Jazz v lidových melodiích a naopak na JazzFestu

Mihály Borbély Mihály Borbély

Jazz prolnutý s etnickou hudbou získal na letošním JazzFestu v Brně svůj vlastní večerní blok. Do programu byly vybrány hned dvě formace fúzující jazz s lidovou hudbou. Konkrétně tedy s muzikou z oblastí od Slovenska směrem na jih až po Balkán. Hudební projev obou kapel, které se 19. dubna představily v Klubu Alterna, byl však dosti rozdílný.

Jako první se pódia ujala fenomenální slovensko-moldavská trojice PaCoRa. Její poznávací značkou je mistrovsky hraný cimbál. Kvalitami však ani o chlup nezaostávají housle, které rovněž nejsou v jazzu úplně nejběžnější. Trio uzavírá prvotřídní kontrabas.

Ve své tvorbě PaCoRa čerpá z lidových písní Slovenska. Tvoří i originální skladby, ty jsou však opět zpracovány v lidovém duchu. Jejich hudba až hypnoticky spoutávala publikum. Trojice si tak mohla dovolit pracovat s širokým dynamickým rozsahem. I v nejklidnějších a zároveň nejtišších pasážích zůstávali posluchači velmi napjatí. Uchu neunikl ani sebemenší detail precizně vyvíjených melodií. Bylo tak možné vytušit jistý vliv vážné hudby. Ten se mimo jiné projevil i v závěrech skladeb, které častokrát končily rozvinutím cody.

Nevídaným jevem byly také melodické ozdoby hrané na cimbál. Hudba tria PaCoRa si prostě zasloužila soustředěný poslech. Líbezný projev hráčů a ojedinělá hudba z koncertu učinil velmi příjemný poslechový zážitek.

PaCoRa PaCoRa

Míhály Borbély nepřijel zrovna se svou nejdivočejší etno formací, i tak ale se svým kvartetem místy odkazoval pravděpodobně na balkánský folklór. Na saxofon a klarinet (nejspíše šlo o tárogató) občas vykouzlil melodii v sedmiosminovém či podobném lichém metru v příslušné exotické řadě tónů. Došlo i na fenomenální sólo na tilinkó neboli koncovku, a to je v jazzu také pořádná rarita.

V repertoáru měl Mihály Borbély Quartet skladby maďarských jazzmanů i autorské kusy. Co se však aranží týče, ty byly velmi moderní. Lidový nádech tedy střídaly vcelku volné jazzové improvizace. Po hráčské stránce bylo vše velmi precizní.

Kontrast Mihály Borbély Quartetu s trojicí PaCoRa perfektně ukazoval hloubku jedné škatulky etno jazz. Program byl velmi dobře vybrán a jeho obdoba by se mohla i nadále na festivale opakovat. Je však pravda, že návštěvnost dvojkoncertu byla výrazně nižší, než tomu bývá u jiných a především tedy hlavních večerů JazzFestu.

PaCoRa, Mihály Borbély Quartet – JazzFest Brno, Klub Alterna, 19. 4. 15

Komentáře

vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČR
Nadace Český hudební fond

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.