Návštěvníci zahajovacího koncertu Setkávání nové hudby plus měli možnost nechat se celý večer okouzlovat charismatem islandské flétnistky Áshildur Haraldsdóttir. Její zásoba hracích technik a projev dělaly z představené hudby záležitost veskrze lidskou, v níž by absence interpreta byla rozhodně smutná. Koneckonců i to definuje výborné sólisty.
V repertoáru byly zařazeny skladby pracující s vizuálním i mentálním obrazem v percepční rovině. Imaginaci spouštěla díla jako The Great Train Race Iana Clarkeho, Kalaïs Þorkella Sigurbjörnssona či autobusová cesta tɬBtɬ Örnólfura Eldona Þórssona. Mezi jmenované by šlo zařadit i šest momentek z 21 Sounding Minutes Atli Heimir Sveinssona, ty však dostaly vizuální složku od samotné Áshildur Haraldsdóttir, a to v podobě minutových videí, které podtrhovaly idealistický charakter těchto líbivých hudebních obrazů. Multimediální přesah měla i skladba Flycatcher Jespera Pedersena, v níž na videu zachycený pták Tyranovec olivožlutavý dirigoval interpretku.
Během večera zazněla také skladba Petera Grahama Poslední večer básníka Si-Kchanga, Circumambulation Yana Maresze, díla Áshildur Haraldsdóttir The Short Existence of a Great Idea, elektroakustická kompozice pro sólovou flétnu Synchronisms No. 1 Maria Davidovského a diváky dotvářená skladba Jakabossa jóga Þuríður Jónsdóttir a Haraldsdóttir. Sonda do převážně islandské tvorby byla značně obohacující, a to i přesto, že byla zprostředkována pouze sólovou flétnou. Večerem navíc prostupovala dobrá nálada a nadšení, což je pro zahajovací akt více než dobře.
Koncert se těšil velké návštěvnosti, o moc více lidí se už do Komorního sálu HF JAMU nevejde. Je třeba si však uvědomit, že to, co je vnímáno jako okrajová kulturní produkce, může být i součástí výuky na základních školách – tak jako tomu je na Islandu.
Další setkání, tentokrát s finským violoncellistou Juho Laitinenem, proběhne 4. listopadu.
Setkávání nové hudby plus: Áshildur Haraldsdóttir, Brno –Komorní sál HF JAMU, 23. 10. 14