Když jsem před čtyřmi lety poprvé zažila Föllakzoid v brněnském Kabinetu Múz, byl to pro mě naprosto odzbrojující zážitek, který ve mně doteď rezonuje. Loni na Fluffu jsem koncert z logistických důvodů propásla, ale jak jsem zjistila, že se vrací do Česka letos v listopadu, bylo jasné, že podruhé si je utéct nenechám.
Aktuální zářijové album V pokračuje ve snaze oprostit se od zakořeněných předsudků a předpokladů. „Raději bychom dostali za koncert na festivalu méně a neměli za jménem v závorce Chile ani jinou zemi, odkud pocházíme,“ vysvětluje frontwoman Domingæ Garcia-Huidobro v rozhovoru pro magazín Coeval. Föllakzoid už nehledají možnosti ticha, tak jako na předchozí desce I (2019) – domněnka, že dekonstrukce zvuku a snaha jít až na hranu podstaty k jeho popření nezvratně vede, potvrzena nebyla. V se vydává hlouběji, je autentičtější. Teď už Domingæ nezkoumá konec, část své pravdy v mezičasí našla mimo hudbu i v ní a zdá se, že možností pro experiment je stále mnoho. Nová deska servíruje ještě intenzivnější a minimalističtější prožitek. Naschvál se vyhýbám popisování žánrů, které už byly s Föllakzoid spojeny tisíckrát. Nejlepší přípravou na koncert je asi nepřipravovat se vůbec a nechat se zformovat pulsující hmotou jejich zvuku na místě.
Föllakzoid doprovodí 2. listopadu v pražských Kasárnách Karlín bratislavsko-pražská producentka IAmNøt. Hudebně daleko víc na tanečním parketu než hlavou ve vodách minimalismu, se s jihoamerickým duem v mnohém potkává – ať už jde o pomyslný vývoj od kytar k technu nebo společnou životní cestu spojenou s bojem za vlastní identitu. Umělecká dráha Sofie Nøt je výrazem vzdoru – myšlenky punku i rave culture nabízí svobodu neřešit, co je nebo není v okolním světě „normální.“ S přímočarou energií svého debutu Changes (2022) rozsype do prostoru střepy vlastních polámaných beatů, aby je Föllakzoid mohli sebrat a přetvořit v nekonečno.
Praze předchází 31. října Bratislava a 4. a 5. listopadu pokračuje kapela do Krakova a Varšavy, blíž je nějakou dobu pravděpodobně zase neuvidíme.