Jen málokdy dvojice, která navíc používá jen jeden hudební nástroj, toho dokáže tolik zahrát a hudebně sdělit, jako se to podařilo Duu Ruut na festivalu Colour Meeting v Poličce. Charismatický pár hudebnic zde představil nádherné nadčasové úpravy estonských lidových písní.
S notnou dávkou invence Duo Ruut přezpívalo i jednu tradiční irskou píseň označovanou též jako The Nightingale. Z jiné, než estonské tradice také pocházel překlad maďarské lidovky, která odkazovala na způsoby dorozumívání pastevců na velké vzdálenosti. Koncert duo uzavíralo na veselou notu. Poprvé výzvou k tanci –Tantsma kutsumine. Skladbou, která byla díky své polyrytmizaci hlavně v první části trochu taneční oříšek, jak hráčky samy uvedly. V jejím závěru duo předvedlo okázalý panoramatický efekt střídajících se vokálů. Loučení proběhlo jak jinak než u písně o cestě domů Koju minna.
Dvojice pozvolna budovala atmosféru tím, že začala u volnějších skladeb typu slow-air a strathspey. O'Rourke, v jiných situacích etablovaný vedoucí hráč, se své vedlejší role ujal svědomitě. U pomalých melodií, kde dominoval zemitý zvuk malých dud, dopomáhal kudrlinkami nebo jemnými dvojhmaty. Když bylo potřeba, opřel se do piana. Pomyslným středem koncertu byl svižnější jigový a reelový set. I zde O'Rourke místy vystoupil z tradičního unisona do melancholické harmonizace či kontrapunktu, aby vynikla mistrná technika Chaimbeul. Na řadu přišly také melodie převzaté z bulharského lidového fondu. Ladnost hry a uhrančivé vibrato Brìghde Chaimbeul naposledy předvedla v přídavkovém slow-airu O Chiadain an Lo.
Drobná poznámka k publiku. Snaha o tleskání do rytmu písní je přípustná snad jen u nějaké všední zábavové kapely. V tomto případě to bylo bohužel nevhodné a místy to rušilo nejenom ostatní posluchače, ale i hudebníky.
Výběr pořadatelů festivalu Colour Meeting nabídl kýženou kombinaci objevného a zároveň vysoce relevantního hudebního obsahu, za což jim bezpochyby patří pochvala.
Colour Meeting 2021, Polička, 24. 7. 21