Ceremoniál Ceny Jindřicha Chalupeckého, Olomouc Ceremoniál Ceny Jindřicha Chalupeckého, Olomouc Libor Galia

PAF má čím dál více vrstev. Tou poslední je propojení s Chalupeckým

Žádná tradiční prezentace animovaného filmu, ale mimořádný umělecký meeting. PAF už není pouze každoročním sjezdem lidí, co rádi balancují na rozhraní vizuálních pokušení. To, že se Přehlídka filmové animace a současného umění vymanila z univerzitní bubliny, dokazuje letošní spojení s cenami Jindřicha Chalupeckého s nevyřčeným posláním propojovat přehlídky, ceny a oceněné.

Do Olomouce přinesla zástupce současné výtvarné scény i palčivá témata, kterými se umělci intenzivně zabývají. Vítěz Andreas Gajdošík se o finanční bonus podělí s ostatními finalisty a cestu do New Yorku nahradí ekologičtějším společným výletem do blízké destinace. Letošní ročník byl důkazem toho, že se PAF čím dál více propojuje s uměleckým světem, reagující na ten současný, nezůstává promítačkou audiovizuálních děl a rozrostl se o další vrstvu.

Letošní ročník se soustředil na téma Portrét. Snažil se jej prozkoumat jak z úhlu tradičního žánru výtvarného umění, tak z pohledu digitalizace a selfie. Výraznou tváří byla letos Carla Gannis, digitální tvůrkyně z New Yorku, která skrz vlastně vytvořeného avatara zkoumala svou individualitu ve virtuálním prostředí. Zabývala se mimo jiné otázkou, proč jsme tak posedlí vlastním obrazem a sílící potřebou sdílet naše příběhy skrze obličej.

PAF 2019: report / galerie
Mezi soutěžícími existuje určitá syntéza. Téma Portrét bylo i parametrem v soutěžní sekci Jiné vize, jejímž vítězem se stal Zbyšek Semelka. I přes to, že dokumenty disponovaly rozdílnými tématy jako gender, technologie, klimatická změna, nacionalismus, náboženství nebo antropocén, vidí kurátorka Laura Amman mezi finalisty určité spojení, jejími slovy: ,,Stále se snažíme najít hlubší smysl věcí, nějakou formu obecného narativu, alezároveň máme schopnosti uchylovat se k ironii, cynismu nebo i nihilismu, abychom vůbec mohli fungovat v běžném životě.” Není třeba všemu rozumět, ale cítit to.

Zatímco olomoucká festivalová sestra Academia Film Olomouc by se dala definovat slovy vidět a vědět, PAF sází spíše na lepší je vidět než vědět. Zkrátka není třeba všemu rozumět, ale cítit to. A tak je více než běžným festivalem nedefinovatelným místem, do kterého musíte vstoupit, vnímat a poslouchat vše kolem. Po hudební stránce byl tento ročník jemným spojením klavíru a elektroniky Elizy McCarthy a Jo Willse, hlučnou intenzivní křečí 3C 273 v Kapli nasládlou vůní cukrové vaty i živočišným spojením s britským uskupením CURL.

PAF 2019, Olomouc – různá místa, 5.–8. 12. 19

Komentáře

vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČR
Nadace Český hudební fond

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.