FVLCRVM: Usínám při obskurních videích o vědě a technice

FVLCRVM FVLCRVM foto: Samuel Alex

Slovenský producent Pišta Kralovič vystupující pod přezdívkou FVLCRVM na domácí scéně vyčnívá. Přirozeně osciluje mezi IDM, hyperpopem, housem, to celé v kabátě ušitém z klubového soundu, jeho hudba není ohraničena žánry. 

Aktuálně svoji hudbu vydává pod labelem Mom, I made it (vídeňský sublabel Universal Music) a během své kariéry vystoupil mimo jiné na prestižních evropských showcaseových festivalech Eurosonic v Nizozemsku nebo Ment ve Slovinsku. Činný je i ve spolupracích s ostatními hudebníky. Produkoval desku Tempo rapperovi Idea, na svůj track Do It All Again přizval Annet X. 

FVLCRVM má před sebou dvě vystoupení své speciální audiovizuální show: 19. května v Brně na Flédě a 20. května v pražské MeetFactory.


Ve Full Moonu popisuješ svoje začátky v gospelové kapele. Byl to opravdu gospel? Pokud vím, v kostele se tady hrávají spíše odrhovačky ve stylu bratří Nedvědů.

Nebyl to vyloženě gospelový sbor, spíš taková bigbeatová poprocková kapela, kde celá rytmická sekce nejraději poslouchala jazz a funk. Nebyl to ani úplně klasický kostel.

Jak a kdy jsi se dostal k produkování hudby, co tě přimělo alespoň částečně odložit kytaru a začít tvořit hudbu zpoza klávesnice?
Ono to bude přesně tou „klávesnicí”. Do osmnácti jsem neměl svůj komp a když jsem celkem často hrával s kytarou, ani jsem nějak necítil potřebu. Když mi jeden kamarád dal svůj starý počítač, změnil se mi svět. VST synťáky, samplování, nahrávání audia a mixování, to pro mě bylo něco úplně nového. A nějaké kouzlo v tom asi bude, když se s tím flákám doteď.

Jak jsi začínal? Měl jsi nějakého „mentora”, učil ses sám nebo to byly Youtube tutoriály?
Když jsem začínal, YouTube ještě pár let neexistoval. Hraní živé hudby mi dost pomohlo pochopit principy tvoření zvuků a skladeb, ale jako většina toho, co v životě dělám, je všechno založeno na principu pokus/omyl. Jako zázrak beru, že jsem byl trpělivý zůstat při tom, dokud z toho nevylezlo něco, co se mi líbí.

Částečně jsi se živil i jako grafik. Myslíš, že tahle vizuální citlivost nějak promítá i ve tvé hudbě? 
Jako grafik jsem full time pracoval víc než 10 let a vydělával jsem si tím na hudební gear, klipy a tak. Jelikož si všechny covery a merch dělám stále sám, včetně velké části klipů, myslím, že na tom spojení něco bude. Postupně bych se chtěl věnovat víc a víc hudbě, umím se v grafice velmi lehce zamotat. Asi tak jako se umím zamotat v hudební tvorbě. I’m doomed.

Tvůj pseudonym je odvozen od jména stíhačky. Vždycky mi přišlo, že dobrý producent by měl být vlastně tak trochu geek a měl by mít rád techniku – snažit se pochopit způsob fungování světa. Platí to pro tebe?
Strašně moc. Nevím, proč mi to přináší takové potěšení to sledovat. Myslím, že u hodně věcí jen tak kloužu po povrchu. Každopádně jsem zvědavý člověk. Sice nečtu moc knih, vždy usínám při obskurních videích o technice, fyzice a vědě, takže když k nám přijde návštěva a otevřu svůj YouTube, je to velmi, ale velmi nezáživný nonparty seznam videí.Aktuálně máš podepsanou smlouvu s prestižním mezinárodním labelem, což je sen mnoha producentů. Máš nějakou hudební metu, na kterou by si se v životě chtěl dostat?
Ok, toto je můj bucket list: Rád bych hrál na místech, kde jsem předtím nehrál, aniž bych musel dělat kruté promo. Hrozně rád bych dokončoval songy rychleji než teď. Moc rád bych taky delegoval spoustu věcí, které stále dělám sám. Možná bych chtěl mít čas dělat takové ty běžně věci, co lidi dělají, že sem tam cestují, sem tam si zaplatí nějakou zážitkovou blbost jako racing na okruhu. Potom si přeju, aby vznikla silnější V4 scéna menších jmen, protože jsme tu stále všichni dost lokální. No a hrozně moc nechci být tak famous, aby mě všichni poznávali na ulici a byl na socials přehnaně sebevědomý. To je podle mě úplná kletba.

Hodně se v posledních letech mluví o východní scéně. Myslíš si, že existuje i něco jako slovenský, popř. česko-slovenský sound?Hudba se u nás tvoří rozmanitá, ovšem média ani umělci u nás nejsou odhodlaní tvořit spolu něco úplně nové a zůstat přitom tak dlouho, aby z toho vznikl trend. Pro mnohé je to určitě velký risk, hlavně těm trendům fakt trvá, než naberou fanoušky. Zní to každopádně jako dobrý plán. Jak říkám, spolupráce v hudebním odvětví mezi zdejšími zeměmi je stále v začátcích.

Ve tvých písních se často zaobíráš budoucností. Estetika, kterou používáš, bývá místy futuristická. Máš nějaký vztah ke sci-fi? Pokud ano, čerpáš z něj inspiraci?
Wow, jsem lehce čitelný. Určitě. Začalo to na základce se Star Trekem: Next Generation, od kterého jsem se neuměl odtrhnout, když jsem se vrátil ze školy. Taky dost sjíždím anime. A nemůžu nedoporučit dvě největší bomby za poslední roky, a to seriálovou adaptaci Asimových kníh Foundation a také velmi futuristický, ale dost realistický až politický Expanse.

Jak se dostáváš k nové muzice?
Playlisty na streamovacích službách jsou dobrá volba. Rád sleduji ty, které dělají sami producenti. Kdo se cítí brave a chce vědět, který sound je právě in, doporučuju SoundCloud. Tato – u nás sice ne tolik populární služba – má ze všech streamovacích aplikací nejlepší algoritmus při hledání související hudby, která současně nezávisí na počtu přehrání, což je při hrabání se v žánrech ultimátní pomůcka. 

Toto je můj playlist na Spotify (embedovaný také výše, pozn. ed.), kdyby to někoho zajímalo.

FVLCRVM + BoLs/sLoB, Brno – Fléda, 19. 5. 22
FVLCRVM + BoLs/sLoB, Praha – MeetFactory, 20. 5. 22

    vychází za podpory
    EEA and Norway grants
    Ministerstvo kultury ČR
    Nadace Český hudební fond
    NADACE ŽIVOT UMĚLCE

    Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.