Zvonkohra současnosti v klášterním prostoru. Sylvain Chauveau s Ensemble 0

Ensemble 0, Gabriel loci Ensemble 0, Gabriel loci foto: Festival Spectaculare/Inês Lopes

Suita pro glockenspiel, akustickou kytaru a kovové perkuse – to je loni vydané dílo Jojoni tria Ensemble 0, které distribuoval label Crammed Discs. V souboru se od jeho vzniku v roce 2004 vystřídalo mnoho hudebníků a hudebnic z celého světa, jako trio ve složení iniciátorů Sylvaina Chauveaua (zvonkohra, akustická kytara), Stéphana Garina (perkuse, sklenice s vodou – glockenspiel) a kytaristy Joëla Méraha však vydali zatím dvě studiová alba. Tím druhým je právě Jojoni, na kterém pracovali čtyři dlouhé roky, částečně i kvůli geografické vzdálenosti členů tria, z nichž každý žije na jiném místě.

Na festivale Spectaculare představili tuto interpretačně poměrně náročnou selekci instrumentálních skladeb, kterým dominuje průzračný zvuk strun akustické kytary s pestrou paletou zvonivých tónů lemujících rozličné rytmické patterny. Tvorba Sylvaina Chauveaua bývá řazena k proudu současných minimalistů, které už nespojuje hledání vlastního specifického kompozičního stylu, jako spíše inspirace experimentálně-minimalistickou odnoží 20. století (Ensemble 0 konkrétně interpretoval např. i skladby Johna Cage nebo György Ligetiho) a snaha vytvářet hudbu emočně rozmanitou a zvukově poetickou, leckdy i složitěji strukturovanou, jednoduchými prostředky. Tohle platí nepochybně také o Chauveauově „kapelním“ projektu Ensemble 0, který naživo nehraje spontánní improvizace, jak by se mohlo zdát, ale tvorbu, jež je skutečně zapsána v notách s přesnou kompozicí. I to byl vlastně důvod, proč byl proces vydání alba a následná příprava turné časově rozsáhlejší.

Andert Tysma, Gabriel loci, foto Festival Spectaculare/Inês Lopes Andert Tysma, Gabriel locifoto: Festival Spectaculare/Inês Lopes

Přesvědčit se o tom mohlo publikum v impozantních prostorách klášterního komplexu Gabriel loci, kde se Emsemble 0 představil s dílem výhradně z jejich nejnovějšího alba. Když došlo na přídavek (pro hudebníky možná opravdu nečekaný), přeladit perkuse, kterými byly například velké sklenice na červené víno asi napůl plné vody, a příprava na jediný instrumentální kus zabrala několik minut. Jinak by koncert končil stejně jako na albu závěrečnou skladbou Jojoni 6, v niž jsou slyšet vlivy elektronické hudby, dokonce techna, a která je ze všech částí této suity nejdynamičtější.

Ensemble 0 v sále Gabriel loci poskytl svým posluchačům i mně mimořádný zážitek, což se bude, vzhledem k náročnosti přípravy, těžko opakovat. Ale možná spíše i proto, že jde o hudebníky, kteří neustále potřebují pracovat na něčem novém, v různých, obměňovaných sestavách, a zkoumat tisíce podob svého společného hudebního cítění. Závěrem patří ještě zmínit, že večer uvedl nizozemský ambientní skladatel a pianista Andert Tysma, který z hlediska žánru představil zcela odlišný směr oproti triu, a navodil tak introspektivní, až meditativní atmosféru. Vizuální část koncertu zajišťovali Jan Rozsypal a Lukáš Dřevjaný. Jejich práce se soustředila pouze na hru světel bez výtvarných instalací, prostor a celý klášterní areál byl však site-specific už sám o sobě, decentní barvy vystupující jak z popředí, tak z bočních stran sálu, byly tak zcela vhodně zvoleným doprovodem pro oči.

Spectaculare: Sylvain Chauveau a Ensemble 0 + Andert Tysma, Gabriel loci, 27. 3. 24

 

    vychází za podpory
    EEA and Norway grants
    Ministerstvo kultury ČR
    Nadace Český hudební fond
    NADACE ŽIVOT UMĚLCE

    Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.