Cílem Konektivu je iniciovat a představovat hudební vystoupení, ve kterých se potkávají umělkyně a umělci z různých žánrů a kultur.
První Konektiv Night se konal v roce 2018, k výběru formy mě inspirovala tehdejší práce pro mezinárodní síť hudebních festivalů, které ve svých programech často uváděly tzv. commissioned artworks, tedy hudební nebo audiovizuální vystoupení, které vzniklo speciálně pro daný festival.
Mám radost, že dramaturgie této koncertní série se vyvíjí a že se spolukurátorkou Ewelinou Vlček-Chiu neustále objevujeme okrajové hudební scény a hledáme a vytváříme hudební interakce, k nimž by jinak pravděpodobně nedocházelo. Letošní ročník je pro nás velký posun, jelikož se bude jednat o zatím asi nejvíc akustický lineup.
Pošesté poprvé
V první dvojici se setkávají Bolor Badam, hráč na strunný smyčcový nástroj morin khuur, a Narangerel Chimeddorj, hráčka na drnkací strunný nástroj šudraga, z kapely Dunjingarav, která se specializuje na interpretaci tradičních mongolských stepních písní, spolu s Ianem Mikyskou, multiinstrumentalistou a skladatelem experimentální hudby, který ve své tvorbě často tematizuje pojmy pomíjivosti a kontemplace. Jejich propojení představuje kontrast tradičních mongolských písní a západního avantgardního a až atonálního přístupu k hudbě.
Sara Pinheiro je hudební umělkyně pocházející z Portugalska. Zvučí, míchá a nahrává zvuk pro film a videoart. Ve své sólové praxi vytváří akustické skladby, obvykle pro vícekanálové performance, rozhlasové vysílání nebo instalace. Na Konektiv Night Vol. VI se představí ve spolupráci s producentkou a zpěvačkou Josefínou Trantinovou alias Fæ Bestia, která tvoří netradičně strukturované písně, v nichž se prolínají prvky folku, elektronické i klasické hudby. Zatímco Sara se věnuje zejména terénním nahrávkám a vícekanálovým zvukovým instalacím, Fæ Bestia své hledání přetavuje do netradičně strukturovaných písní, ve kterých se prolínají prvky folku, R&B nebo elektronické i klasické hudby.
Třetí dvojici tvoří Marek Kubát, hráč na barokní loutnu a theorbu vystupující s řadou barokních ansámblů včetně hostování v polské Filharmonie Bałtycké a který je zároveň i spolupracovníkem řady českých skladatelů soudobé hudby, a Chaitanya Bhat, ten se v rodné Indii pod vedením renomovaných guruů vzdělával v hindustánské klasické vokální hudbě, aby si osvojil nuance bohatě zdobeného žánru známého jako Khayal. Očekávám, že se v jejich vystoupení setkají dvě komplexní hudební tradice stavějící na technické virtuozitě a bohaté melodické ornamentaci.
Propojit odlišné světy
Způsoby, jakými hudebníky objevujeme, jsou stejně rozmanité, jako výsledná vystoupení. Mapujeme, co se na české hudební scéně děje, přičemž se s postupujícími lety snažíme hledat stále více okrajové a námi neobjevené okrajové scény a v nich výrazné hudebníky. Na některé jsme dostali tipy od známých a přátel, kteří se o dění na české hudební scéně zajímají nebo na něm aktivně participují, což byl příklad Fae Bestia, na níž nás upozornil dramaturg klubu Fuchs2 Karel Buriánek. U dalších vystupujících jsme předem věděli, jaký druh hudebníka bychom chtěli oslovit, tudíž jsme aktivně hledali, zda někdo takový v Česku vůbec působí, což je příklad Chaitanyi Bhaty. Některé hudebníky jsme měli na seznamu potenciálních účastníků již delší dobu – Iana Mikysku a jeho tvorbu sledujeme dlouhodobě a plánovali jsme ho pro účast na jedné z nocí oslovit snad od třetího ročníku, stejně tak i Bolora a jeho kapelu Dunjingarav, kterou jsme objevili díky projektu Můžeme hrát spolu, který představuje českému publiky cizí kultury formou workshopů a společného provozování hudby. Výběr potenciálních vystupujících je kontinuální celoroční proces, který jednou ročně vrcholí v období přibližně půl roku před samotným koncertem intenzivními diskusemi nad sestavováním jednotlivých dvojic.
Při sestavování klademe důraz na vytváření netradičních kombinací, na propojování žánrů a zprostředkování publiku i zúčastněným umělcům příležitosti zažít nové způsoby, jak o hudbě přemýšlet a jak ji tvořit. Leckdy to znamená, že záměrně vsazujeme hudebníky do ne zcela komfortních situací, v nichž si musí se svými novými spolupracovníky nalézat způsoby, jak často ne zcela hudební světy vystavěné na zcela odlišných hudebních principech i hodnotách propojit. Právě takovéto situace ale považujeme za nejdůležitější pro osobní obohacení i z pohledu potenciálu unikátních představení.
Po oslovení jednotlivých tvůrců s dvojicemi vždy absolvujeme první osobní meeting, během něhož se načrtnou prvotní představy o možném uměleckém směřování dvojice a zejména zjišťování praktických potřeb od jednotlivých hudebníků, které bychom mohli zajistit, aby hudebníci mohli nadále plně věnovat práci na novém vystoupení. Právě v tom tkví podpora, kterou Konektiv během příprav nabízí – zajistit hudebníkům maximální komfort, aby mohli tvořit. Samotné umělecké směřování následně necháme již zcela na nich a výsledky jejich společného snažení pak často slyšíme poprvé až s ostatními návštěvníky koncertu.
Překročit hranice
Od minulého roku prezentujeme výstupy Konektiv Night i mimo Prahu, abychom rozmělnili vnímání Prahy jako kulturního centra. Zároveň považujeme výstupy a myšlenky, které projekt reprezentuje, za natolik důležité, že se je snažíme představovat i v dalších městech. V duchu myšlenky Konektivu se propojujeme s lokálními promotéry a kulturními aktéry – letos budeme ve spolupráci s MENU pořádat už podruhé Konektiv on tour v Hradci Králové, a to 9. prosince ve Studiu divadla Drak, a poprvé o týden dříve zamíříme poprvé také do Brna, kde představíme letošní dvojice 1. prosince ve spolupráci s performativní platformou Terén v Huse na provázku. (pk)
Autor je zakladatel Konektivu.
Pod článkem následuje galerie z jednotlivých zkoušení na letošní ročník.
Konektiv Night Vol. VI, Praha – Venuše ve Švehlovce, 8. 11. 2023
Konektiv On Tour, Brno – Terén, 1. 12. 2023
Konektiv On Tour, Hradec Králové – Divadlo Drak, 9. 12. 2023