Ve středu 3. dubna skončil letošní Spectaculare, nejen vystoupením headlinera festivalu Saschi Ringa s projektem Apparat, ale také s koncem výstavy Sentinel na pražské AVU. Vypíchnu právě týdenní výstavu studentů Akademie výtvarných umění a UMPRUM než očekávaný koncert, který byl z různých důvodů zklamáním.
Výstava Sentinel – zeměpis, kolonizace i showcase
Koncem loňského roku oběhla svět trochu děsivá a trochu kuriózní zpráva. O ostrovu Severní Sentinel v Bengálském zálivu slyšela většina poprvé právě minulý rok, když tam byl zabit americký vizionář. Místní domorodci k sobě nevpustí nikoho z okolního světa. Svým názvem tak výstava důvtipně naznačuje obsah prací: „Všechny vystavené práce se volně dotýkají tématu opanování prostoru i myšlení a uzavření některých subjektů před vstupem okolního světa.” Oproti tématu výstavy se všech sedm děl v mrňavém prostoru ateliéru téměř dotýkalo nebo navzájem prolínalo. Skrze všechna díla například prosvítala videoinstalace Mechanismus náhrady studentů ateliéru Intermediální tvorba 1 pod vedením Mileny Dopitové. Zároveň je nejkonkrétnějším dílem výstavy a úpěnlivě volá o pomoc. Jak se píše v průvodním textu k výstavě, podle některých statistik vyhubí lidstvo denně jeden živočišný druh, s každým návštěvníkem prostoru tak jeden živočich z projekce zmizí. „Až primitivně morbidní mechanismus nám tak pomáhá nahlas křičet, aniž by se někdo urazil.” Dílo tak zaujmulo i tím, že jako jediné nabízelo jistý druh interaktivity.
Výstava se potkala s hlavní linkou festivalu Spectaculare, tedy snahou představit svým návštěvníkům zajímavá jména na poli domácí a zahraniční soudobé hudby a vernisáž doprovodil showcase pražského labelu Harmless Youth. Ten se zaměřuje především na dubstep a jeho subžánry a představil vedle zakladatelů labelu, WZ a Kuby’93, i trapové beaty z podrukou DJky Arianny.
Smutný návrat Apparat
Tou hlavní událostí uzavírající letošní Spectaculare byl ale přeci jen koncert ve Velkém sále Lucerny. Mezitím, co v narvaném Music baru hned vedle divočil Frank Carter, na vystoupení Apparat vládla rozpačitá atmosféra. Večer otevřel Phon.o, který jej doprovází na celém evropském turné. „Phon.o is known for his exstatic live and DJ-sets,” sděluje o hudebníkovi jeho vlastní web. Ambientní set sice extatický být mohl, bohužel mu minimum lidí v sále věnovala pozornost. Přes tenhle smutný fakt byl jeho set chytlavější než následující koncert.
Byl zajímavě vystavený, neustále střídal velmi klidné polohy s těmi rytmičtějšími, používal neotřelé zvuky, které čas od času zachytili něčí pozornost, nicméně souboj s netečným publikem pod pódiem prohrál. Pražské vystoupení projektu Apparat otevřelo zmíněné turné ke svojí šest let očekávané desce LP5. Měl to být velký návrat, což je ale po masivním úspěchu Moderat náročná výzva.
Že to nebude divoký taneční večírek bylo jasné, ale nešlo ani o opačný zážitek transenzuálního výletu do vesmíru, vystoupení jen velmi ztěžka vzbuzovalo nějaké emoce. Nové skladby jsou na poslech typicky posmutnělé a klidné, bohužel ale i docela jednotvárné. V nahrávkách vynikají, nad nástrojovým obsazením hodným komorního orchestru, spíš elektronické beaty, které by naživo měly potenciál roztančit. Zvláštní proto bylo, že na rozdíl od desky, se na živém vystoupení kladl důraz právě na nástroje, které ačkoliv na podiu krásně vypadající a pro elektroniku neotřelé, jakýkoliv takový potenciál převálcovaly a pozornost publika si nedokázaly dlouho udržet.
Ani s prostorem to kapela navíc nevyhrála, v úplně vydýchané Lucerně se zvuk od druhé poloviny sálu nesl jakoby odvedle a zážitek byl stěží poloviční. Zhruba pět skladeb jsem zoufale hledala, čeho se chytit, chvíli jsem pozorovala promyšlenou světelnou konstrukci napříč podiem, ale ta to bohužel nemohla zachránit. A tak s mírným úsměvem zjišťuji, že se kruh ten večer uzavřel a i koncert byl takovým Sentinelem, ostrovem, který mě k sobě nepustil.
Spectaculare 2019: Apparat + Phon.o, Velký sál Lucerny, Praha, 3. 4. 19
Spectaculare 2019: Sentinel, AVU, Praha, 27. 3.–3. 4. 19