Lunchmeat 2020: Festival jako komunitní prostor

Lunchmeat není pouze festivalem, ale je to také kolektiv stojící za hudební, a hlavně vizuální produkcí na poli multimediálního umění. Zároveň se angažuje v současných problémech – například podpora hnutí Limity jsme my, a je nakonec i výraznou hybnou silou na poli elektronické hudby. Především, co se pražské scény týče. I když – nejen samotný kolektiv diskutuje o tom, zda se vůbec dá v českých podmínkách mluvit o scéně jako takové. 

Lodní večírek perleťových dráčků

Násilník přetavuje svůj životní tah v přísné, rapové statě. Nějakou dobu jsme od něj neslyšeli novinky, sem tam se na internetu objeví lo-fi jam s panoramaty Brna nebo Prahy. Maká na nových věcech a dal je publiku ochutnat v sobotu 19. září na společném koncertě s dvojicí Edúv Syn a Žakhéles.

Fajfr Štýl 2020. Ostrůvek radosti na konci světa

Můj první Fajfr Štýl byl koronavirovou epidemií vyfoukán (jak hrdě píšou ti, kdo za ním stojí – fajfr štýl = sklářská píšťala) jen na polovinu – tedy jeden den. A oproti minulým dvěma ročníkům proběhl 12. září místo posledního květnového víkendu. Festivalu to neuškodilo, dokonce snad o to víc úsilí všichni – ať už pořadatelé, kapely nebo návštěvníci – vložili do zážitku, ze kterého se budou nejspíš až do příštího ročníku vzpamatovávat. Pohledem zpátky se všechno zdá být skoro podezřele perfektní, vzpomínku na večer nezkazila ani porouchaná aparatura. Zradila zrovna v čase plánovaného koncertu Killiekrankie, který byl však kvůli nemoci zrušen – diváci tak přišli o all-star-jam přítomných hudebníků účinkujících i (nakonec) neúčinkujících. Ten ale do poslední chvíle nikdo nečekal, a tedy ani nezoufal. Zdá se, že Vrbnu koluje štěstí v žilách.

Vivat Vila – ať žije Kralova vila!

Příběh Kralovy vily v Prachaticích není jen o záchraně jedné funkcionalistické památky, ale taky o vítězství progresivní generace nad zatuchlými názory reprezentujícími staré pořádky. Nechme chátrat, hlavně ať je klid! – versus tvrdá práce a oživování zapomenutých prostorů. Festival Vivat Vila je tu jednak jako akce, která přináší dramaturgicky vytříbený kulturní program do města Prachatice, ve kterém se jinak nic podobného neděje, ale zároveň i taková oslava nového života ve staré vile. 

Drsný odraz společnosti ve sluncem zalitém Hradišti

Navzdory trochu podivnému způsobu léta se přece jen, byť v omezeném počtu dní a zkráceném programu, uskutečnila tradiční filmová škola v Uherském Hradišti. Letos se věnovala retrospektivě polského režiséra Andrzeje Wajdy, a také výběru grotesek Bustera Keatona. Němé filmy každoročně doprovází živá hudba, tentokrát se dramaturgie ujal Viktor Palák. Součástí tohoto ročníku byla i sekce Východní přísliby zaměřená na současné polské, ukrajinské či ruské filmy a samozřejmě také proběhlo několik českých premiér.  

Táborské perly na břehu řeky

Horké léto. Lidi ještě v rouškách a já se kvůli omezené vlakové dopravě táhnu přes Prahu. Trochu schvácená po cestě vystoupím na známém nádraží a mířím rovnou na Cestu. Tábor, jiný svět. Projdu se kolem Jordánu a lehce oklikou to vezmu přes les. Křižíkova elektrárna je dál, tak se i podaří zabloudit a courat se kolem Lužnice, ale první koncert večera stíhám.

Noc, kdy Brno nešlo spát. Cheap Thrills, NONARec, Okolojeled a další

Poslední únorový pátek se strhla v Brně divočina. Celý večer se otevíral ve vile Löw-Beer, v rámci série vystoupení propojujících hudbu a vizuální umění Æntity.one.Default zahrál pod hlavičkou NONA Records pražský multimediální umělec a producent Jan Palatý se svým psychedelicko-elektronickým projektem Izanasz. Debut tu pokřtila dvojice sourozenců Kratochvílových, která prezentuje svůj éterický ambient s ozvěnami moravského folkloru v projektu THYME. A jako zahraniční host přijel kanadský producent Racine od spřáteleného labelu Genot Centre.

MENT 2020. Čím žije současná hudební Evropa

Cesta do Lublaně trvá z Brna s přestupem 7 hodin vlakem, MENT pocitově trval asi jako mrknutí a cesta zpátky, tradičně stopem a s přestávkou na kafe, necelých 9 hodin. Vyplatí se to? Na to stručně odpovídá Dominik Prok, frontman 52 Hertz Whale v našem rozhovoru: „Na MENTu jsme správně.” Slovinský showcaseový festival MENT 2020 probíhal během 5.–7. února.

PAF má čím dál více vrstev. Tou poslední je propojení s Chalupeckým

Žádná tradiční prezentace animovaného filmu, ale mimořádný umělecký meeting. PAF už není pouze každoročním sjezdem lidí, co rádi balancují na rozhraní vizuálních pokušení. To, že se Přehlídka filmové animace a současného umění vymanila z univerzitní bubliny, dokazuje letošní spojení s cenami Jindřicha Chalupeckého s nevyřčeným posláním propojovat přehlídky, ceny a oceněné.

Nouvelle Prague rezonoval globálními tématy a skotským punkem

O víkendu 8.–9. listopadu ožilo centrum současného umění DOX v pražských Holešovicích showcasovým festivalem Nouvelle Prague. I přesto, že má za sebou sedm let vývoje a zkušeností, vzhledem ke změně lokace byl vzduch cítit novotou a zahájení konference, která doprovází samotný hudební program, tak působilo trochu nervózně. Nohama na zem postavil zúčastněné nečekaný budíček dechovky Lovesong Orchestra, která mě nenalákala na čtvrteční předávání cen festivalu, ale v pátek ráno jsem jejich energii upřímně ocenila.

vychází za podpory

EEA and Norway grants
Nadace Český hudební fond
Ministerstvo kultury ČR

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.