PAF má čím dál více vrstev. Tou poslední je propojení s Chalupeckým

Ceremoniál Ceny Jindřicha Chalupeckého, Olomouc Ceremoniál Ceny Jindřicha Chalupeckého, Olomouc Libor Galia

Žádná tradiční prezentace animovaného filmu, ale mimořádný umělecký meeting. PAF už není pouze každoročním sjezdem lidí, co rádi balancují na rozhraní vizuálních pokušení. To, že se Přehlídka filmové animace a současného umění vymanila z univerzitní bubliny, dokazuje letošní spojení s cenami Jindřicha Chalupeckého s nevyřčeným posláním propojovat přehlídky, ceny a oceněné.

Do Olomouce přinesla zástupce současné výtvarné scény i palčivá témata, kterými se umělci intenzivně zabývají. Vítěz Andreas Gajdošík se o finanční bonus podělí s ostatními finalisty a cestu do New Yorku nahradí ekologičtějším společným výletem do blízké destinace. Letošní ročník byl důkazem toho, že se PAF čím dál více propojuje s uměleckým světem, reagující na ten současný, nezůstává promítačkou audiovizuálních děl a rozrostl se o další vrstvu.

Letošní ročník se soustředil na téma Portrét. Snažil se jej prozkoumat jak z úhlu tradičního žánru výtvarného umění, tak z pohledu digitalizace a selfie. Výraznou tváří byla letos Carla Gannis, digitální tvůrkyně z New Yorku, která skrz vlastně vytvořeného avatara zkoumala svou individualitu ve virtuálním prostředí. Zabývala se mimo jiné otázkou, proč jsme tak posedlí vlastním obrazem a sílící potřebou sdílet naše příběhy skrze obličej.

PAF 2019: report / galerie
Mezi soutěžícími existuje určitá syntéza. Téma Portrét bylo i parametrem v soutěžní sekci Jiné vize, jejímž vítězem se stal Zbyšek Semelka. I přes to, že dokumenty disponovaly rozdílnými tématy jako gender, technologie, klimatická změna, nacionalismus, náboženství nebo antropocén, vidí kurátorka Laura Amman mezi finalisty určité spojení, jejími slovy: ,,Stále se snažíme najít hlubší smysl věcí, nějakou formu obecného narativu, alezároveň máme schopnosti uchylovat se k ironii, cynismu nebo i nihilismu, abychom vůbec mohli fungovat v běžném životě.” Není třeba všemu rozumět, ale cítit to.

Zatímco olomoucká festivalová sestra Academia Film Olomouc by se dala definovat slovy vidět a vědět, PAF sází spíše na lepší je vidět než vědět. Zkrátka není třeba všemu rozumět, ale cítit to. A tak je více než běžným festivalem nedefinovatelným místem, do kterého musíte vstoupit, vnímat a poslouchat vše kolem. Po hudební stránce byl tento ročník jemným spojením klavíru a elektroniky Elizy McCarthy a Jo Willse, hlučnou intenzivní křečí 3C 273 v Kapli nasládlou vůní cukrové vaty i živočišným spojením s britským uskupením CURL.

PAF 2019, Olomouc – různá místa, 5.–8. 12. 19

    vychází za podpory
    EEA and Norway grants
    Ministerstvo kultury ČR
    Nadace Český hudební fond
    NADACE ŽIVOT UMĚLCE

    Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.