Hyperdub ovládnul Lunchmeat 2021

AYA, Studio Hrdinů AYA, Studio Hrdinů foto: Libor Galia

Lunchmeat 2021reportáž I. •  reportáž II.: Víkend patřil hudebnicím – galerie I. •  galerie II.
Po několika úvodních, multimediálních a na vizuální prezentaci zaměřených večerech v různých pražských lokacích, se Lunchmeat Festival vrátil poslední zářijový den do známých útrob pražské Národní galerie, respektive Studia Hrdinů, a konečně naplno dostál svému podtitulu We See You Dancin’.

Večer začal projekcí kontemplativního sci-fi snímku Jóhanna Jóhannssona Last and First Men vycházející z knihy Olafa Stapledona a stojící na černobílých záběrech 16mm kamery Sturly Brandth Grøvlena (aktuálně ke zhlédnutí v českých kinech díky Artcam films).

Last and First Man, Studio Hrdinů, Foto Libor Galia Last and First Man, Studio Hrdinůfoto: Libor Galia

Nedlouho po skončení filmu se otěží festivalu konečně chopil samotný kultovní label – jako první se na pódiu objevili AYA se svou kombinací garage, rapu a mutantího IDM, kterým šlehali návštěvníky mezi nadšenými promluvami s nimi i sebou. V jejich setu, zčásti postaveném na očekávaném debutu im hole a remixu skladby B£E z aktuální desky Space Afrika, byla cítit čirá radost z hudby a možnosti veřejně vystupovat, díky čemuž pro mě osobně čtvrteční večer ovládli.

Ne snad, že by následující Loraine James nějak výrazně pokulhávala, její nachově prosvícené vystoupení vyplnilo ono zmiňované motto festivalu zcela. Tančil opravdu každý v (trestuhodně malé) místnosti a odcházet se z ní nechtělo ani Lee Gamblovi, který na Loraine navázal zhruba o hodinu později.

Loraine James, Studio Hrdinů, Foto Libor Galia Loraine James, Studio Hrdinůfoto: Libor Galia

Jeho set vycházel z nedávno dokončeného konceptuálního triptychu Flush Real Pharynx, ve kterém mísí prvky filmového sound designu, hyperrealismu, dynamiky ulice a benzinových motorů za dozvuku klubové hudby. Do jisté míry charakteristiky vystihující Lunchmeat jako takový.

Šéf a zakladatel Hyperdub labelu Kode9 pak noc zakončil DJ setem a průřezem historie labelu s ozvěnami zastupovaných producentů, Buriala nevyjímaje. Čtvrteční program festivalu postavil hudbu do popředí a nechal ji vyniknout pomocí vizuálů, které (tentokrát) nehrály prim. Kdyby se festival vydal takovou cestou i do budoucna, uvítal bych to.

Lunchmeat 2021, Praha – různá místa, 27. 9–2. 10. 21

    vychází za podpory
    EEA and Norway grants
    Ministerstvo kultury ČR
    Nadace Český hudební fond
    NADACE ŽIVOT UMĚLCE

    Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.