Příběh Kralovy vily v Prachaticích není jen o záchraně jedné funkcionalistické památky, ale taky o vítězství progresivní generace nad zatuchlými názory reprezentujícími staré pořádky. Nechme chátrat, hlavně ať je klid! – versus tvrdá práce a oživování zapomenutých prostorů. Festival Vivat Vila je tu jednak jako akce, která přináší dramaturgicky vytříbený kulturní program do města Prachatice, ve kterém se jinak nic podobného neděje, ale zároveň i taková oslava nového života ve staré vile. Symbol mladé kultury a výsledků iniciativy lidí, kteří se snaží vytvářet přátelské komunitní prostředí a sdílet lásku k hudbě.
Festivaly v jižních Čechách mám ráda. Jsou většinou obklopené přírodou, nějak spojené s poezií, však se tu každoročně v nedalekém Táboře koná Tabook – přehlídka literatury z malých nakladatelství. Vivat Vila! vsadila na několik kapel, které odehrály jeden skvělý koncert za druhým, bez jediného slepého místa v line-upu. První den jsem stihla bohužel už jen kousek REK, kteří ve vilovém obýváku se svým avantgardním noiseovým bordelem vytvořili intimní, transcendentální atmosféru. Ten pocit, jako by kapela přijela k vám domů, je u takovýchto žánrů a vystoupení kladoucích větší nároky na poslech prostě zásadní. Všechno zůstane pěkně pohromadě a zvuk se nerozplývá do okolí.
Sobota byla ještě nabitější, začalo se už dopoledne čtením současných básníků v Cafe Madona. Šimon Leitgeb a Jan Těsnohlídek mladší zavedli posluchače do syrové reality každodennosti, poetiky předměstí a ztracených nadějí. Ačkoliv celý festival prakticky bez ustání propršel, v Prachaticích bylo stále co dělat. Organizátoři Vivat Vila! se postarali o volné vstupy do muzeí a galerií, v čajovně proběhlo další autorské čtení a ve městě se zrovna konala svatba. Chvíli jsem se ponořila do jiného světa a prošla si v historii Zlaté solné stezky, která byla pro město kdysi významnou obchodní tepnou.
Brněnští sinks vzlétli a je jich všude plno, to ale nic nemění na faktu, že každý jejich koncert dosahuje úrovně přesahující malé kruhy české hudební alternativy. Může za to autentický vokální projev Antoníka Miky s perfektní britskou angličtinou a neskutečná sehranost celého tria, kterému dále dominuje výrazná basa Venduly Pukyšové a bicí Petra Štímela. Ze sinks sálá energie i díky jejich očividné radosti z hraní, s níž reprezentují mladou českou kytarovou scénu nenapodobitelným způsobem. Vedle zkušených hudebníků jako Please The Trees a táborských Kalle zakončili celý víkend ve vile Dingo. Tato pražská formace je takovým zvláštním zjevem, k němuž nelze najít přirovnání. Spojení americké country a dekadence s vrozenou osobitostí členů kapely, kteří na pódiu působí velmi stoicky, vytváří originální hudbu, jež vyvolala velké nadšení z publika a prosby o přídavky. Pořadatelský tým udělal v Kralově vile velký kus práce, nejen co se týče přípravy festivalu, ale také renovace budovy. Rozhovor se sourozeneckou dvojicí Liborem Staňkem a Barborou Koritenskou, kteří se podíleli na její záchraně, si můžete přečíst tady.
„Pokud jsi slabý / měj se na pozoru/ aby tvá báseň / byla plná síly.“ Báseň, kterou spláchl déšť. (Libor Staněk)
Vivat Vila!, Prachatice – Kralova vila, 28.–29. 8. 2020