Nizar Rohana Trio, Brno, 17.9.13 Nizar Rohana Trio, Brno, 17.9.13 Martin Zeman

Nizar Rohana Trio předvedlo v Brně různé podoby soudobé arabské hudby

Koncertní cyklus Jazz&World, který bude v následujících měsících probíhat v Brně, přinesl prvním úterním koncertem sondu do arabské tradiční hudby ovlivněné zkušenostmi hráčů vystupujícího Nizar Rohana Tria. Besední dům poskytl perfektní prostor pro velmi soustředěný poslech toho, co loutnista Nizar Rohana nazývá moderní arabskou hudbou, ve které se mixují prvky západní vážné hudby, jazzu i jiných stylů kombinovaných s improvizací.

První skladba nazvaná podle palestinské vesnice Emm El Zeinat zaujala nejenom krásným melodickým motivem, ale také perfektní prstovou hrou perkusionisty Wassima Halala, který si pro většinu skladeb vybral rámový buben daf. Představil se i kontrabasista Matyas Szandai svým doprovodem a občasnými sólovými výstupy. Dále zazněla skladbu o matce olivových stromů, jejíž začátek patřil sólové arabské loutně Nizara Rohana. Přesný název tohoto nástroje je oud. Ve skladbě se střídala tempa a obměny přicházely jakoby ve vlnách, které se postupně vracejí. Třetí variace na tradiční skladbu s názvem Iraq patřila pouze dafu a oudu. V průběhu hry byl čitelný dialog mezi těmito hudebními nástroji. Nutné je vyzdvihnout skvělou souhru interpretů, díky níž jsme si mohli přes jemnou prstovou hru Wassima užít tóny oudu.

Nizar Rohana Trio, Brno, 17.9.13, foto Martin Zeman Nizar Rohana Trio, Brno, 17.9.13foto: Martin Zeman

Ajam, původně výraz pro vše cizí, označoval i následující skladbu. Tentokrát šlo jen o sólovou loutnu. Její melodie byla podpořena rezonancí spodních strun nástroje a celkové vyznění bylo vzhledem k názvu až překvapivě optimistické a veselé, což naznačovala i klesající stupnice F Dur zahraná v samotném závěru. Druhý kus pro sólový oud se nesl v rychlejším tempu. Perfektní rychlá technická hra Nizara kouzlila hbité melodie, které nezpomalily ani v závěru. Poté se opět přidaly perkuse a ve skladbě o muži, který prodává růže, zajišťovaly velmi chytlavý latentní rytmus („túú-ta,ta-tú-dá“). V bezejmenné sedmé skladbě ustoupila čistě rytmická hra oudu i Wassimova darbuka (druh perkusí) čistě kontrabasovému sólu, které bylo místy ovlivněné jazzem a sklidilo v sále veliký potlesk ještě v průběhu skladby.

Osmým kusem byla instrumentálně zpracovaná píseň libanonského zpěváka Ahmada Kaaboura s názvem Ya rayeh sawb bladi, která je velmi oblíbená především v Palestině díky zpívanému příběhu o ztracené zemi. Mimo jiné má nádhernou melodii, jež ji činí nezapomenutelnou. Na závěr koncertu trio představilo ještě jednu pozoruhodnou skladbu pojmenovanou podle rytmu ze Středního východu s názvem Jorjuna hraném v desetiosminovém metru. Wassim při svém sólu odhalil množství technik, jakými se dá hrát na perkusi daf. Sólo měl i Matyas na kontrabas a v úvodu skladby společně s Nizarem vedli dialog skrze své nástroje. Dočkali jsme se i jednoho přídavku, svižného, s melodiemi vynořujícími se z hlubokých tónů, avšak krátkého.

V průběhu večera hudebníci představili rozličné podoby moderní arabské hudby, střídání charakteru jednotlivých skladeb přispělo k rozmanitosti celého koncertu, přičemž hlavní obdiv si zasloužila dobře sehraná partie osob nesoucí název Nizar Rohana Trio.

Nizar Rohana Trio, Brno – Besední dům, 17.  9. 13

Komentáře

vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČR
Nadace Český hudební fond

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.