Ve čtvrtek 5. října vyhověl brněnský Bajkazyl příznivcům avantgardní kytarové muziky. Trio kapel, které dorazilo, již předem dávalo tušit, že tohle bude pěkně hlučná akce. Večer odpálili olomoučtí Lebanon, kteří nedávno vydali svoji první fyzickou desku. Čtveřice tvořená dvěma kytaristy, zpěvačkou a bubeníkem, co měl opět svůj bicí set doplněn o netradiční plechový sud (jindy je to třeba míchačka), návštěvníky nešetřila hned od začátku a celý večer tak začal pěkně zostra. Moc mě ale nepotěšil zvuk, protože v hlučnějších pasážích se hudba slévala do nerozpoznatelného celku (což možná mohl být i záměr kapely), ale škoda byla i utopeného zpěvu. Nejlepší momenty tak pro mě představovaly spíše klidnější části, v nichž dominovala kytara á la Thurston Moore.
Jako další vystupovali polští Przepych. Kapela o dvou členech v sestavě bicí + kytara/basa, zde reprezentovala vratislavskou DIY scénu, a povedlo se jí to vskutku obstojně. Už od prvních chvil jejich koncertu jsem stál s otevřenou pusou a nevěděl jsem, na koho se koukat dřív. Bubeník byl jako z jiného světa, a to, co předváděl, jsem naposledy viděl na koncertě Ceramic Dogs ve Vídni. Druhý člen však taky čaroval, tu s kytarou, jindy s basou, vytvářel neuvěřitelné smyčky a v kombinaci s chaotickými rytmy jsem si už připadal jako Harry Haller v některé z tančíren z knihy Stepní Vlk. Tohle byl prostě jazz 21. století!
Celý večer potom ukončila kapela Zabloudil-a. Ta mě však z celého line-upu bavila nejméně. Trochu to zamrzelo: při pohledu na jejich gear, doplněný o mé oblíbené syntezátory MS-20, jsem čekal něco progresivnějšího. Nejvíce mě tak zaujal performer, co se po celý čas jejich výstupu různě se kroutil a plazil, chvílemi na pódiu, občas mezi publikem. Jen doteď nevím, jestli byl součástí show kapely nebo jen návštěvníkem koncertu, který se jejich hudbou nechal unést.
Przepych + Lebanon + Zabloudil-a, Brno – Bajkazyl, 4. 10. 18