dlabem jsme se bavili také o D’epogu či jeho spolupráci s Moravských podzimem.  

Czech It: Carya

Uherskohradišťská dvojice Carya má za sebou čerstvý debut Tales for Z, který vyšel koncem loňského roku na kazetovém labelu Bughead Records. Dříve folkový projekt se na něm naplno ponořil do světa elektroniky a několik let trvající práce nakonec vyústily v nahrávku, díky které jsou nyní Carya řazeni mezi nejzajímavější nová jména současné domácí scény.

Oliver Torr. Křehkost kontextu a síla spolupráce

Pražský multimediální umělec Oliver Torr vydal na konci února své debutové album Fragility of Context. Sám o desce řekl, že se nenuceně formovala předešlých pět let „a teprve během posledních pár měsíců se rozhodla zhmotnit do konkrétní podoby“. Jak název naznačuje, producent se tematicky věnuje teorii kontextu. Inspiraci našel ve Ways of Seeing od Johna Bergra (jinak též série BBC, v českém vydání Způsoby vidění), která se zabývá tím, jak vnímáme umělecké dílo a jak se naše percepce mění kvůli kontextu, v němž se vyskytuje. Oliver Torr na svém novém albu využívá experimentálních hudebních nástrojů a terénních nahrávek, které jsou zvukovou manipulací přeneseny do vrstevnatých kompozic. 

Liptovský folklór v době digitální revoluce

Soudobá reinterpretace folklórní hudby je obecně oblíbeným fenoménem. V tuzemsku se k lidové hudbě nedávno vyjadřoval například v Praze usazený rapper Edúv syn, zpěvačka Lenka Dusilová nebo slovenská písničkářka Katarína Máliková. V cizině se těší čím dál větší oblibě třeba oceňovaní Altin Gün, holandské uskupení přetvářející tradiční hudbu Malé Asie. Pozornost si zaslouží také aktuální kompilace LIPTOV. Dílo dvanácti česko-slovenských producentů a producentek představilo vydavatelství Punctum Tapes v online streamu 21. února, kdy kromě celé desky zazněl rozhovor s etnomuzikologičkou a houslistkou Janou Ambróziovou. 

FVLCRVM a soundtrack 21. století

Málokterý z československých hudebníků má ambice i vůli prorazit v zahraničí. Překážek je mnoho: od jazykové bariéry až k nedostatečné podpoře ze stran státu a institucí, ve kterých se nemůžeme poměřovat se západními zeměmi. Skandinávie, Německo, Francie či například země Beneluxu vnímají kulturu jako důležité odvětví národní ekonomiky a od toho se také odvíjí celková strategie podpory i financování. Tento přístup je u nás zatím spíše sci-fi. 

Starý svět a nové drama. Black Country, New Road

New Weird Britain nedříme v neklidu tichého chaosu. Po rychlém zrodu generačně blízkých Black Midi během necelých dvou let dozráli také londýnští Black Country, New Road. Se zmíněnou čtveřicí je pojí progresivní přístup k rockové kapele a vokální projev ve stylu sprechgesang, který si hudební kritika v souvislosti se současným britským post-punkem vypůjčila z německého termínu označujícího deklamační zpěv. Obě britské senzace mají navíc ve vínku hudebně praktické vzdělání, proto z jejich nahrávek a živých koncertů slyšíme velmi sofistikované kompozice a zápal pro neřízenou improvizaci vysoké muzikantské úrovně.

vychází za podpory

EEA and Norway grants
Nadace Český hudební fond
Ministerstvo kultury ČR

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.