Večer z per venezuelských a španělských skladatelů ve strunách Gabriela Guilléna

Gabriel Guillén Gabriel Guillén

V živelném programu festivalu Ibérica působí kytarový recitál spíše jako odpočinková záležitost, avšak zážitek to byl velmi intenzivní, jak se na srpnový venezuelský a španělský večer v Brně sluší a patří.

Komorní atmosféra Sklepní scény Divadla Husa na provázku je příjemná do určitého počtu lidí. Samotný fakt, že koncert byl dlouhou dobu předem vyprodaný je vodítkem k tomu, že program byl opravdu kvalitní a návštěvníky žádaný. Stálo by tak za to se porozhlédnout po jiném prostoru, jenže otázka je, kde v Brně. Publikum bylo naštěstí fantastické, spojené rozjímavou náladou.

Venezuelský kytarista Gabriel Guillén na začátku představil skladby mladších autorů ze své rodné krajiny Rodriga Riery a Antonia Laury. Preludio Criollo prvního jmenovaného obzvláště utkvělo v paměti. Úvod koncertu byl klidný, prostor pro kontrastování dynamiky se teprve tvořil a celkový výraz byl postupem času čím dál pronikavější.

O půl století zpět do historie a na evropský kontinent jsme se přemístili se skladbami velkého kytaristy Francisco Tárregy. Pozoruhodný zpěvný kousek s patřičným houpavým frázováním nesl název Capricho Árabe.

K velkým jménům španělské hudby první poloviny 20. století nás zavedly kompozice Manuela de Fally a Isaaca Albénize. Oba psali hudbu v širokém rozpětí forem a instrumentace, ale španělské písně nechyběly ani u jednoho. Isaac Albéniz je pravděpodobně velký Guillénův oblíbenec, skladby od něj interpretoval naprosto fantasticky. Na jeho Sevillu si přizval tanečnici Virginii Delgado, stejně jako na Asturias. Všechny tři taneční vstupy publikum ocenilo bohatým potleskem.

Virginia Delgado, foto Beatrix Mexi Molnar Virginia Delgadofoto: Beatrix Mexi Molnar

Ty velmi známé Asturias s precizními šestnáctinkovými běhy tvořícími melodii i doprovod zazněly jako druhé. Byl to i vrchol samotného večera. Poté následovaly dva přídavky, jedním z nich byla skladba Domenica Scarlattiho, která sahala až ke klasicismu a baroku v Itálii, avšak se španělskou inspirací.

Díky kvalitnímu interpretovi a unikátnosti festivalu si ho nenechal ujít nemalý počet lidí, přestože souběžně probíhal jiný festival s kytarovou hudbou.

Festival Ibérica: Gabriel Guillén, Virginia Delgado, Brno – Divadlo Husa na provázku, 14. 8. 14

Komentáře

vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČR
Nadace Český hudební fond

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.