Dva večery v jednom: Dan Tepfer a Ben Wendel na brněnském Jazz & World

Jazz & World: Dan Tepfer / Ben Wendel Duo, Brno, 13. 1. 14 Jazz & World: Dan Tepfer / Ben Wendel Duo, Brno, 13. 1. 14

Po zhruba dvou měsících proběhl v řadě čtvrtý koncert cyklu Jazz & World. Možná proto dramaturgie nachystala velmi nabitý, až náročný večer vedený newyorskými hudebníky klavíristou Danem Tepferem a multiinstrumentalistou Benem Wendelem.

Na první část koncertu přišel na pódium v Besedním domě pouze Tepfer. Přichystal si Goldbergovy variace z pera Johanna Sebastiana Bacha, avšak jakožto prominentní jazzman zapojil do procesu interpretace i notnou dávku improvizace a během hodiny odehrál většinu z celkem třiceti variací.

Výsledek jeho práce určitě nelze úplně žánrově někam zařadit, nešlo totiž o prvoplánové jazzování klasiky, ale klavírní hudbu a vyjádření per se. Jednoduchost se v tom rozhodně najít nedala, místy to sice balancovalo na hraně banalizace či parodie barokního kontrapunktu, ale většinu času se variace nesly ve velmi důstojné rovině.

Tepfer vkládal do Bachova díla odlehčenost, svěžest, místy technickou vyšinutost, ale i snovou zamilovanost. S danými tématy variací pracoval různě, rozbíjel je, místy i do disonance, jedno takové téma se objevilo zhruba v první třetině a znělo famózně. Občas osciloval mezi obcházením tématu a zaměřením se na něj, kdy melodie více ozdobil a trochu rozmazal. Technická vyspělost Tepferovy hry se projevovala hlavně ve střídajících se nesmírně rychlých tempech variací, samotné variace se také rychle měnily, čímž klavírista udržoval posluchačskou pozornost.

Jazz & World: Dan Tepfer / Ben Wendel Duo, Brno, 13. 1. 14, foto Facebook.com/Filharmonie Brno Jazz & World: Dan Tepfer / Ben Wendel Duo, Brno, 13. 1. 14foto: Facebook.com/Filharmonie Brno

V rámci cyklu Jazz & World se nabízí srovnání s izraelským klavíristou Yaronem Hermanem, který za křídlo v Besedním domě usedl v říjnu loňského roku, avšak charakter hudby obou hráčů byl trochu jiný, i když možná stejně nezařaditelný. Herman více komunikoval s publikem, které na něj reagovalo. Tepfer už tolik ne, ale publikum dokázalo (potleskem) ocenit atraktivní části variací.

Večer byl teprve v polovině. Po pauze přišel na pódium i Ben Wendel s tenorsaxofonem, který na jednu skladbu vyměnil dokonce za fagot, a ten se v jazzu tak často nevidí, jak Wendel poznamenal. Společně nám ukázali něco ze své jazzové kuchyně.

Část skladeb pocházela z jejich loňského debutového alba Small Constructions. Bylo vcelku těžké se soustředit na další hodinu opět nikterak jednoduché hudby, pozitivní však bylo, že hraní v této formaci si oba velice užívali a vkládali do něj mnoho energie. Oba jsou rovnocenným mozkem projektu a náramně se shodují. Drželi se v rychlejších tempech, spíše než aby se střídali na sóla, hráli více spolu, strojově přesně a doplňovali se. Místy vsazovali repetitivní fragmenty melodií proložené systematickými pomlkami. Kromě jejich vlastní tvorby zazněly i variace na skladby jiných tvůrců, třeba na konci to byla skladba Solar Milese Davise.

Byl to doposud nejdelší večer cyklu Jazz & World a posluchači odcházeli až po desáté hodině. Program by opravdu vystačil na dva večery, a kdyby obě části nespojila osoba Tepfera, mělo tomu tak být. Příště by stačilo dopředu zmínit hrubou délku koncertu. Za měsíc se představí Tigran Hamasyan s klavírem a elektronikou na předposledním koncertě cyklu.

Jazz & World: Dan Tepfer / Ben Wendel Duo, Brno - Besední dům, 13. 1. 14

    vychází za podpory
    EEA and Norway grants
    Ministerstvo kultury ČR
    Nadace Český hudební fond
    NADACE ŽIVOT UMĚLCE

    Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.