Banát, jak zmiňuje jeden z pořadatelů i v našem nedávném rozhovoru, je údajně nejnáročnějším českým festivalem. Bohužel k tomu jedním dechem nedodává, že by mohl být o mnoho schůdnější, kdyby se doopravdy zajistila maximální hygiena a předešlo se tak častým přenosům střevní virózy a dalším nevolnostem. Působí to jako laxnost v organizaci, pokud vydrží tři dny viset cedulka označující vodu pitnou u vody užitkové, tím spíš, jde-li o kohoutky přímo v ústředí festivalu, hospodě U Medvěda. Postižené pak těžko uklidní perfektně čisté kadibudky – ovšem bez papíru. Noční můrou zůstává dlouhá cesta domů v ustavičných křečích. Tak trochu punk je super – dokud nezasahuje do zdraví zúčastněných. Je škoda, že i po deseti úspěšných ročnících je třeba apelovat na pořadatele, aby po této stránce akci dotáhli k dokonalosti. Mělo by jít o prioritu.
Proto nemůžu komentovat podle všeho skvělý po-covidový comeback WWW, folklórní vystoupení místní komunity nebo svůj první koncert Party vynikajících lidí. Vypíchnu alespoň pár momentů z těch chvil festivalu, které jsem nestrávila sháněním léků na zažívání.
To však neznamená, že na festivalu progresivnější žánry úplně chyběly. Především díky producentovi a kytaristovi kultovních OTK Ondřeji Ježkovi, který se na akci dramaturgicky podílí, dorazily i kapely, která dokážou lépe ilustrovat současnou českou alternativní scénu. Kdo už nechtěl tančit na balkánské rytmy nebo hospodskou harmoniku, čekalo ho post-apo elektro se ska-punkovými kořeny Cybergrounds, experiment v rukách Jonáše Svobody z projektu Čau Česko Best Before End, kde se posluchači kromě hudby dočkali asi nejzábavnější festivalové impro-perfomance – hledání Baracka Obamy. Do Jonášova hledání v batohu, nervózního přecházení po pódiu a nadzdvihování všemožné techniky se hudebně zapojili i zbývající členové kapely, bývalého amerického prezidenta ovšem nikdo z nich nakonec nenašel.
Banát přinesl nesourodý program, diváky i ty nejrozporuplnější pocity. Svezl spolu opět na pár set metrů tisíc navzájem si cizích lidí a přiměl je vytvořit si mezi sebou intenzivní rodinnou atmosféru. V něčem to rozhodně funguje a po společné cestě vlakem bez telefonního signálu je hrozně jednoduché ponořit se do pohodlného festivalového oparu a nechat se unášet. Ovšem neschopnost pořadatelů nepokusit se ani po deseti letech neotrávit větší počet návštěvníků je velkou trhlinou v jinak zajímavém konceptu, a hlavně ranou do tváře obdivuhodnému projektu, který se zároveň snaží o zachování genia loci českých vesnic.
Festival Banát 2021, Eibentál, Banát (RO), 17.–23. 8. 21