Move with a purpose. Black Midi v Praze

Na první poslech zní black midi jako sebevědomí floutci, co výrazněji přičichli k prog rocku a free jazzu. Improvizace je pro ně počátkem vývoje celého jejich kapelního organismu. Od jiných je však odlišuje důsledná přesnost, jež překvapivě velmi dobře funguje i ve složení čtyř členů. Hodiny společného hraní tam být musí, ale přece jen kluci teprve nedávno vylezli ze střední. V jejich případě šlo o BRIT School, tedy školu, která jim umožnila věnovat se vystupování i kapele v rámci běžné docházky. Nejdříve to byla muzika postavená na dronech a noisu, první krůčky k autorské hudbě Geordieho Greepa a Matta Kwasniewskiho-Kelvina, později se zformovala celá kapela s bubeníkem Morganem Simpsonem a basákem Cameronem Pictonem.

50 odstínů kytarové psychedelie. Psychedelic Umami 1 v Soulkostele

Přestože by se mohlo zdát, že kytarová psychedelie v dnešní době už nemá co říct, přerovsko-ostravský kolektiv a label Psychedelic Umami nás dlouhodobě přesvědčuje o opaku. Pod svými křídly schraňuje to nejlepší z moravských shogazeových a indie kytarovek a zhruba od roku 2014 podporuje scénu pořádáním koncertů, zvaním velkých zahraničních jmen, vydáváním desek, a dokonce i jedné dnes už nelehko sehnatelné kompilace (Psychedelic Umami 1). Po letech dramaturgického zaštiťování stanové scény festivalu Krákor se členové skupin Mancuso, At bona fide a Kangaroos in Austria letos poprvé rozhodli uspořádat vlastní festival.

Rituál surové rytmiky a řezavého minimalismu. Föllakzoid v Brně

Neměnný motorik beat ořezaný na svůj nejzákladnější rytmus a kytara na pozadí ambientních synťáků, jediná melodie rozvíjející se celým vystoupením a mystická atmosféra na pódiu. Čerstvá deska chilských Föllakzoid, I, znamená pro kapelu velký skok dopředu a zásadní proměnu zvuku. Úterní koncert v Kabinetu potvrdil, na co jsem narážela už v pozvánce, totiž, že se kapela konečně doopravdy našla. I jako jedna? Začátek? Já? Při poslechu zavzpomínám na Different Trains Steva Reicha propojujícího v rytmu jedoucích vlaků rozdílné světy tehdejší Ameriky a Evropy za druhé světové války. 

Roland The Headless MacBook Gunner. Genot Centre v brněnské Praze

Poslední prima sezóna Prahy v Brně. Smutná zpráva o ukončení fungování zásadního kulturního prostoru přišla jen pár dní před konáním Genot Centre Night, jednou z akcí průběžného festivalu Vinyla.

Ostrůvek pozitivní deviace: Flaam festival 2019

Nitranský Flaam s počtem kolem tisícovky návštěvníků představuje spíše malou a útulnou záležitost. Přesto si festival díky pečlivě volené dramaturgii postupně buduje rozpoznatelnou tvář. Domácí alt-popovou smetánku doplňuje promyšlený výběr několika zahraničních hostů. No a hlavně: prostředí vyladěné do detailů, malebný areál na kraji města, zároveň ale čím dál tím výraznější bod ve středu slovenské festivalové mapy. Na letošní ročník jsme vyrazili ve dvou a své dojmy se rozhodli vysázet formou deníkových poznámek.

Beseda 2019: palčivá minulost v objetí bouřlivé současnosti

O Besedě jsem slýchala často, že je to ten festival, kde je úplně jedno, co zrovna hraje, ale stejně tam musím být. A taky, že je to taková malá moravská Pohoda, která platí vlastně za největší festival alternativní hudby u nás. Tedy pokud o něm přemýšlíme v širokém rozpětí multižánrovosti a oproštění se od do očí bijícího (leckdy kontroverzního) sponzoringu. Asi je jasné, kam mířím, pokud se tu snažíme kategorizovat naše domácí festivaly definující se dramaturgicky jako „alternativní.“

Melancholie a hardcore v jednom – Okolojeles 2019

Letošní Okolojeles pro mě začal v podstatě už když nás autobus vyhodil na odbočce u Náramče. Procházka dědinou, kterou jako bych šel včera, i když od posledního ročníku uplynul rok. „Tradiční“ zastávka v jednotě pro ledňáky a kyselé okurky na ráno a pak... zabočit kolem fotbalového hřiště a jsme na louce – ještě skoro prázdné, kde se začíná rodit to nejpohodlnější stanové městečko ze všech festivalů, co znám.

Czech Music Crossroads: Zvítězila hudba lidu?

V kontextu toho, co letos zaznělo na dvoudenním showcasovém festivalu hudební konference Czech Music Crossroads, ano. Z hlediska výsledků hlasovaní veřejnosti a přítomných odborníků v rámci udílení stejnojmenných cen – ne. Podtitul šestého ročníku této hudební přehlídky vytyčoval geograficky prostor od Baltu až po Dunaj. Zaměření kapel bylo jasné, lidová hudba daných regionů a nezřídka i něco navíc. Například přejímání hudební tradice z balkánského poloostrova, východu Evropy, jazz nebo fúze žánrů.

Utančit se k smrti. Pohoda 2019

Pro mnoho lidí vrchol léta, pro jiné jeho začátek, pro velkou část Slovenska – i nemalé množství Čechů – tradice. Největší slovenský festival letos proběhl 11. – 14. července a přinesl stovky hudebníků z celého světa, přednášky i divadla.

Nutnost kompromisu. Low v Praze

Low přijeli s revoluční nahrávkou Double Negative – a prezentovali ji ve stylu, který k nim předtím pětadvacet let patřil.

vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČR

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.