![Lenka Dusilová a Beata Hlavenková](/images/muzikus_velke/lenka-dusilova-a-beata-hlavenkova_762x538_126461.jpg)
Na závěrečném koncertě cyklu Jazz & World debutovala formace progresivních českých hudebnic Doroty Barové, Lenky Dusilové a Beaty Hlavenkové. Všechny tři mají za sebou projekty sólové nebo s jinými hudebníky a jejich vzájemná spolupráce probíhala již dříve. Pokud byste hledali dobré zástupce české world music, respektive hudby se slovanskou lidovou inspirací, stálo by za to tuto trojici zmínit, a to i v kontextu tvorby jednotlivých umělkyň.
Většina vystupujících v koncertní sérii Jazz & World sem tam citovala ve své tvorbě populární hudbu, například Yaron Herman či Tigran Hamasyan. Z počátku to vypadalo, že Barová hrající na violoncello, Dusilová na kytaru a Hlavenková na klavír budou na popu vyloženě stavět, ale ve skladbách se objevovalo i něco více.
De facto šlo o první koncert z cyklu, kde hrál dominantní roli vokál. Bylo to více než namístě, neboť tři jedinečné nezaměnitelné hlasy měly tu moc okouzlovat publikum po celý večer. Místy se skládání vícehlasů přibližovalo lidovým formám a jindy zase vocal jazzu. Taktéž střídání jazyků - češtiny, slovenštiny u Hlavenkové a polštiny u Barové vydařeně ilustrovalo myšlenku spojení hudby tří blízkých národů, neboť mezi inspiračními zdroji nechyběly polské básně ani slovenské lidové písně.
![Jazz & World: Dorota Barová, Lenka Dusilová, Beata Hlavenková, Brno, 19. 3. 14, foto FB Filharmonie Brno](/images/muzikus_male/jazz-world-dorota-barova-lenka-dusilova-beata-hlavenkova-brno-19-3-14_720x480_126462.jpg)
Perfektní byla skladba Hlavenkové Bosá se slovenskými kořeny, kde se místy přes energický doprovod objevovaly nápěvy. Zazněly i písně od kapely Eternal Seekers, kterou tvoří kvartet Clarinet Factory, Dusilová a Hlavenková, společné skladby z alba Baromantika od Dusilové, například Wspomnienie s polským textem a rytmickým vokálním doprovodem, nebo skladba Barové složená pro film Lidice Poległym. Aby Hlavenková nepřišla zkrátka, zahrála své tři skladby pro sólový klavír z alba Theodoros.
Umělkyně si krom svých hlasů uměly poradit i s hudebními nástroji. Dusilová si hrála se smyčkováním hlasu a lehce se doprovázela na kytaru. Looping občas použila i Barová pro své violoncello a klavír Hlavenkové místy dodával jazzový nádech.
První ročník cyklu Jazz & World díky vhodně vybraným interpretům a skupinám nezklamal v žádném momentě svého trvání. Lístky na novou sezónu budou v předprodeji již od konce května.
Jazz&World: Dorota Barová, Lenka Dusilová, Beata Hlavenková, Brno - Besední dům, 19. 3. 14