V chladných listopadových dnech se vedle celé škály koncertů a dalšího většího festivalu jiné hudby, Alternativy, odehrál jeden méně nápadný, více do it yourself, ale s neméně výrazným line-upem. O KovnaFestu jsem mnoho nevěděla, název mě sváděl k myšlenkám, že půjde o těžké, plechové zvuky, všelisjaké metaly, hodně řetězů, černých kápí a temnoty.
Festival sám sebe definuje jako nežánrový a při pohledu na pár plakátů z minulosti akce, která letos slaví už celou dekádu, tato představa může a nemusí být (částečně) pravdivá.
KovnaFest „sdružuje etablované umělce, začínající interprety, zvukové experimenty, folklór, současnou vážnou hudbu, noise, jazz a spoluvytváří působivou a jedinečnou mozaiku.“ Ne vždy se všechny tyto žánry potkají na jednom ročníku, a to mi v případě letošního line-upu přijde spíše jako pozitivum, protože dramaturgický záměr, který dává naprostý smysl a provází od začátku posluchače různými prostorově-zvukovými zážitky bez pocitu nepatřičnosti, byl zde zřejmý.
Pokud se (už naposledy) ohlédnu za historií festivalu, poslední ročníky probíhaly v komunitním klubu Punctum, šlo tedy o prodloužený večírek pro pár zasvěcených. Skok k dvoudenní akci, kdy se v prvním dnu festivalového programu podařilo solidně zaplnit letos nově otevřenou Čistírnu1906 v pražských Dejvicích a ojedinělý koncert kultovních Current93 v kostele sv. Šimona a Judy byl vyprodaný, je trochu jako vyměnit okresní přebor za národní reprezentaci. Snad tohle přirovnání nikoho neurazí, ale považuji za důležité si uvědomit nároky na zkušenosti a to, jak velké cíle si pořadatelé naložili. Nechci ale do detailů přemítat o tématu chaotické organizace s usazováním lidí na koncertě Current93, vypnutých mikrofonech i topení během dvouhodinové konference či obecně časovému skluzu. Vše již dostatečně proletělo sítěmi i články jiných kritiků. Bylo toho dost v hudbě, o čem chci psát.
Domácí scénu reprezentovali také žánrovou definicí nespoutaní REK, instrumentální duo z Českých Budějovic, jejichž neřízený noise se tady ocitl skutečně na správném místě. Podobně jako v případě Flush Buttons, další dvojice tvořené částí Chief Bromden, bubeníkem Antonínem Kropáčkem a Davidem Tichým na syntáky, oběma kapelám velmi sedlo hrát mimo pódium mezi publikem.
Bláznivý mezinárodní impro kvartet Yexxen a další avantgardní sestava Gonzo M & Mada-Dudi s kytaristou v žabí masce se úplně netrefili do mojí nálady, publikum ale bylo jiného názoru, tak asi v pořádku.
Sobota, kostel sv. Šimona a Judy, naposledy osmnáct let nazpátek. Tehdy jsem u toho nebyla. Skoro 50 minut venku ve frontě, teplo úplně nebylo. Ale mám za to, že jde o legendu a pro takový koncert je třeba něco vytrpět.
Tvorba Current93 mě za tu dobu, co sleduji různé hudby zatím míjela, ale asi se kvůli tomu stydět nemusím. Mezi nejhezčí hudební zážitky patří zcela nový hudební vesmír, který má čím překvapit, již dotažený k dokonalosti a svým způosbem katarzní a ohromující. Možná dost o velkoleposti, kterou zdůraznil i prostor kostela – k takovému dojmu architektonicky navržený, a velká projekce za kapelou.
Texty dotýkající se věcí mezi nebem a zemí, smrti a enigmaticky folklórní mystiky. Pohlcující, rozjímavá i emočně zjitřená hudba. Vše ostatní zůstává v nás. A já odcházím v míru.
KovnaFest X, Praha – Čistírna1906, 15. 11. 24
Current 93 , Praha – kostel sv. Šimona a Judy, 16. 11. 24