Po delší odmlce se vracíme k našemu průvodci po deskách domácích i zahraničních. Sedm alb, které recenzujeme teprve ve druhém dílu letošního Bedekru, je průřezem novinek posledních tří měsíců. Vracíme se k držitelům Mercury Prize, skotským Young Fathers, a jejich poslednímu albu Cocoa Sugar, a také psychedelickému rozjímaní švédského producenta HOLY. Severskou náladu a temnou fúzi elektroniky a klavíru přináší polská dvojice Nanook of the North, kytarovou přímočarost kanadská kapela Preoccupations (dříve Viet Cong). Nevynecháme samozřejmě ani nahrávky, co se urodily v našich luzích a hájích. Máme zde debutové Protiklady domácí Rutky Laskier, nekompromisní Irrelevant Dreams pražského tria Lightning Glove a průlet zhudebněnými digitálními světy pod rukama mladé elektronické producentky Zagami Jericho.
>> Bedekr: Za deskami kolem světa <<
HOLY – All These Worlds Are Yours
Ještě hmatatelnější je však dramatická, filmově-divadelní epičnost rozmáchlejších kytarových i hlučných syntezátorových ploch, v nichž se odráží inspirace celým rozsáhlým spektrem glam rocku, Bowieho Ziggy Stardustem a šedesátkovým květinovým rockem. Při tom všem však zůstává otázka, kde se v takovém maelströmu skrývá duše Hannese Ferma? S první nahrávkou se pokoušel dle svých slov „oddělit od šedé hmoty každodenního života.“ Po přestěhování do Stockholmu, zmítaný touhou po eskapismu, hledá cesty ve vnitřním labyrintu svého nitra. Zvukově mimozemské, co vyplouvá na povrch, je sbírkou vzájemně prolnutých skladeb, které všemi barvami a reminiscencemi k historii psychedelické hudby vytvářejí svět velmi povznášející. Možná mnohem více, než byly emoce, které jeho zrození započaly. (zm)
Lightning Glove – Irrelevant Dreams
Irrelevant Dreams od Lightning Glove se pro mě neslo v duchu postupného proposlouchávání se. Poprvé jsem byl s novými temnými tracky o beznaději současné společnosti konfrontovaný naživo na orlovském Zimnichaaku a na první dobrou mi hlavu tedy neutrhly. Až s vydáním u brněnských Nona Records a křtu v Herně se mi začaly roztržité Dizzcockovy beaty, zastřené plochy Ondřeje Paruse a sugestivní depresivní řev Jana Bělíčka dostávat pod kůži jako štiplavý vzduch pohraničních měst Česka. Deska není tentokrát tak politicky angažovaná, jak ostatně přiznávají sami LG, o to víc se ale v síti melancholie zachycuje bezútěšný stav v duši společnosti. In your face, fuckaaa, in your face! (rn)
Nanook of the North – Nanook of the North
Naléhavé klavírní či smyčcové party se prolínají se slídivými beaty či syntezátory a vytvářejí vzájemný dialog mezi gdaňskou skladatelskou školou a ambientní i klubovou elektronikou, který často mizí pod nánosy syntetických zvukových distorzí. A jakkoli hlava často bezděčně začne strojově pokyvovat do sekavých hypnotických rytmů, Nanook of the North je především vážným skladatelským opusem o dystopii, spíše než dalším trendy pokusem vtěsnat klasickou hudbu do introvertní klubové muziky. Přestože se nakonec Wesołowskému a Hatti Vattimu nepodařilo vytvořit nový zvuk a "pouze" propletli to, co je posluchačům jejich sólových desek dávno známo, je Nanook of the North pozoruhodným počinem. (tf)
Preoccupations - New Material
Espionage je přímočarý otvírák, který vtáhne na první poslech. Zaujme hlavně refrén s podmanivým Flegelovým přednesem, který doplňují zbylí členové v jednohlasu. Album se dále přelévá mezi dvěma polohami. Kde jedna deprese končí (Decompose, Doubt), číhá už za rohem opojné delirium (Dissray, Solace). Nejsilnější je však nahrávka ve chvílích, kdy se obě tato rozpoložení potkávají (Manipulation, Antidote). New Material možná obsahem nepřekvapí, ale stejně ve výsledku často prahneme po nějaké jistotě. A tu Preoccupations nabízejí. (tv)
Rutka Laskier - Protiklady
Protiklady pak přes méně výrazné Schodiště a Padenu ústí do melodické, ale silně apelující Vltavy, která celkem vtipně pateticky odkazuje k dobám, kdy nám stálo za to ji oslavovat a psát o ní symfonie. Kluci Vltavou album uzavírají a nechávají za sebou práci, která se na české DIY scéně určitě nějakou chvíli neztratí. (bj)
Young Fathers – Cocoa Sugar
Pořád je na albu několik líbivých popin jako In My View nebo průvodní balada Lord, ale skutečně duchovní pojetí narážející na rituálně zrytmizovaný rap se dostává ke slovu až ve skladběTremolo. Další ze singlů, Toy, už je pozvánkou do současnosti. Stejně jako Wow nebo Wire, kde se promítá pro tuto edinburskou trojici typické nervní tempo. Na Cocoa Sugar je patrných několik proměn Young Fathers, kteří celý tento proces předkládají posluchači, aniž by se pokoušeli o nějakou uzavřenou formu, která je bude dále definovat. Je to chameleonství, které možná občas trochu ustrne, ale pak zase zničehonic vystřelí nakažlivým popěvkem nebo hypnotickým tanečkem. (zm)
Zagami Jericho - Toxikomania
Hitovka? Za mě rozhodně Ampheta pt. I. Tady cítím tu party, o které mluví. To samé se dá říct o Await death. Úderné, výrazné, digitální. Zato pro Fantasy se hodí jediné slovo; sexy. Jednoduchá, ale působivá. Písně, jež se příjemně vymykají celkové náladě alba, čímž ho skvěle osvěžují, jsou určitě I said no (to myself) a závěrečná Borderline. Balady, které zavání téměř až melancholií a potvrzují, že Zagami je velmi talentovaná zpěvačka, a práce pouze s klavírem a hlasem jí taky svědčí. Melancholický nádech má i sms that never came ringtone pt. II., na jejímž konci slyšíme pláč a následně výstřel. K desce stihla Zagami Jericho už vydat i videoklip, a to k úvodní skladbě Invitation. Klip vznikal v japonských hernách a hlavní postavu zde ztvárňuje instagramová modelka Hirari Ikeda. Invitation má být pozvánkou do nového světa, který Zagami Jericho stvořila. Digitálního světa plný současných klubových tanečních tendencí, kde je autorka doma. Toxikomania působí o dost vyspěleji než debut, přesto na mě Lenka Šimůnková stále působí více jako zpěvačka než producentka. (nb)