Dětský orchestr, Slovenská filharmonie Bratislava, hororové animace korejských a slovenských dětí, variace na hudbu a ruchy, vesmírné ticho a Vesmírnou odyseu – to vše se propojí v nové opeře skladatele Marka Piačeka, která pod názvem 2′16” a půl: Vesmírná odysea vlastním a osobitým způsobem zpracuje téma hudební skladby 4'33” experimentálního skladatele Johna Cage.
Netradiční hudební inscenace si svou brněnskou premiéru odbude v rámci mezinárodního festivalu Multiplace již 24. května v Kabinetu Múz. Piaček ke svému „pohledu na ticho“ praví: „Největší výzvou při práci s dětským orchestrem je dosáhnout ticha. Nastudování Cageovy 4'33” je v tomto smyslu vyšší metou než Bachovy koncerty na straně jedné, nebo Schönbergova dodekafonie na straně druhé.“
John Cage byl americký hudební vizionář, čelní představitel aleatorické hudby (hudby, která ve své kompozici ponechává část náhodě) a taky propagátor fenoménu ticha. Skladba 4'33” je právě vyvrcholením tohoto fenoménu a přináší tři věty, které spočívají v trojím otevření a zavření víka klavíru, aniž by směrem k posluchači zazněl jediný tón.
Marek Piaček je pak výrazná postava slovenského skladatelství. Ve svých experimentálních dílech hojně využívá audiovizuality, techniky koláže, aluzí a naivního divadla. Mimo opery se věnuje melodramatu, filmové hudbě a vytvořil například také symfonické dílo na motivy písní MIDI LIDI.
2′16” a půl: Vesmírná odysea, Brno – Kabinet Múz, 24. 5. 14