Když se frontman kanadského seskupení The Rural Alberta Advantage (zkráceně The RAA) Nils Edenloff snaží popsat styl, kterým se kapela prezentuje, nejistě hovoří o směsici indie rocku, folku či dokonce punku. Nakonec přiznává, že vlastně ani neví, jak by onen vlastní styl měl vůbec přesně definovat. Všeobecně lidé hází The RAA do kolonky indie, která s vděčností spolkne snad úplně vše. Já sám bych se neodvážil nijak škatulkovat a tak se raději pojďme na toto ontarijské trio podívat trochu hlouběji.
Stačí jeden poslech jejich dva roky starého debutu Hometowns a zjistíte, že motor kapely Edenloff klade největší důraz na melodie. Ty se vám svou chytlavostí již po pár chvílích zaryjí hluboko do paměti a jen tak je z hlavy nevyženete. Melodie jsou stavebním kamenem všech skladeb, které by bezesporu obstály i s tím nejjednodušším aranžmá za doprovodu pouhé španělky.
The Rural Alberta Advantage - Drain The Blood (youtube.com)
„Lhal bych, kdybych tvrdil, že Neutral Milk Hotel na mě neměli vliv, také debutové album Gordona Downieho mě velkým způsobem ovlivnilo,“ zmiňuje Edenloff pro časopis Spinner interprety, ze kterých čerpal největší inspiraci.
Srovnání s Neutral Milk Hotel je opravdu na místě, jelikož Edenloff disponuje barvou hlasu, která je hlavně ve výškách téměř nerozpoznatelná od zpěvu dnes již kultovního muzikanta Jeffa Manguma. Pro posluchače, kteří si potrpí na čistém a bezchybném projevu může být Edenloffovo "mečení" až za hranicí snesitelnosti, nicméně vokální nedostatky jsou plně vynahrazeny strhujícím emotivním projevem, který hlavně v živém provedení nemůže nechat nikoho chladným. Doprovodným vokálem skladby okořeňuje klávesistka Amy Cole, jejíž jemný hlásek do písní zapadá vskutku náramně.
Opravdovou unikátnost však kapele dodává až bubeník Paul Banwatt. Ten dostal při nahrávání alba velký prostor k seberealizaci a ve velké míře se také odvděčil. Na desce jsou bicí po zásluze v popředí a svými nápaditými zběsilými rytmy si kradou písně mnohdy pro sebe. Nenapadne vás mnoho bubeníků, kteří se v tomto žánru Banwattovi podobají, pokud bychom měli vylovit alespoň jedno jméno, s trochou fantazie přijde na mysl Bryan Devendorf z The National.
The Rural Alberta Advantage - Don't Haunt This Place (youtube.com)
Při skládání textů je pro Edenloffa největší inspirací jeho dětství a dospívání, z čehož také vyplývá název jejich prvotiny Hometowns. I poněkud krkolomný název The Rural Alberta Advantage vztahující se ke kanadské provincii Alberta pramení z frontmanových mladých let. „Až poté, co jsem se přestěhoval do Toronta, jsem si plně uvědomil, odkud pocházím a umožnilo mi to více ocenit má léta prožitá v Albertě,“ vyjádřil se ke svému vřelému vztahu k rodné provincii prostřednictvím magazínu MOG.
Momentálně kapela přichází s druhým albem s názvem Departing, které oficiálně vyšlo 1. března pod hlavičkou labelu Saddle Creek; ten kapelu objevil na festivalu SXSW v americkém Austinu a zapřičinil se o znovuvydání a zviditelnění debutu Hometowns, který si kapela nahrála na své vlastní náklady již počátkem roku 2008. Druhotina Departing se stylově nijak neliší a zatím sbírá víceméně příznivé kritiky, ačkoliv kvalito v porovnání se svým předchůdcem trochu pokulhává. Nyní už tedy jen můžeme popřát hodně štěstí do budoucna a doufat, že Nils Edenloff se nevydá ve šlépějích jeho vzoru Jeffa Manguma, který po vydání druhého alba svou kapelu rozpustil.