Po delší době vás zveme na akci, se kterou chceme 5. prosince uvést sérii večírků zaměřených na progresivní a experimentální směry z rukou umělců, jejichž hudbu vydávají naše domácí nezávislé labely. Začínáme programem ze sféry elektronické, noisové a ambientní hudby, což ale nemusí být pro další edice vůbec pravidlem. Jako klubovou základnu volíme Brno – místo, které je domovem světově známé modulárové dílny a bastlířů (o tomto fenoménu právě vznikl čerstvý dokument pro ČT).
HLUK má však hned napoprvé dramaturgii tvořenou ryze pražskými umělci, což je do určité míry náhoda, ale cílem je vlastně také podpořit spojení mezi městy a regiony, mezi centrem a periferií. Na tuto myšlenku navazuje i diskuzní část, která proběhne od 18:00 hodin s hosty z nezávislé scény. Jedná se o promotéry a dramaturgy, kteří se podílí na kulturním životě v Praze, Brně, jižních Čechách, Hradci Králové či Vrbně pod Pradědem. Těšíme se v undergroundovém prostoru A2 Stage klubu Alterna.
Aktualizace 5. 12.: Ze zdravotních důvodů nevystoupí původně oznámený False Trance. Jako náhradu jsme pozvali Střed světa (BABA VANGA), nyní v Brně usazený a zřídka naživo hrající elektronický projekt Petra Naprávníka. Letokruhy vzduchem převzaté. Pod komplikovanými názvy se skrývají kompozice, které neustále ohledávají hranice žánrů kořenících někde v německém raveu a IDM, experimentují s rytmikou, hledají vzdálené melodie a pronikají hluboko do aurálního vědomí.
Za label Red For Colourblind přijede skotská producentka Holly McGowan, která si říká Evil Medvěd. Původně pochází z Glasgow, kde patřila k místnímu queer aktivistickému DJskému kolektivu VAJ.power (genderově se identifikuje jako non-binary). Od roku 2018 se věnuje elektronické hudbě, kterou tvoří pomocí modulárů, drum boxu, sampleru a živého re-samplingu. S produkcí vlastních nahrávek začala během pobytu v Brně, kam se nyní vrátí s čerstvě vydaným EP Fictionkin. Experimentální a hypnotický tanec jejího zvukového ekosystému má kořeny v britské bass music a grime scéně.
Večer zakončí zvukové asambláže protkané mikroskopickými texturami, podivuhodnými scenériemi evokujícími vizuální procházku po jiných planetách a pralese ve fantazijním světě budoucnosti. Naživo si opět v Brně poslechneme Enchanted Lands (Genot Centre), ambientně-noisový projekt Barbory Polcerové, který v roce 2017 uhranul kazetovým releasem Feed Goals. Stále fascinující nahrávka, unášející do snových krajin, je naživo ještě průraznějším důkazem o tom, že i tichá hudba, jemná jako pavučinky, může určovat vývoj progresivního hluku a vyvolávat intenzivní emoce.
HLUK má rozpoutat diskuzi a otevřít prostor pro setkání a sdílení společných i rozdílných zkušeností mezi lidmi, kteří se věnují „hudbě na okraji“, ať už to znamená poslechově náročnější směry, žánrově specifickou tvorbu, nezávislé aktivity v městem zanedbaných a chátrajících prostorech, komunitních centrech či na periferii vzdálené od kulturních středisek. Spolu s Enchanted Lands dorazí ještě Wim Dehaen, který bude povídat o tom, jak se daří ambientní hudbě v Čechách a aktivitách Genot Centre. Dalším hostem bude Zdeněk Konečný, dramaturg a zakladatel platformy MENU – labelu, uměleckého kolektivu a festivalu, který se konal v Hradci Králové a poslední dva roky zejména v Automatických mlýnech v Pardubicích. Z jihočeské scény uvítáme Martina Kalenského (komunita Světadíl) a Libora Staňka (Sýček, Živá Vila, DIY festiválek Frantoly) a za Brno se zúčastní Jiří Habarta (Ghost of you, Čau Česko), který také pořádá nezávislý fajfr štýl fest ve Vrbně pod Pradědem spolu s Tomášem Kiskou. Oba se podělí o své zkušenosti s organizováním festivalu, který je financován pouze z dobrovolných příspěvků.
Vstup na diskuzní část je zdarma, na celovečerní program za přátelskou stovku. HLUK finančně podpořila Nadace Život umělce. Děkujeme.
HLUK, Brno – Klub Alterna: A2 Stage, 5. 12. 19