Horké léto. Lidi ještě v rouškách a já se kvůli omezené vlakové dopravě táhnu přes Prahu. Trochu schvácená po cestě vystoupím na známém nádraží a mířím rovnou na Cestu. Tábor, jiný svět. Projdu se kolem Jordánu a lehce oklikou to vezmu přes les. Křižíkova elektrárna je dál, tak se i podaří zabloudit a courat se kolem Lužnice, ale první koncert večera stíhám.
Chalupski je alias Václava Chalupského, který pochází přímo z Tábora a jeho hudební podhoubí leží v klasické hudbě, což je rozpoznatelné na první poslech. Ačkoliv používá také kytaru a looper, dominantním nástrojem je pro něj piano. Cítí se s ním komfortně v intimních, komornějších skladbách, minimalistických kusech i dynamicky rozmáchlých elegiích, které rozezní celý prostor. A ten je velmi impozantní – rozlehlá budova bývalé elektrárny působí akusticky jako kostel.
Teď už ale rychle zpátky. Program a line-up velice orientační, o to více live setů však bylo alespoň možné stihnout. Black Tar Jesus jsem kvůli vzdálenostem mezi oběma lokalitami minula a ocitla jsem se přímo uprostřed zběsilého noisu v černých kápích ve sklepní stagi. Severočeská kapela Do Shaska! stvořila temný rituál, který předznamenal jednu zřetelnou hlukovou a progresivní linii letošní dramaturgie Transformy. Na tu navázali celkem plynule Lighting Glove. Ačkoliv tady hráli před dvěma lety, jen v jiném sklepě táborské Trafostanice u břehu Jordánu, nešlo o podobný nebo opakovaný set. Myslím, že jsem tohle post-raveové trio viděla živě celkem čtyřikrát a těsný studený sklep jim svědčí zdaleka nejlépe. As největším magnetem jejich live-setu je živelný, poloimprovizovaný duel Dizzcocka a Ondry Paruse, který je členem hned několika kolektivních projektů, postupně se rozvíjející a gradující, tentokrát až k jakési závěrečné euforii. Ničivý vokální projev Jana Bělíčka pak zní vzdáleně a odcizeně, což s ohledem na post-apokalyptický koncept minimálně poslední desky je nejspíš záměr. Večer uzavírám u ohniště, kde se přehrává na španělku repertoár z Já, písničky.
Sobota přinesla zase pozvolný začátek, ve velmi vyhřáté stodole se museli poprat s nepříliš komfortními odpoledními časy slovenští Our Stories a těžko žánrově zařaditelná čtveřice Lebanon. Poté, co jsem je naživo viděla už vícekrát, musím potvrdit, že jde o kapelu, od které nikdy nemůžete čekat stejný koncert. To se sice říká i o jiných, ale Lebanon mají velkou výhodu ve zpěvačce, která je natolik versatilní, že dokáže zpívat rozhlehlé melodie, v nichž slyšíme blízkovýchodní inspiraci, jež se v různých lichých rytmech prolíná improvizovaným společným běsněním celé kapely a zničehonic uvolní prostor pro hardcorový řev. Tereza je doma v obou polohách a má u toho neskutečné charisma či elegantní autoritu. V tomhle vystoupení bylo vlivem horka sice trochu méně řevu a více pauz, kdo by se tomu ale divil. Čím je tato kapela ještě obdivuhodná? Jsou natolik sehraní, že jejich live set zní zcela komplexně a jako jeden celek, i když je přerušovaný.
A nakonec překvapení dne – slovenští The Wilderness. V určitý moment už mám dost a nechci přehlušit dosavadní zážitky dalšími a dalšími koncerty. Stíhám se ještě schladit v Jordánu, ačkoliv letos mnoho času na prázdninové vyžití mimo hlavní program ani nebylo. Transformu považuji za cyklistický festival (i když nezřídka takto jezdím i na jiné akce), ale tady je zůstat pěšákem skutečná škoda. Zaprvé, pro stíhání programu na Cestě a u Křižíkovy elektrárny opravdu nutnost (pár kol bylo k zapůjčení) a potom, Tábor prostě nabízí k trávení času příliš mnoho, aby člověk zůstal celý den na jednom místě. Navíc je tu ještě tradiční závod, který každý ročník provází po jiných zajímavých místech tohoto slavného husitského města.
Transforma 2020, Tábor – Cesta a různá místa, 26.–28. 6. 2020