Echolokátor: Panenské plameny – Modelář

Panenské plameny Panenské plameny

Už od prvního slova alba Poníčky veteránského super-seskupení Panenské plameny, zaseknutého ve smyčce, se vyvolává energická psychedelie. A té se také posléze dostává zadost – jak ve formě hudební, tak lyrické.

Z často nekontrolovaného, až psychotického hlasového přednesu Michala Kudělky se víří určitá nespoutanost a nulová konformita – někdy až do formy nepopsatelných zvukových čmáranic. To také posiluje fakt, že se na albu zpívá česky, francouzsky a kdovíjak. Nahrávka často tiká rychlým tempem, do popředí se vrhají úderné a precizní bicí bubeníka Michala Maliniaka (Planety). Spolu s bicími je prominentní především hrubá basová linka. Melodické basové tóny Vladimíra Schwarze jsou záchytnými body, které se zdají být hlavním pojidlem všech tónů. No a největší zajímavostí na tom je to, že tyto tóny nejsou ani hrány basou, ale běžnou elektrickou kytarou. Unikátní přístup k ladění i nastavení aparatury vytváří ojedinělý zvuk. Velkou porci ze skladeb si utrhne i saxofon Jitky Šenkové, která dokáže dostat nejednu skladbu zase na tu správnou trať, když se pánové právě potácí v opojení chaosem. K albu byli přizváni ještě další, doplňující bohaté aranže o klarinet Michala Burgeta, tamburinu Tomáše Neuwertha či zadní vokály Ivety Bezunkové.

Hned na první poslech je jasné, že za albem je něco více. Jeho součástí jsou třeba teatrální prvky sloužící jako zasazení skladeb do užšího kontextu: vrtačky, kohouti, zvuky nádobí rozbíjející se o zeď a další, těžce dešifrovatelné střípky. Když k tomu přičteme názvy skladeb – jako například Kutil, Tramp, nebo Knihomol –, které pak už samotné buď rozebírají životy daných postav, životní styl, existencialismus, nebo jen tak blábolají, můžeme o Poníčcích přemýšlet jako o konceptuálním albu.

Album svou koncepci dobře kloubí s jeho experimentálními prvky a přehání jen občas. Dynamika alba se prakticky neposouvá, a tak jde o jeden dlouhý a táhlý nádech. Nic to ovšem neubírá na tom, že se jedná o výjimečný počin. Panenské plameny se mohou pyšnit svou prvotinou jako povedenou: koketuje s něčím, co na našem poli tak rozšířené není.

    vychází za podpory
    EEA and Norway grants
    Ministerstvo kultury ČR
    Nadace Český hudební fond
    NADACE ŽIVOT UMĚLCE

    Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.