Hudební i jiné performance budou v rámci podzimní brněnské Expozice nové hudby sledovat degenerační proces Octový syndrom

Téma 27. ročníku mezinárodního hudebního festivalu Expozice nové hudby je již známo delší dobu, nyní se však dozvídáme o chystaném programu a jeho propojení s pojmem definujícím degeneraci filmového materiálu.

Na přelomu října a listopadu bude festival zaměřený na hudbu 20. a 21. století expandovat do různých městských lokalit. Letos se důležitým centrem stane Univerzitní kino Scala, jako obvykle proběhnou koncerty v Besedním domě a nově se program objeví i v prostoru PRAHA/Fórum pro architekturu a média, kde vyroste festivalová audiovizuální laboratoř. Mezi další místa hostující převážně doprovodné akce patří Galerie G99, Dům umění města Brna a jiné.

Mezi 29. říjnem a 2. listopadem se v rámci koncertů a improvizací, audiovizuálních laboratoří, ale i během chystaných snídaní s interprety, přednášek, promítání autorských filmů, výstav atd. ponoříme do tématu octového syndromu. O jeho pojetí hovoří dramaturg Viktor Pantůček, festival dle něj nabídne: „sledování fenoménu destrukce, rekonstrukce a uplatňování přírodních (přirozených) procesů v kompoziční hudební i audiovizuální tvorbě významných tuzemských a zahraničních skladatelů. (...) Nabídneme autonomní hudbu, audiovizuální instalace, fluxové koncepty, analogový i digitální noise.

Novinkou letos budou skladby, soundtracky či jiné performance na objednávku festivalu s názvem Vinegar Syndrome: „Filmy zasažené octovým syndromem pak tvůrcům poslouží jako libreto, vizuální složka či inspirace pro vytvoření svébytných hudebně dramatických, audiovizuálních a konceptuálních hudebních performancí,“ dodává Pantůček.

Zahajovací koncert se koná v Besedním domě a zúčastní se ho i Phill Niblock, vlivná osobnost hudby 20. století zmiňovaná v nedávno vyšlé publikaci Alexe Rosse Zbývá jen hluk. Českou premiéru zde bude mít Koncert pro cembalo a orchestr od Philipa Glasse. Večer však ještě před samotným koncertem odstartuje setkání nad „octovým pohoštěním“ při poslechu ukázek z chystaného CD Alvina Currana a Gordona Monahana inspirovaného hudebním odkazem Leoše Janáčka.

Následující dny poběží ve Scale pásma krátkých filmů Pierra Héberta, Philla Niblocka a Tibora Szemzőa, poslední jmenované budou s živým hudebním doprovodem. Dále se můžeme těšit na kanadskou noisovou formaci Nihilist Spasm Band. V Památníku písemnictví na Moravě (město Rajhrad) zazní dílo Grahamovy noty a Janáčkův klavír lokalního skladatele Petera Grahama. V domě umění proběhne performance na objednávku Keithe Rowea a Bena Patersona, o den později ve Scale „Vinegar Syndrome“ ztvární Ensemble Marijan a Quartet Twentytwentyone. Každý den festivalu bude možné posnídat s vybraným hostem vždy od 11:00.

Kompletní program je k nahlédnutí zde. Vstupenky je možné zakoupit on-line na webu Brněnské filharmonie nebo v kamenném předprodeji v Besedním domě.

Expozice nové hudby, Brno – různá místa, 29. 10. – 2. 11. 14

Komentáře

vychází za podpory

EEA and Norway grants
Nadace Český hudební fond
Ministerstvo kultury ČR

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.