Hudební i jiné performance budou v rámci podzimní brněnské Expozice nové hudby sledovat degenerační proces Octový syndrom

Phill Niblock Phill Niblock

Téma 27. ročníku mezinárodního hudebního festivalu Expozice nové hudby je již známo delší dobu, nyní se však dozvídáme o chystaném programu a jeho propojení s pojmem definujícím degeneraci filmového materiálu.

Na přelomu října a listopadu bude festival zaměřený na hudbu 20. a 21. století expandovat do různých městských lokalit. Letos se důležitým centrem stane Univerzitní kino Scala, jako obvykle proběhnou koncerty v Besedním domě a nově se program objeví i v prostoru PRAHA/Fórum pro architekturu a média, kde vyroste festivalová audiovizuální laboratoř. Mezi další místa hostující převážně doprovodné akce patří Galerie G99, Dům umění města Brna a jiné.

Mezi 29. říjnem a 2. listopadem se v rámci koncertů a improvizací, audiovizuálních laboratoří, ale i během chystaných snídaní s interprety, přednášek, promítání autorských filmů, výstav atd. ponoříme do tématu octového syndromu. O jeho pojetí hovoří dramaturg Viktor Pantůček, festival dle něj nabídne: „sledování fenoménu destrukce, rekonstrukce a uplatňování přírodních (přirozených) procesů v kompoziční hudební i audiovizuální tvorbě významných tuzemských a zahraničních skladatelů. (...) Nabídneme autonomní hudbu, audiovizuální instalace, fluxové koncepty, analogový i digitální noise.

Novinkou letos budou skladby, soundtracky či jiné performance na objednávku festivalu s názvem Vinegar Syndrome: „Filmy zasažené octovým syndromem pak tvůrcům poslouží jako libreto, vizuální složka či inspirace pro vytvoření svébytných hudebně dramatických, audiovizuálních a konceptuálních hudebních performancí,“ dodává Pantůček.

Zahajovací koncert se koná v Besedním domě a zúčastní se ho i Phill Niblock, vlivná osobnost hudby 20. století zmiňovaná v nedávno vyšlé publikaci Alexe Rosse Zbývá jen hluk. Českou premiéru zde bude mít Koncert pro cembalo a orchestr od Philipa Glasse. Večer však ještě před samotným koncertem odstartuje setkání nad „octovým pohoštěním“ při poslechu ukázek z chystaného CD Alvina Currana a Gordona Monahana inspirovaného hudebním odkazem Leoše Janáčka.

Následující dny poběží ve Scale pásma krátkých filmů Pierra Héberta, Philla Niblocka a Tibora Szemzőa, poslední jmenované budou s živým hudebním doprovodem. Dále se můžeme těšit na kanadskou noisovou formaci Nihilist Spasm Band. V Památníku písemnictví na Moravě (město Rajhrad) zazní dílo Grahamovy noty a Janáčkův klavír lokalního skladatele Petera Grahama. V domě umění proběhne performance na objednávku Keithe Rowea a Bena Patersona, o den později ve Scale „Vinegar Syndrome“ ztvární Ensemble Marijan a Quartet Twentytwentyone. Každý den festivalu bude možné posnídat s vybraným hostem vždy od 11:00.

Kompletní program je k nahlédnutí zde. Vstupenky je možné zakoupit on-line na webu Brněnské filharmonie nebo v kamenném předprodeji v Besedním domě.

Expozice nové hudby, Brno – různá místa, 29. 10. – 2. 11. 14

Komentáře

vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČR
Nadace Český hudební fond

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.