Alternativa 2021: Od improvizace k rozkladu těla

Frequencies for Leaving Earth, Divadlo Archa Frequencies for Leaving Earth, Divadlo Archa foto: Libor Galia

Pražská přehlídka odvážné hudby začala co do zvučnosti uměleckých jmen zostra, audiovizuální premiérou kontemplativní pentalogie Frequencies for Leaving Earth britského producenta Kevina Richarda Martina ve spolupráci s filmařem Pedrem Maiou pod kurátorským dohledem Heartnoize.  

Martin právě prochází dost možná nejplodnějším obdobím své kariéry. Letos stihl pod svým občanským jménem vydat pět drone/ambientně laděných releasů. Složil alternativní
soundtrack k tarkovského Solarisu, jakožto The Bug odpravil nejeden soundsystem masivním dubovým albem Fire a v neposlední řadě si neopomenul střihnout kolaboraci s Justinem Broadrickem, tentokrát jako G36 (spolu s Gorgonnem) na desce s příznačným názvem Disintegration Dubs, sloužící jako neochvějný doklad toho, kam až se dá zajít s fyzickou tíhou a hutností hudební produkce.

Páteční vystoupení v Divadle Archa se však soustředilo kolem loňského introspektivního projektu, který se v Martinově diskografii řadí k těm klidnějším. Sál divadla s poloprůhledným kvádrem uprostřed dával tušit, že vizuál nebude hrát podružnou roli, což se potvrdilo, jakmile v sále nastala tma a konstrukci vyplnil kouř. S prvními hlubokými tóny rozvibroval Bug nejen útroby divadla a návštěvníků, ale také projekci portugalského filmaře, se kterým se dali dohromady v Berlíně při dokončování desky. Maia na kostku promítal abstraktní a přeci jen trochu předvídatelné obrazy připomínající klasické simulace putování vesmírem. Jakkoliv profesionálně ona projekce působila, stejně tak budila dojem již mnohokrát viděného. Technicky povedeného, ale vlastně trochu nudného a emočně prázdného. A nejinak jsem to měl i s hudbou anglického hudebníka. Momenty hřmění a gradace střídala tichá, někdy sotva slyšitelná intermezza a náznaky melodií objevivších se a zase rychle mizejících. Tradiční a funkční postupy podtrhující zručnost, avšak postrádající větší invenci či schopnost vzbudit ve mně výraznější a trvalejší emoci.

Jasnovidec, Foto Anna Baštýřová, Alternativa Jasnovidecfoto: Anna Baštýřová, Alternativa
Druhý víkend, po industriální odbočce kurátorované kolektivem Wrong v prostorách Holešovické tržnice, se festival vrátil do útrob Archy. Večer zahájila v hlavním sále dánská hudebnice Linn Hvid pod pseudonymem Ana Fosca spojená s komunitou kolem kodaňské noisové mekky Mayhem. Svou hudbou na pomezí dronu a industriálu sice nijak zvlášť nepřekvapila, nicméně to nic neubralo na její působivosti. Než se na řadu dostaly závěrečné monstrózní gradace, hypnotizovala posluchače stěnami hluku doplněnými o extrémně zkreslené vokály, mnohdy k nerozeznání od lomozu generovaného počítačem.

Následující duo Kapital Band 1 reprezentovalo druhou, s počátky festivalu více spojenou dramaturgii vycházející z freejazzové a improvizační scény. Maximální soustředení, cit pro rytmus klavírního mistra a řemeslná zručnost bubeníka – zajímavé vystoupení, která jsem však nedovedl plně ocenit, jelikož mne tyto žánry zatím spíše míjejí.

Galerie z Alternativy 2021: Frequencies for Leaving Earth
Naopak jsem velmi ocenil performanci skladatelky a básnířky Félicie Atkinson, jejíž detailní a ztišený projev mě konsternoval tak, že jsem zapomínal dýchat. Nástroje střídala stejně často jako angličtinu s francouzštinou ve svých ASMR promluvách a z propadání se do dřevěného schodiště divadla mne vytrhávalo pouze všudypřítomné hejno fotografů a jejich závěrky jako ptáci: fotku, fotku, fotku.

Kreatura ne nepodobná ďáblu z Reygadasova spirituálního tripu Post Tenebras Lux se plouží noční videoherní krajinou a na cestu ji svítí měsíc. Táhlé ambientní tóny pomalu, ale jistě formují synťákovou melodii a někde v dálce zahřmí. S rozbřeskem přichází beat. Louky střídají lesy. Útulná malá scéna divadla Archa se v područí DJek z kolektivu BCAA mění v příjemné překvapení sobotní noci. Tu uzavírá krautrokový kvintet Raw Deal s trans vyvolávající monotónní repeticí dosahující nebývalých úrovní hlasitosti v duchu hesla „ears are for ringing“.

Maria W Horn, Foto Karel Šuster, Alternativa Maria W Hornfoto: Karel Šuster, Alternativa
Závěrečný den festivalu se zaměřil na volně improvizační koncerty, jež tvořily hlavní osu večera a nedokázaly mě oslovit na delší dobu. Naproti tomu naprosto odzbrojujícím se ukázal být zážitek z odpoledního programu, a sice dvouapůlhodinová fieldrecordingová performance Jacoba Kirkegaarda představující nahrávku mapující posmrtné procesy Opus Mors. Márnice, pitva, kremace a rozklad těla. Dánský hudebník záměrně dopředu vysvětluje, co posluchač uslyší, neboť, jak říká, většinu těch zvuků nemá běžný člověk šanci nikdy slyšet a neměl by si je tak s čím spojit, bylo by to příliš abstraktní a anonymní. Co začalo jako zaměnitelný táhlý drone se velmi rychle zhmotnilo do nepříjemně syrové reality oddělující tkáň od kostí pomocí skalpelu. „Nakonec přichází na řadu lebka, která se po obvodu rozřeže elektrickou kotoučovou pilou,” popisuje Kirkegaard stoicky. Jo, slyšel jsem ji tam. Drcení kostí, plameny v peci a déšť… tedy červi, pardon. Nejsilnější část programu letošní Alternativy. Tu završila vesmírně dronovým setem Maria W Horn, která si, narozdíl od Buga, pro cestování hvězdokupami vystačila s pestřejší hudební paletou a méně okázalou vizuální produkcí.

Devětadvacátý ročník festivalu Alternativa využil skvěle možností prostoru Divadla Archa a dal vyniknout výrazným jménům minimálně na poli elektroniky. V budoucnu by se mohl ještě více oprostit od velkých jmen a zaměřit se na menší projekty s větším přesahem žánrů i experimentů s nimi. Ostatně česká scéna experimentální hudby, především pak té elektronické a klubové, snad nikdy nebyla bohatší než právě teď.

Alternativa festival 2021, Praha – Divadlo Archa a Holešovická tržnice, 5.–13. 11. 21

Verset Zero, Foto Anna Baštýřová, Alternativa Verset Zerofoto: Anna Baštýřová, Alternativa

vychází za podpory
EEA and Norway grants
Ministerstvo kultury ČR
Nadace Český hudební fond
NADACE ŽIVOT UMĚLCE

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.