Kali Malone: Zpomalit v Praze

kostel svatého Salvátora kostel svatého Salvátora foto: Romana Kovacs

Do práce na šest, rychlý oběd, poslat poslední e-mail, naházet věci do batohu, doběhnout na vlak. Vyrážet na koncerty z Brna uprostřed týdne, ve středu 15. listopadu, není jen tak, o to větší jsou pak očekávání. Když se ale konečně vynořím z metra na náměstí Míru a zamířím do bistra na ramen, tuším že jsem udělal dobře. 

Příjemně unaven horkým vývarem procházím centrem Prahy a tam, kde se ulice zúží, je druhý cíl večera na dohled – cinefilní mekka v Bartolomějské ulici, kino Ponrepo. Že se zde bude křtít český překlad knihy Přítomnost mexického auteura Carlose Reygadase, jsem se dozvěděl teprve před pár dny a změna odpoledního plánu i dřívějšího odjezdu z Brna tak byla nasnadě. 

Neznám lepší místo k oddechu po večeři, před koncertem, než je útulné kino, promítající jinak téměř nesehnatelný film oblíbeného režiséra. Fotbalový zápas dvou ženských týmů uprostřed mexických hor, kde se za autovou čárou pasou divocí koně a výhledu částečně brání okolní vysoká tráva. Galerijní snímek Serenghetti zachycuje sport v jeho ryzí podobě, natočený s humorem a citem. S prvním gólem a sestřelením samotného Reygadase natáčejícího za brankovou čárou však pospíchám směrem ke kostelu svatého Salvátora na Starém Městě.

Kali Malone a Stephen O'Malley, Foto Romana Kovacs Kali Malone a Stephen O'Malleyfoto: Romana Kovacs
Majestátní sakrální stavba je zaplněna do posledního místa. Pohled většiny návštěvníků směřuje tradičně k presbytáři, ten však zeje prázdnotou – dnes se hraje na varhany umístěné na protilehlé straně v patře. Kolem čtvrt na devět je rozezní Kali Malone v doprovodu Stephena O’Malleyho jediným táhlým, téměř minutu trvajícím tónem. Opatrně se přidávají tóny další a tvoří kaskádovitou melodii, aniž by narušily kontinuitu podprahového šumu. Ten o sobě dává vědět jen v pauze mezi skladbami, tedy paradoxně v okamžiku, kdy přestane existovat. Spektákl varhanního rituálu. Dlouhé skladby z přehrávané desky The Sacrificial Code vytváří zdání nehybnosti, se zavřenýma očima ztrácím pojem o čase a otevírám je až když se po dlouhém tichu začne ozývat nejprve nesmělý potlesk, který záhy přeroste uznalý jásot. Oba hudebníci se na balkóně klaní a odcházejí. Bylo to jako sen, ale nespal jsem.

Synapse Knowledge, Praha – různá místa, 15. 10.–16. 11. 23

vychází za podpory
EEA and Norway grants
Ministerstvo kultury ČR
Nadace Český hudební fond
NADACE ŽIVOT UMĚLCE

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.