Dva týdny utekly jako voda a my se opět vydáváme na cestu kolem světa. Hranice neexistují, v hudbě je schengenský prostor všude, a proto se ničeho nebojte a staňte se hudebními turisty spolu s námi. Místo krosny sbalte přehrávače a žhavte sluchátka. Přinášíme totiž další sedmičku tipů z různých koutů světa i různých žánrových škatulek. Druhý díl Bedekru se otevírá...
Tleskám současnému trendu víc a víc rozvolňovat hranice mezi klubovou alternativou a klasickou hudbou. Důkazů pro to, že „vážná“ hudba zdaleka nemusí patřit jen do honosných koncertních sálů, je mnoho. Jedním z nejnovějších je debutové album česko-ukrajinského projektu Awali. Ve dvanácti skladbách má hlavní slovo klavír, doplňují ho ale také smyčce a různé elektronické čárymáry. Between Significant si lze nejlépe vychutnat ve chvíli, kdy je venku počasí typu „ani psa by nevyhnal“, ale vy jste v klidu a teple domova. Pak můžete podniknout hudební exkurz do lidského nitra, do všemožných zákoutí melancholické duše, poslouchat ticho a zároveň se úpěnlivě soustředit na každou zvukovou vibraci. Dovedu si představit, že by tato deska byla soundtrackem k nějakému intimnímu představení scénického tance. Ale taky si dovedu představit, že by deska mohla/měla být o něco kratší, že by se Awali naučili více škrtat. (hp)
Belle and Sebastian stvořili pozoruhodnou desku. Po indie-folkovém úvodu byste sotva předpokládali, kam se deska bude ubírat – tedy silně elektronickým, až diskotékovým směrem. Efekty občas působí trochu lacině a dávají vzpomenout na elektronický experiment Neila Younga z osmdesátých let s názvem Trans, jinak se ale zdá, že riskantní krok vyšel. Více než hodinová deska srší rozmanitostí a ačkoli elektronické části nedosahují kvalit excelentního úvodu, nijak zvlášť ji dolů nestahují. Co se týče melodií, jedná se takřka o opak případu The Decemberists (viz níže) – zatímco jejich melodie vám vyčpí už po pár posleších, u Belle and Sebastian to funguje úplně jinak. S každým dalším poslechem totiž jejich zábavnost roste. To je umění, které ne každý ovládá. (jz)
Jaro, mláďátka, debuty, objevy, znáte to. Úplnou náhodou nám přišla pod ruku tahle prvotina švédského indie-folkového dua Cub & Wolf (neplést s Wolf & Cub, pozn. red.) a zamilovali jsme se. Je to taková méně hymnická podoba Fleet Foxes a komornější verze Mumford and Sons, takže jestli hledáte desku, která voní lesem, posekanou loukou a prázdninovými toulkami s krosnou a se stanem, právě jste ji našli. Kromě kytar, perkusí a banja utváří devítku příjemně melancholických a sladce rozervaných skladeb i smyčce nebo cinkání xylofonu. Nad tím vším dohlíží vzájemně se doplňující a proplétající vokály Mattiase Larssona a Linuse Lindvalla, vašich nových severských kamarádů. Album se nahrávalo během hlubokých nocí a snad to nebude nadinterpretace, když budeme tvrdit, že písně zní tak, jako by se skutečně rozléhaly pod hvězdnou letní oblohou. (hp)
Novinka The Decemberists je mým prvním hlubším setkáním s touhle pop-folkovou formací. Na první poslech mě překvapila příjemná chytlavost, která však patří i k největším svízelům celé desky. Písně využívají melodií, které jsou už jaksi za hranou snesitelnosti – snaží se být natolik líbivé, že vás po chvíli začnou štvát. Cavalry Captain, Philomena nebo Better Not Wake the Baby – těžko si představit, že bych si tyhle písně pořádně užil i po pátém přehrání. A to je u mě jaksi záruka toho, že pracují s ne příliš vytříbenou chytlavostí. Na desce se ale přece jen pár vydařených skladeb objeví, Anti Summer Song, Carolina Low a hlavně nádherná 12-17-12, z jejíhož textu pochází také název celé desky. Stručně řečeno, What a Terrible World, What a Beautiful World je nahrávkou, která působí zprvu příjemně, až se vám ale ohraje, už se k ní sotva vrátíte. (jz)
Pro ruský post-punk z nekonečných zašlých betonových sídlišť mám slabost. Snad proto, že život v Rusku není bůhvíjak růžový, se totiž v tamějších alternativních kytarovkách vždy zračí tolik beznaděje, že jsou z celé post-miléniové post-punkové éry vůbec nejbližší chmurám Iana Curtise. Motoramu nevyjímaje. Poverty (jak mnohoznačně příznačné!) je přímočarou nahrávkou, která ctí ryzí post-punkové tradice, a hlavně – servíruje hit za hitem. Při každém poslechu jsem si vědom jistých šablon a jistých klišé, možná i drobných krádeží, přesto cítím neodolatelnou potřebu se navracet. Chirurgicky přesné a monotónní bicí ženou vpřed, basa je hutná jako lógr hořké ranní kávy, synťáky a kytary rozmazávají syrový chlad, ale stále rozšafně dovytváří atmosféru pokleslých koutků, zpěvák si zoufá: Goodbye my past / here comes a vague taste / of bitter future / Goodbye future / I stay in my memories / forever alone. Žádná curtisovská poezie, avšak silný společensko-kritický světobol niterně chudého člověka. Nedobrovolná askeze ruského života v konturách Joy Division. Unwanted pleasure. (tf)
Původem ostravský elektronický obrazotvůrce Subject Lost si vždy vysluhoval přídomky jako „vesmírná elektronika“, „ozvěny mezihvězdného prostoru“ apod. A nebylo to od věci, jeho desky totiž skutečně svou zvukovou imaginací jaksi přesahovaly někam za hranice stratosféry. Až teprve s nahrávkou Expo Nova však vesmírný status do puntíku naplnil. Na nahrávce se totiž nechal inspirovat svou v dětství napsanou povídkou o vesmírné lodi, která byla odsouzena k věčnému putování vesmírem, a Expo Novu zpracoval jako její instrumentální převyprávění. Pochopitelně zde nemůžeme hovořit o storytellingu jako takovém. Vše je zastřeno v abstrakci techna, post-rocku a ambientu a strukturu příběhu si uvědomujeme jen díky názvům jednotlivých skladeb. Subject Lost předkládá se svými mašinkami melancholií opředenou spacetronicu a půl práce a autorství přenáší na posluchače. Je to totiž právě on, kdo si musí pomocí fantazie celou vesmírnou odysseu v hlavě vytvářet, a záměr celé desky tak dovést do zdárného konce. (tf)
Willa Butlera jsme dosud znali především jako mladšího bratra frontmana Arcade Fire, který se během jejich koncertů energicky pohybuje po pódiu a střídá nástroje jako na běžícím pásu. Není proto žádným překvapením, že stejně tak neposedně působí i jeho sólový debut Policy. V osmi písních na ploše necelých osmadvaceti minut můžeme slyšet garážový rock’n’roll, novou vlnu, folk rock, synthpop, electro-funk, spirituál či klavírní baladu, případně ohlasy tvorby Talking Heads, Johna Lennona, Davida Bowieho a především samotných Arcade Fire. Zdá se, jakoby Butler skrze odkazy na tvorbu své domovské kapely sám vybízel ke srovnávání a zároveň se osobitým „návratem ke kořenům“ vymezoval proti svázanosti a stylovému směřování alba Reflektor.
Willovy podivínské texty se ve shodě s názvem desky točí okolo témat jako nesvoboda, peníze, Bůh či apokalypsa, postrádají ale naléhavost charakteristikou pro skladby Aracade Fire – vyznačují se především lehkovážností, hravostí a surrealistickými vizemi. Policy je v každém případě osvěžujícím a v mnoha ohledech překvapivým albem, u kterého je na škodu snad jen jistá zkratkovitost několika písní, které končí v okamžiku, kdy bychom očekávali další rozvoj, ať už po hudební nebo textové stránce. Jistě také bude zajímavé sledovat, kam se bude Willova sólová dráha dále vyvíjet – jeho excentrický debut nám v této otázce zatím příliš nenapověděl. (mp)