Na české hudební publicistice mi vadí sklony k tunelovému vidění, v jehož centru je neustále vyzdvihováno jen několik málo jmen. Za poslední dva roky se, i když v jednotkách, vynořilo několik snah tuhle oblast rozvíjet. Nedá se ale stále ještě stále mluvit o rozmanitosti. Z jedné strany je tu výrazná absence peněz v tomhle odvětví a potom také, bezpochyby s tím spojený, nedostatek zájmu a času. Nedávný vývoj se dá sledovat na iniciativě Vinyla Academy, diskuzním bloku Lunchmeatu nebo projektech Audiovizuální sauna a náš HLUK (obojí podpořené grantem EHP určeným právě na rozvoj kulturní publicistiky). Zásadní silou v této progresi je pak cena Jany „Apačky“ Grygarové pro mladé publicisty a publicistky.
V Čechách je to cena ojedinělá a ve velikostně i geograficky srovnatelných zemích jako Rakousko nebo Slovensko takové ocenění úplně chybí. Oproti tomu třeba v sousedním Německu je předáváno hned z několika rukou. Jen na prestižním festivalu Reeperbahn soutěží publicisté ve čtyřech kategoriích, třech podkategoriích a stejně tak třech jazycích. Cena ze série Listen to Berlin Awards zase zviditelňuje publicisty, kteří se svou činností nejvíce zasloužili o rozvoj berlínské scény. Pouze kategorie pojmenovaná New Perspective je přitom omezená věkem třiceti let. Česká cena končí už na dvaceti sedmi.
Asi není třeba se dohadovat o tom, jestli s tvorbou začínají jen mladí – to si samozřejmě nemyslí ani zástupci cen Vinyla. Ti kromě zmíněné ceny za publicistiku letos ve spolupráci s Bastl Instruments poprvé vyhlásili také výzvu Bastl Electronic Track, ohraničenou věkem 25 let. „Snažíme se motivovat lidi na startu, a právě jim můžeme nabídnout adekvátní pomoc. Když se starší tvůrce/kyně rozhodne vstoupit na scénu, je tu velká pravděpodobnost, že má zkušenosti, zázemí či prostředky, aby si tyto věci opatřil/a sám/a. Věk 25/27 je obecně doba, kdy se lidé (třeba po VŠ) rozhodují, kudy se bude ubírat jejich cesta, a právě podobná výzva je může pomoci nasměrovat,“ přiblížil myšlenkové pochody organizátorů koordinátor Vinyly Tomáš Grombíř a doplnil: „Věkový limit byl nejvíc diskutovaným tématem a není vyloučeno, že bude v příštích ročnících upraven. Intenzivně jsme ho řešili a konzultovali (v případě výzvy BET) jak se zástupci partnera (společnosti Bastl Instruments), tak s několika lidmi z producentské scény (kteří budou v porotě).“