Creepy Teepee 2014 Creepy Teepee 2014

Fest-view: Creepy Teepee 2014

Jeden slogan šestého ročníku festivalu z Kutné Hory zní „Creep it Real“ – hiphopové krédo opravdovosti se smísí s paletou barev konkurující duze. Co se schovává za novodobou hudební Mekkou, které nejsou v žádném směru cizí zdejší umělci, která se stala povinností každého fajnšmekra? Pod roušku pořádání malého, avšak ani Pitchforkem neopomenutého festivalu, nám dala náhlednout dvojice hlavních pořadatelů, Štěpán Bolf a Jakub Hošek.

Jak se festival proměnil od prvního ročníku k tomu letošnímu, již šestému?

Š. B.: Obsahově se moc neproměnil, resp. pochopitelně proměnil se s různejma kapelama, který v rámci různejch ročníků vystoupily. Od prvního ročníku v roce 2009 je taky stejná dramaturgická parta A.M.180, přičemž od loňskýho ročníku jsme draftovali ke spolupráci akční partu Goldmine. Proměnilo se ale institucionální zajištění – první dva ročníky byly organizačně zaštítěný GASK, ta pak ztratila zájem, a od roku 2011 je za veškerý organizační věci zodpovědný právě A.M.180. Navíc se akce přesunula z jištěnýho zázemí instituce do industriálního prostředí bývalýho kutnohorskýho pivovaru. Letos nás významně podpořilo Ministerstvo kultury, poprvé finančně taky město Kutná Hora. Obojí je pro Creepy Teepee, který je od začátku koncipovaný jako nekomerční akce, moc důležité. Pravděpodobně bychom se bez toho do letošního ročníku nepustili.

Menší festivaly je občas oblíbené uvádět tak, že ten a onen je objevitelským a že předvídá zastoupeným umělcům slibnou budoucnost. Situace u nás se dlouhodobě kritizuje. O Creepy Teepee se pak říká, že představuje jistý koncept, jde ho přiblížit?

Š. B.: Koncept se příliš neproměňuje, zveme kapely, který nám jsou z uměleckýho hlediska blízký, bez ohledu na žánry. Ke slyšení jsou na Krýpku elektronický projekty, taneční hudba, folk, popík, death metal i screamo. Snažíme se, aby kapely, který zveme, překračovaly kvalitou horizont domácí scény anebo její značně zkostnatělý hranice nějak rozrušovaly. Dobrá zpráva pro diváky je, že jestli dobře počítám, program je letos co se týče počtu účinkujících nejnabitější.

J. H.: Koncept zůstavá – mapování aktuálních tendencí na současný hudební a audiovizuální scéně. Zároveň se snažíme každej ročník oslovit někoho, z koho současná scéna vychází, nebo kdo je dlouhodobějš prověřenej.

Když jsem zjišťoval, jakou má Creepy Teepee návštěvnost, nebyl to nikdo schopen odhadnout. Sledujete spíš vytváření věrného jádra, nebo se návštěvnost odvíjí od oznámených jmen?

Š. B.: Návštěvnost alespoň posledních tří ročníků známe celkem přesně, nejvíc tam v jeden okamžik bylo kolem 600 platících lidí. A ano, dá se říct, že existuje tvrdé jádro návštěvníků, které se proměňuje pozvolna s věkem – staří odpadají, nastupují mladší, a tohle jádro je mezinárodní… Někoho jednorázově přivábí známá jména z line-upu, někoho snad i čistá zvědavost podívat se na tu „weird“ akci, o které slyšeli. Návštěvnost se radikálně nezvyšuje, ale ani o to neusilujem. Nastavenýmu formátu akce vyhovuje i prostor pivovaru a jeho limity. Jinak vliv na návštěvnost má spoustu okolností, včetně počasí. V roce 2011 vytrvalý déšť a tím pádem nízká návštěvnost málem Krýpko definitivně pohřbily. Letos bude určitě krásně, máme to domluvený. He he.

J. H.: Počet lidí, kteří uctívají tenhle typ kultury, se v Česku nezvyšuje. Ambicí Creepy Teepee je dostat fest mezi zahraniční návštěvníky. Cíl dramaturgů je vytvořit v mixu harmonickej programovej celek tak, aby lidi nelákalo jedno určitý jméno, ale koncept Creepy Teepee, že Creepy Teepee není koncert, ani klasickej festival.

Creepy Teepee je... festival založený roku 2009 sourozenci Hoškovými a Štěpánem Bolfem jako doprovodná akce otevření Galerie Středočeského kraje. Od té doby pořadatelský tým A.M.180 utekl nejen ze stínu GASKu, ale nadále prchá i smířenému posluchači. A.M.180 je sdružení tvůrců, kteří svépomocí už deset let během klubové sezóny nabízí prvotřídní podpultový export. A sázka na kvalitu je i u jejich hudebního festivalu svým způsobem vabank. Ne nadarmo si festival, který je od prvního ročníků programově blízký například polskému OFFu, vysloužil nálepku „hipster“. Na začátku Creepy Teepee uvěznilo na deset dní, dnes už se odehrává během dnů tří. Ne nadarmo degustátoři zbystří. Tentokrát pouť odvahy proběhne 11. – 13. července.

Štěpán Bolf Štěpán Bolf

Šestý ročník uvede třeba Julii Holter, Le1fa a Mykki Blanca, což jsou jména, která víceméně vyčnívají. Jak přistupujete k výběru velkých versus malých objevů – hraje roli cena, kvantita vystupujících anebo náhoda, trasa turné?

J. H.: Sledujeme trendy, posloucháme a studujeme muziku. Všechny jména jsou v ČR málo známý nebo hodně neznamý. To, že jsou „headlineři“ umělci venku etablovaní, neznamená, že mají v ČR silnou základnu fanoušků. Proto je náš momentální výběr v podstatě spontánní s ohledem na lidi s podobným vkusem.

Š. B.: Dal jsem si tu práci a spočítal to – z těch zahraničních bude 17 kapel a projektů hrát v Česku poprvé. Snažíme se kombinovat větší jména, která můžou zvednout lidi z gaučů směr festival, s méně známými, která si díky tomu třeba i vůbec poprvé poslechne větší publikum. U těch větších jmen je to zhruba kombinace všech těch okolností, co píšeš + něco našeho know-how, který vyzrazovat nebudem.

Creepy Teepee 2014 po bitvě: galerie a nejen z ní posbírané koncertní GIFy.

Významně podporujete vycházející české umělce, na Creepy Teepee se představí ██████, Drom, Preety Old Sound, Lo/ve, Le Bain de Maid anebo nový projekt Tomáše Kopáčka (Black Tar Jesus). Jména, která jsou mnohdy skrytá i českému posluchači. Odlišuje se nějak výběr těchto umělců od výběru těch zahraničních?

Š. B.: Tyhle zdejší kapely jsou asi skryté publiku mainstreamovejch rádií nebo serverů, ale u příčetnějších jedinců už většinou jméno mají. Pokud pozvání na Krýpko jejich dobré jméno v očích někoho potvrdí, tak fajn. Kategorii „vycházející umělec“ by se každopádně většina z nich s chutí zasmála, a my s nima.

V nedávném rozhovoru pro A2larm jste uvedli, že pro výběr není důležitý specifický žánr, ale „první jakost”. Co vám v tomto směru imponuje, co je vodítkem k výběru?

Š. B.: Všichni z tvrdého jádra organizátorů jsme současně hudební fanatici a sledujem prakticky pořád, co se kde šustne novýho. Vybíráme hodně intuitivně, ale když se ta věc pozdává více z nás, asi na tý intuici něco je.

Jak přistupujete k dramaturgii, je třeba, aby se tým shodl jako celek?

Š. B.: Návrhy, koho pozvat, přinášíme všichni. Většinou se shodneme, občas se ale utvoří účelová mini-koalice, která menšinový odpor přehlasuje. Jedno je ale jasný: účast na Krýpku se nedá koupit – dramaturgická svoboda je pro nás na prvním místě.

Vyrážíte, podobně jako pořadatelé velkých festivalů, na návštěvy ke kolegům?

Š. B.: Ani ne. Velký fesťáky nás nerajcujou, s čestnou výjimkou Primavery, kde těžko mít nějaký výhrady, a taky OFFu, kam letos část naší crew jede a část zůstane doma a bude nadávat, že mít takový finanční krytí jako OFF, uděláme z fleku fesťák, kterýmu současnej OFF nesahá ani po paty. He he.

J. H.: ...vlastně ani neznám žádný kolegy v nejbližším okolí.

Jdou vám takto některé festivaly příkladem, ať už programem či konceptem?

Š. B.: Konceptem asi částečně ATP, výběrovostí programu, limitama prostředí, kde se odehrává atd., ale jinak je to hodně elitní, skoro snobská akce. V tom bychom je napodobovat nechtěli. Těší nás naopak, že tu vznikají akce, které se Krýpkem víceméně přiznaně inspirují, jako byl třeba nedávnej Chee Chaak Fest v Ostravě nebo před pár lety festival ve slovenských Čabinách. Kdyby v Česku bylo v jeden moment Krýpko, na Moravě Chee Chaak a na Slovensku Čabiny, můžeme z toho udělat jednu velkou přeshraniční akci a posílat si kapely sem tam. He he.

Odrazila se nějak v pořádání koncertů kolektivu A.M.180 dva roky stará cena Vinyla?

Š. B.: To asi moc ne, ač jsme za ocenění fakt vděční. Přišlo totiž v pravej čas, za ročník 2011, po kterým jsme vážně uvažovali, že to zapíchneme. Takže se porotcům-kritikům povedlo vychytat moment, kdy jsme potřebovali nakopnout.#

Jakub Hošek Jakub Hošek

O jaké umělce jste usilovali, ale nebylo ve vašich silách je nakonec přivézt?

J. H.: A$AP Rocky, FKA Twigs a Riff Raff.

Š. B.: Už to bylo na spadnutí s Future Islands, kterým jsme mnohokrát dělali klubovej koncert. Právě letos ale zažili velkej vzestup popularity a někdo z jejich managementu jejich účast na Krýpku ve finále zazdil. Prostě šoubyznys. Hry na přeplácení kapel ale nehrajeme. Sázíme spíš na přímej kontakt s kapelama. Ten se právě u Future Islands bohužel ztratil. V týhle souvislosti nás naopak těší, že některý z tzv. velkých jmen letošního festu se nám ozvaly samy, že chtějí přijet, a prosadili si to tak trochu navzdory managementu (pro který je nějaká malá akce v neznámý zemi naprosto nedůležitá). Tohle bývá i pro samotný účinkující test umělecký svobody, kterou si dokážou udržet. Posloucháme všechno možný, ale když se nám něco líbí, zase to neznamená, že to za každou cenu chceme přivézt. Mně se v poslední době hodně líbí třeba poslední deska Sharon Van Etten.

Na poslední chvíli festival oznámil ze strany Heavenly Beat a Le1fa zrušení účasti. Důvodem je v prvním případě úplné vynechání Evropy, v druhém nemoc. Naopak vzápětí přibyli patten z labelu Warp.

Mohou se návštěvníci těšit na doprovodný program?

Š. B.: Ano, z doprovodnýho programu vypichujeme tradiční tombolu, ve který můžete vyhrát za pár korun opravdu cenný díla českejch a slovenskejch výtvarnejch umělců, letos poprvý včetně tvorby módních designérů. Oslovování do tomboly má na starost naše výtvarně-kurátorská sekce a za každý jméno, který se tam octne, ručíme. Tombola proběhne v sobotu 12. července navečer.

Plánujete fúzi svých uměleckých aktivit přímo s festivalovým děním?

Š. B.: To fúzování se běžně děje, ti členové A.M.ka, který jsou sami výtvarný umělci, na akci DJujou afterparties, mají na starost komplet vizuál festu a nejinak tomu bude i letos. Když už děláme zábavu ostatním, chceme se pobavit taky.

Creepy Teepee, Kutná Hora – Areál bývalé pivnice, 11.–13. 7. 14

Komentáře

vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČR

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.