Noise.kitchen Synth Fest započal ambientním rozkladem Husova sboru

Noise.kitchen Synth Fest, Brno Noise.kitchen Synth Fest, Brno mizuki nakeshu

Hudba není ničím jiným, než dalším způsobem, jak si uzurpovat, okupovat, vyplňovat prostor a měnit a posouvat jeho význam. U jakéhokoliv typu ambientu, který popírá linearitu produkce a staví spíš na zvyšování a snižování intenzity (na jakékoliv úrovni), to platí dvojnásob. Lidé kolem Bastl Instruments a NONA records v pátek odstartovali letošní Noise.kitchen Synth Fest  právě takovým zabráním prostoru v Husově sboru.

Vždycky mi přišlo, že nemá úplně cenu psát o ambientní hudbě, protože zážitek z ní je právě kvůli výše zmíněnému vždy dost fluidní. Tak snad jen krátce. Večer odstartoval Micromelancolié z Polska, jemuž vyšla nedávno deska Niwa právě pod Nonarecem. Jeho ambient dekonstruující hlasové promluvy, industriální přídechy a nárazy už od počátku využíval přednosti evangelické prázdnoty prostoru Husova sboru. Práce s tichem a z hlubin syntezátoru vycházejícím lekavým zvukem rezonoval všemi kouty kostela.

O poznání něžnější produkci z Berlína přivezl americký mág Plastiq Phantom, který je rovněž posledním albem Concerts for 2 to 6 Instruments in Love Major chráněncem brněnského Nonarecu. Prolnutí nepravidelných zvuků klasického (a tím myslím opravdu housle, tympány a další orchestrální výbavu) nástrojového obsazení s velmi minimalistickými samply, pípáními a ruchy jako by se do Husova sboru hodil více (pokud vezmeme v úvahu původní účel kostela). Za mě byl na schodech před oltářem usazený Plastiq Phantom pravděpodobně highlightem večera.

Tím ale nechci snižovat Hainbacha, jenž do Husova sboru přivezl asi nejsvětovější zvuk. Nikdy mě nepřestane fascinovat, co zvládnou lidé s „pouhým” modulárem, byť s podkresem ploch nahraných na kazetách. Dunění, psychedelie, loopy a zkřížené ruce. Bylo to super, i přes kazetovou fetiš a určitou manýru. Prostor Husova sboru hostil akci pořádanou Noise.kitchen už podruhé a doufám, že se sem Bastl ještě vrátí. Nejde ani tak o to, že se jedná o místo sakrálního významu, jako spíš o to, že netradiční produkce v daném kontextu význam celého místa a zážitku posouvá úplně jinam, a to vám klubový koncert jednoduše nepřinese.

Noise.Kitchen Synth Fest 2018, Brno – Husův sbor, 11. 5. 18

    vychází za podpory
    EEA and Norway grants
    Ministerstvo kultury ČR
    Nadace Český hudební fond
    NADACE ŽIVOT UMĚLCE

    Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.