Setkávání nové hudby Plus má a nemá dlouhé trvání. Koncertů bylo dost, avšak nepravidelné rozmístění v často hektických týdnech způsobilo, že festival se blížil ke konci stejně rychle, jako plynul všední den za dnem. Naštěstí každý večer představoval právě ten ze všedního dne vytrhující zážitek.
Juho Laitinen prozkoumával zvuk svého cella a hlasu v atypických polohách. Utíkal však i k nevinným motivům a popěvkům. Je otevřen všem tvůrčím podnětům, a proto použil i záznam cella přehrávaný různou rychlostí, aby vytyčil body poukazující pouze na volnost, kterou si dopřával jak v improvizaci, tak třeba i ve skladbách Christiana Wolffa.
Nespokojená Andrea Neumann posunula zvuk klavíru za hranici své kontroly a rozšířila elektronickou hudbu o fyzické tělo, které v ní mnohdy schází, neboť neustále hledáme antropomorfní vzorce v přírodních útvarech či v předmětech, které jsme sami vytvořili. Samotné struny piana natažené v tenkém rámu (outside piano?) působily křehce a dovolily hráčce pracovat s jejich zvukotvornou podstatou. Snímače a amplifikátory pomáhaly dotvořit příjemně znějící zvukové plochy. Dvě skladby, kompozice o improvizaci a amplifikovaná performance, byly plné sugestivních akustických vjemů, přičemž obecenstvo nadmíru fascinoval způsob, jakým Neumannová dané zvuky tvoří.
Vinny Golia. Velkoformátový koncert soudobého jazzu probíhal pod jeho taktovkou. Přizvané posluchače Katedry jazzové interpretace HF JAMU, mezi něž, jak se ukázalo, patří i Peter Graham, vedl trochu pedagogickým, avšak srdečným způsobem. Celý koncert měl neuvěřitelnou gradaci, Golia začínal hrát sám, vystřídal řadu nástrojů: saxofon, klarinet, sopránovou flétnu, a postupně zapojoval členy bandu. Svou virtuozitu perfektně usměrňoval. Tragédií skvělého večera byl poloprázdný sál.
Precizně nastudovaný repertoár trojice dam ISHA trio se skládal z komorních skladeb pro klavír, vokál a flétnu v různém složení. Představily tvorbu především evropských klasiků 20. století a soudobých českých, ve dvou případech brněnských, skladatelů. Mezi zástupce české scény patřil i soubor MoEns se sérií skladeb „Pro futuro.“
Mnoho dalších interpretů a souborů poctilo festival svou návštěvou. Průřez soudobou hudbou byl bohatý, a to především díky přítomnosti hráčů z různých zemí a jejich vhodně zvolenému repertoáru.
Setkávání nové hudby Plus 2014, Brno – HF JAMU, Divadlo na Orlí, 23. 10 – 8. 12. 14