Ai fen: Pohled do věčnosti a na vlastní identitu

Ai fen je projekt hudebnice a producentky Eweliny Vlček-Chiu, známé také jako polovina witchwave dua ba:zel. Album postforever je meditací nad zráním a bytím multinacionální a mileniálskou ženou. „Některé skladby jsou i o mém dětství, zažila jsem pár opravdu traumatických momentů,” svěřuje se v jednu chvíli našeho povídání Ewelina. Kudy vedla cesta k jejímu novému sólovému projektu, jaké problémy v písních zkoumá a co plánuje dál? Mluvili jsme spolu u příležitosti pořádání jejího křtu, který probíhá 27. února 2020 v pražském klubu Punctum.

52 Hertz Whale: Prokopat se na domácí scéně

Během lublaňského MENTu jsem se sešla se slovenskou kapelou 52 Hertz Whale (52HW). Nezvykle nádherné počasí doléhalo na všechny, a tak jsme se už večer předem domluvili, že se sejdeme „v létě”. A protože bylo léto, sedli jsme si prostě na zem, tam, kde při brzkém odpoledni nejvíc svítilo sluníčko. Ačkoliv dobře naladěni, všichni po odehraném koncertu – prý s pár technickými chybami, ale víceméně spokojení – a protančené noci vypadali trochu unaveně.

ArteIN Pavla Zajíce

Básník a hudebník Pavel Zajíc vydal dvě literární veřejností uznávané sbírky Ona Místa (2013) a Peníze (2018). Zároveň působí v undergroundové kapele Ťovajz a spol., s níž nedávno vydal desku Hořící Berdej. Došlo na ní ke zhudebnění celkem čtyř poém od nedávno zesnulého Jaroslava Erika Friče. V tuzemském kulturním prostoru je slovo underground chápáno rozporuplně. Tímto termínem – s jeho odkazem na minulost – se totiž stále označuje především tzv. druhá kultura, jejímž vůdčím duchem byl český teoretik, básník a zároveň manažer hudební skupiny The Plastic People of the Universe Ivan Martin Jirous. Právě perzekuovaná kapela svou unikátní tvorbou stanovila jakýsi primární obraz „undergroundové“ hudební estetiky, jež se stala interpretačním středobodem pro recepci zmiňovaného pojmu.  

Bert & Friends: Budoucnost a minulost umění

Těsně před koncertem v libereckém Vokně jsme se s Albertem Romanuttim alias Bertem sešli v salónku místního pankáčského doupěte. Překvapivě jde o jedno z mála míst, které nepostrádá genius loci a kde je v pátek v sedm večer ještě relativně klid. Pro rozhovor se netradiční lokace ukázala jako perfektní volba. Nejdřív se navzájem omlouváme za místo, za zpoždění, za to, že je všechno trochu na knap, ale vzápětí vládne spokojená atmosféra a vlastně se mi posléze ani nechce vstávat z gauče. Dostaneme se k estetice skladeb, vzpomínání i okénku o vážné hudbě.

Ondřej Lasák: Vytvářet safe space pro lidi s notebookem

Euforické extrémy, neobvykle pojaté koncerty a releasy hudby, tolik na začátek, aby bylo jasno, že s ohlášeným koncem koncertní série Silent_Night aktivity neutichnou – síly se akorát upnou jiným směrem.

Totálně najít sám sebe. S Market o souznění a labelu Verify Yr Age

Před více jak rokem vyšla debutová deska Art Star pražských Market, kteří jsou od té doby vnímáni jako ojedinělý zjev na domácí scéně. Díky progresivnímu zvuku a snad i (zdánlivě) rychlému vzestupu, se ocitli v roli úspěšné mladé kapely, o kterou je zájem ze všech stran. Žánrově nejsou úplně lehce zařaditelní, abychom hned hledali spřízněné a vytvářeli tagy ohledně další „nové“ scény. A je také podstatné, že dokážou pohlížet na mladé kytarovky, tedy subžánr, do kterého sami patří, s určitým nadhledem. Prakticky tak vytvářejí kontrapozici k běžným stereotypům a mnohokrát opakovaným estetikám vně této ne zcela sourodé kategorie hudební produkce. A na tomto základu stojí pětice hudebníků, která se samozřejmě chtě nechtě dotýká i popu. 

Johana Ožvold: Elektronická hudba jako vážná věc

Dokumentární film The Sound is Innocent si dal za cíl představit elektronickou hudební scénu jako umělecké odvětví, které se ve své závažnosti vyrovná ostatním. Režisérka Johana Ožvold ve svém celovečerním debutu osobně diváky provádí nedávnou historií zvukového experimentu a elektronické avantgardy.

Dušan Svíba: Nedělat kapely, pro které nehoříš

Dušan Svíba je booking agent a zakladatel agentury Earth Music. Aktuálně má na pod sebou přibližně dvě desítky jmen, některá z nich ale nejsou v této chvíli aktivní a další, s nimiž má volnější pracovní vztah, třeba na jeho webu ani nejsou uvedeny. Nejúspěšnější z nich je Dubioza kolektiv. „Jejich cesta k úspěchu je téma na samostatný rozhovor, myslím, že by to většina českých muzikantů nechápala, směje se ještě před naším rozhovorem, když se bavíme o tom, jak vzniká úspěšná kapela. „Talent, mít co říct, jasný záměr, disciplína a dřina, dřina a dřina. A přitom pořád stejní, skromní a obyčejní lidi. Miluju je.” Jeho další lásky se postupně odhalují formou přiložených videoklipů.

Czech it (SK): Our Stories

„Máme radi veľké gitary, melodické basové linky a neandertálske bubny,“ říká o sobě slovenská trojice Our Stories. Tyhle tři aspekty tvorbu mladých instrumentálních vypravěčů ze Šale popisují pouze v obrysech. Jejich hutná rocková fúze čerstvě zaznamenaná na debutovém albu Pursuit of Happiness se ladně přelévá mezi melodickým švitořením a hřmotnou brunátností. Na kontě mají ještě eponymní EP z roku 2015. Zároveň o sobě pánové dávají vědět i v zahraničí, čemuž dopomohla účast na letošním ročníku holandského Eurosonicu.

Fest-view: Potrvá vs. Boskovice 2019

Pražský klub a kavárna Potrvá je víc jak deset let zárukou kvalitního programu kombinujícího vnitřní i venkovní koncerty, divadelní představení, promítání, výstavy a množství dalšího kulturního vyžití. Začátkem léta se pak stěhuje na Moravu, kde se coby scéna Palouk Potrvá stává nedílnou součástí Festivalu pro židovskou čtvrť Boskovice. Při té příležitosti jsme mluvili s Adamem Svobodou, dramaturgem a produkčním Potrvá. 

vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČR
Nadace Český hudební fond

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.