Julia Svensson alias Aircode je švédská producentka usazená v Londýně. Hudbu začala vydávat před čtyřmi lety a loňským debutovým albem Grounded, o jehož mastering se postaral Harry Murdoch, potvrdila cit pro sound design a vnímání současné elektroniky.
Její tvorba si bere inspiraci v dubstepu a klubovém zvuku, který ohýbá, drolí a propojuje jej například se zastřeným vokálem, piánem a dalšími samply. Pomocí útržků z jiných nahrávek vytváří komplexní skladby plné zcizujícího tajemna a napětí. To se ostatně dostalo přímo do názvu její aktuální desky, jež koncem září vyšla u českého labelu Gin&Platonic.
Surface Tension je album vynikající svou dynamikou, chvíli se pohybuje téměř neslyšně, jindy nervózně tepe a dohromady tak vytváří specifickou atmosféru neklidu. Její novinku představujeme v rozhovoru se Svensson a bavíme se o její tvorbě, videoklipu vystihujícím náladu celého alba, plánech do budoucna i komplikovaném snoubení kreativního procesu s prací na plný úvazek.
Stále s tím bojuji, ale je to součást života (zvlášť když člověk žije ve velkém, uspěchaném, drahém a upachtěném městě). Neřekla bych, že se to příliš posunulo a stále se snažím, abych tu rovnováhu našla, především mentálně. Dělat hudbu je složité když nejsem ve správném rozpoložení, nicméně uzavřít se a soustředit se pouze na tvorbu není možnou alternativou. Je to něco, s čím většina lidí bojuje, ale málokdy o tom slyšíš někoho mluvit. Možná to ubírá na romantice, když mluvíš o trávení většiny svého času v nezajímavém prostředí (pokud zrovna nemáš práci, která tě baví). Je těžké najít hranici mezi nastavením mysli a skutečně spravedlivým úsilím.
Můžeš popsat svůj kreativní přístup k tvorbě alba Surface Tension? Co odstartovalo jeho tvorbu? Šlo o zvuk, který jsi objevila a rozhodla se dále rozvést, nebo spíše myšlenku či pocit, který ses snažila vyjádřit?
Napadlo mě to během toho, když jsem si pohrávala se směsicí osekaných a hodně intenzivních zvuků. Nakonec se ty hrátky s dynamikou propsaly do spousty skladeb. Chtěla jsem, aby se ve společném prostoru snoubil maximalismus s minimalismem. Celé album se pohybuje na hraně pocitů, které jsem cítila, v neustálém pohybu mezi chaotickým a klidným detailem. Stejně jako většina mé hudby leží mezi apatií a neklidem.
Poslouchala jsem a bavily mě jejich releasy už nějakou dobu, načež mě pozvali do Ostravy, zahrát v úžasném prostoru Plato. Jsou to strašně milí lidi, ohromě jsem si tam to hraní užila a když mi pak nabídli možnost desku u nich vydat, cítila jsem, že je to to pravé! Taky bylo fajn oprostit se trochu od scény ve Velké Británii a opravdu si cením práce, kterou labely jako Gin&Platonic dělají mimo velké metropole. Mám tendenci si věci dlouho šetřit a čekat na správnou příležitost. Je těžké a trochu trapné obepisovat labely (mluvím sama za sebe – pokud vy na to máte dostatek odvahy, dobře pro vás), se kterými nemáte již dříve existující vztah, takže je super, když to můžete vydat u lidí, které máte opravdu rádi!
Video, které režíroval Federico Barni k titulnímu singlu, mě naprosto nadchlo – jak samotný nápad, tak jeho ztvárnění dokonale funguje s mysteriózním napětím té skladby. Jak vznikalo?
Fed je můj dobrý kamarád a dělal mi už dříve video ke skladbě Spores. Vždycky bylo v plánu, že mi zase někdy udělá další video. Zeptala jsem se ho s očekáváním jednoduché, omezené produkce, ale on měl velké plány, chtěl udělat krátký film k jedné z delších skladeb na desce. Samozřejmě jsem byla pro a poslal mi tzv. script deck (poprvé, co jsem o něčem takovém slyšela, natož to viděla). Vše proběhlo velmi rychle a Fed je velký profesionál. Máme štěstí na přátele, kteří se specializují na všechny možné druhy oborů, takže najít producenta, scénografa, stylistu, koloristu atd. bylo relativně snadné a šlo díky tomu o zábavný projekt s kamarády. Všichni do toho vložili spoustu svého času a úsilí a já jsem jim navždy vděčná. Zároveň byla zábava sledovat jak takové video vzniká a jsem moc ráda za to, jak to celé nakonec vyšlo.
Nikdy jsem neměla problém s kreativními bloky, ale poslední dobou je to trochu těžší. Tím nechci říct, že bych nedělala hudbu, ale spíš že musím trochu bojovat s tím, abych vytvářela věci, které mě opravdu baví, dříve to šlo víc přirozeně. Stále mám hromadu hudby, která je v podstatě hotová a připravená jít do světa, což mám vlastně vždycky, ale chci s tím být trochu zdrženlivá. Uvidíme, kam mě to dovede. Mám double EP klavíru a kytary, se kterým bych ráda něco udělala, ale zatím čekám a přemýšlím, co přesně to bude. Chystám teď pár koncertů, takže se na to podívám v novém roce a rozhodnu se, co z toho nakonec vzejde. Pracuješ na nové hudbě průběžně, nebo pro tebe inspirace přichází ve vlnách? Jaké jsou tvé plány do budoucích měsíců či let, pokud tak daleko vůbec plánuješ?