Letošní ročník Moravského podzimu zahájila monumentální čtyřhodinová opera Einstein on the Beach skladatele Philipa Glasse a dramatika Roberta Wilsona. O provedení se postarali belgičtí hudebníci z Ictus ensembel a Collegium Vocal Gent. Jako vypravěčka celé představení provázela americká písničkářka Suzanne Vega.
Einstein on the beach je v kariéře Philipa Glasse zásadním dílem. Nejenže je první ze skladatelovy trilogie o významných historických postavách, které silou svých myšlenek změnily svět (další opery jsou Satyagraha a Akhnaton), ale je také jeho vůbec první operou. Když měl Einstein ve francouzském Avignonu v roce 1976 premiéru, téměř okamžitě přinesl svému tvůrci velký věhlas a mezinárodní renomé. Glass se tak mohl věnovat hudbě na plný úvazek, tedy konečně se jí mohl živit. Do té doby sezóně pracoval jako instalatér a posléze také jako taxikář, což bylo v New Yorku 70. let kvůli vysoké kriminalitě značně rizikové povolání. Snad by se s nadsázkou dalo říci, že mu opera Einstein on the Beach zachránila život.
Dílo se skládá ze čtyř aktů, které svým způsobem reprezentují Einsteinův život a dílo. Jejich propojení obstarávají takzvané „kolenové hry“ (knee play). Opera je specifická mimo jiné proto, že diváci mohou v průběhu představení odcházet a přicházet, jak se jim zlíbí. Co jsem měl možnost vidět, drtivá většina publika v Bobycentru toho prakticky nevyužila. Kdo této možnosti využíval více, byli hudebníci, pro něž to platilo také.
Technicky šlo o výborně zvládnuté představení. Ozvučení bylo na velmi vysoké úrovni a totéž se dalo říci o světlech. Některé reflektory v určité části projížděly publikum a zbytečně svítily lidem do očí. Přestože to asi měla být součást hry, působilo to pouze rušivě. Šlo ale jen o drobnost.
Celá opera se mi vlastně zdála kratší, než ve skutečnosti byla (trvala více než tři a půl hodiny), a na čas jsem se díval závěrem. Kosmická loď symbolizující Einsteinovu teorii nakonec odplula pryč. Poté nastalo standing ovation trvající několik minut a hudebníci se museli vícekrát vracet a klanět se. Zdálo se, že byli opravdu dojatí.
Einstein on the beach pro mě stále po letech zůstává interpretační záhadou, je to však jedno z těch děl, které si dokážu užít, přestože mu úplně nerozumím. Snad kvůli čisté radosti z hudby, jež mi zpívání solmizačních slabik a jednoduchá saxofonová linka nabízí. Nebo možná právě pro svoji tajemnost a neuchopitelnost. A nebo protože “all these are the days my friend and these are the days my friend.”
Moravský podzim: Einstein on the beach, Brno - Bobycentrum, 29. 9. 19