Seznamte se: Grimes

Grimes Grimes

Jak už jste si mohli všimnout ve včerejším reportu kolegy Milana Bachana z pražského Electronic Beats Festivalu, jméno kanadské zpěvačky Claire Boucher, respektive její přezdívka Grimes, je v posledních měsících skloňována takřka všude.

Podle některých nechutně vyhypovaný projekt, jenž bude při největším štěstí za dva roky hnít někde na hudebním smetišti, podle druhých zase jedno z nejzajímavějších jmen současné (elektronické) hudby. Důvod, proč jsem si tuhle drobnou dívčinu do dnešního dílu Seznamte pozval já sám, je však velice prostý – její únorová deska Visions se totiž v mém pomyslném žebříčku letošních alb drží zatím setsakramentsky vysoko. A pokud se kolem jejího jména začínají strhávat nějaké hipsterské bouře? Tak ať, s tím už stejně nikdo nic nenadělá.

Čtyřiadvacetiletá Kanaďanka začala svou vlastní hudbu produkovat již během studia na střední škole, své debutové album pak představila před dvěma lety - nahrávka nesla název Geidi Primes a mezi jednu z inspirací patřil i písečný svět z legendárního sci-fi románu Franka Herberta s názvem Duna, k němuž odkazují i názvy jednotlivých písní. Po stránce hudební se pak nahrávka svým rukopisem přibližuje k jejímu průlomovému albu z letoška – elektronika podpořená směsicí experimentálních vokálů se zřetelným nádechem jakési snovosti. Tehdy však Grimes ještě nekladla takový důraz na melodičnost; její cit pro chytlavé hity naplno vykvetl až letos.

Se svou druhotinou příliš neotálela – desku s názvem Halfaxa vydala na podzim téhož roku, ani ta však vlny kolem její osoby zatím nijak nerozvířila. První výrazný úspěch přišel minulý rok se splitovým albem Darkbloom, jež vydala společně s kanadským hudebníkem D'EONem. Mezi lidmi zabodovala především píseň Vanessa, jež se v porovnání s ranými skladbami vymykala svou přístupností: "Myslím, že jsem vždy chtěla dělat taneční nebo popovou hudbu – jen mi chvíli trvalo to zjistit. Vanessa byla první píseň, u které jsem se konečně zaradovala, že jsem toho kýženého zvuku konečně dosáhla," vyjádřila se Boucher pro web Rafinery29.

Pořádný boom pak přišel v prvních dnech letošního roku, kdy se na světlo prodral stěžejní singl její kariéry zvaný Genesis. Ten zdvihl míru očekávání o desítky procent a zajistil její třetí řadovce Visions pořádnou porci rozruchu. Ten pak ještě zesílil společně s úspěšným singlem číslo dva, nesoucím název Oblivion, který jste mohli zaznamenat i v jednom z našich březnových Songů dne.

A pokud vás, stejně jako zmíněného kolegu, Grimes v Praze příliš nepřesvědčila, je dost možné, že ten den jen nestačila zahlédnout buldoka. "Když vidím v den koncertu buldoka, znamená to, že odehraji dobré vystoupení. Proto se po nich pořád dívám, když procházím ulicí. Naplňují mne jakousi pozitivní energií. Zní to bláznivě, ale vždy, když jsem jednoho uviděla, show pak byla dobrá. A když náhodou vidím dva, počítá se to i na ten další koncert...," osvětluje svou nevšední pověrčivost mladá zpěvačka.

Zbývá snad jen zmínit, že její fanouškovská základna se v současných dnech rozrůstá takovým tempem, že jí, troufám si říci, nebude při své příští návštěvě pražské metropole dělat velký problém vyprodat jakýkoliv větší klub. Jen pokud teda během té doby nezapadne na dno hudební scény, jak ji předpovídají někteří zlí jazykové...

    vychází za podpory
    EEA and Norway grants
    Ministerstvo kultury ČR
    Nadace Český hudební fond
    NADACE ŽIVOT UMĚLCE

    Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.