Yaron Herman a Adam Baldych Yaron Herman a Adam Baldych

Jazzmani Herman a Bałdych představili novou tradici na Jazz & World Music v Brně

Koncert Adama Bałdycha a Yarona Hermana byl pro posluchače druhého ročníku série Jazz & World Music Brno hudební hádankou. Ostatně tomu tak bylo i při poslední samostatné návštěvě izraelského jazzového klavíristy Hermana v Brně. Svůj druhý koncert v rámci Jazz & World a celkově třetí brněnské vystoupení absolvoval v doprovodu zmiňovaného polského jazzového houslisty Adama Bałdycha.

Dvojice nahrála v roce 2013 album s názvem The New Tradition a většina brněnského programu pocházela právě odtud. Samotným názvem jakoby chtěli popsat společný hudební projev, i když obě slova jsou, co se významu týče, problematická. Co je tedy „nová tradice?“ Žánrové vymezení tvoří spíše různorodou paletu. Vypůjčují si totiž z různých míst, od jazzových, klasických i filmových skladatelů (jako přídavek zazněla skladba Sleep Safe and Warm z filmu Rosemary má děťátko), a přimíchávají jazzové improvizace nebo postupy populární hudby.

Hudebně si dvojice v jazzovém duchu hrála s melodiemi, které rozpracovávala do velkých ploch. Navracející se motiv se objevoval v pár skladbách, například v Bałdychově skladbě June, kterou hrál pizzicato. Jeho hra na housle se obecně velmi dobře poslouchala. Používal převážně legato, bohatou ornamentaci a nepotrpěl si tolik na klasické vibrato, což bylo pro danou hudbu jedině dobře.

V gradačních pasážích Hermanův klavír snad trochu přehlušoval i Bałdychova sforzata, avšak mladý atraktivní houslista strhával svým projevem většinu pozornosti publika. Obecně Bałdych působil jako mozek projektu, hlavně co se výběru skladeb týče, na Hermanovi šlo však vidět, že ho hra baví a ve svém hudebním cítění si s Bałdychem padli do noty.

„Nová tradice“ šla jen těžko zachytit slovy, zcela jistě lze ale říct, že jde o místo, kde se hudba 21. století znatelně posouvá dopředu. Kromě Bałdychových autorských skladeb zazněly v aranži dvojice například skladba Quo Vadis Zbigniewa Seiferta či Lamentation of Jeremiah Thomase Tallise.

Jedna poznámka na závěr, Bałdych mluvil s publikem anglicky. Těžko říct, kdy se dva sousední slovanské státy začaly domlouvat germánským jazykem, ale vzhledem k tomu, že věkový průměr publika mohl být i 45 let a více, nebyla ani angličtina dobrá volba.

Na předposledním koncertě cyklu Jazz & World Music 24. března se představí trio indické zpěvačky Kiran Ahluwalia.

Jazz & World Music: Yaron Herman a Adam Bałdych, Brno - Besední dům, 6. 2. 15

Komentáře

vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČR
Nadace Český hudební fond

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.