Sní androidi o elektronických ovečkách? Tak zní podtitul slavného sci-fi Blade Runner (1982). Autor předlohy k filmu, Phillip K. Dick, v příběhu testuje, kolik lidskosti se vejde do technologií budoucnosti. V současné hudbě naráží na stejné téma čerstvý domácí projekt NIVVA.
Už v roce 2018 zaujal v rámci Startéru Radia Wave, tehdy ještě jako satiricky laděné písničkářství nazvané po aromatickém sýru. Do roku 2020, kdy virtuální umělkyni vyšlo první EP Easy na pražském labelu Bad Names, projekt dospěl a prodělal zásadní ideologickou proměnu. Jméno sice zůstalo, ale už neodkazuje k sýru. Funguje spíše jako grafický ornament a původní náměty písní se posunuly od ironického komentáře ženy za plotnou k uvažování nad významem vývoje nových technologií. Jemná, ale znervózňující skladba Easy, která úplně na začátku svedla dohromady ústřední dvojici uskupení, si však na albu své místo našla i tak. Jen se z původního půlminutového popěvku rozrostla na klasickou tříminutovou stopáž. V pomalejším tempu se nese i zbytek desky. Přesto, že jde o elektroniku, má na české scéně blíž k současnému trendu melancholických písničkářek než k tanečním večírkům.
Jakkoliv se to příliš nedaří, tvůrci projektu se od svých začátků snažili zůstat v anonymitě. Chtěli tak odvést posluchačovu pozornost od interpreta směrem k samotné hudbě a jejímu estetickému zpracování. S podobným přístupem a zalíbením ve virtuálním světě a umělé inteligenci nejsou první. Autorka skladeb a vizuálu NIVVy zmiňuje jako své vzory třeba umělkyně Grimes a Holly Herndon.
Od vydání alba bylo otázkou, jak se bude NIVVA prezentovat na koncertech. Živého vystoupení se posluchači dočkali až po osmi měsících od vydání debutu, za to hned na asi nejambicióznějším českém festivalu elektronické hudby – Lunchmeatu 2020. Autoři projektu s podporou studia 3dsense vytvořili pro vystoupení 3D projekci NIVVy. Ta tančila ve formě hologramu přímo v prostoru mezi diváky a interprety schovanými v černých kapucích. Vizuálně poutavá show měla docela úspěch, což dokazuje i to, že se projekt v budoucnu chystá (covidu navzdory) také mimo Českou republiku – do Itálie a na Slovensko. Kam přesně, to je zatím tajné. Za dosavadní absenci živých koncertů v tuzemsku může kromě pandemie rovněž technická náročnost vystoupení. Kromě 3D projekce by totiž NIVVA mohla třeba zpívat simultánně se zpěvačkou, která jí hlas propůjčuje, nebo tančit podle hostující tanečnice.
Digitální identita NIVVy je v českém kontextu originální snahou zkoumat možnosti prezentace za hranicemi znějící hudby, a zároveň přináší možné řešení současných problémů živého vystupování. Může jít o udržitelnost nebo, jak podotýká autorka, o způsob, jak se snažit přiblížit posluchačům v době pandemie. Proto očekává, že by mohlo podobných konceptů v současnosti celosvětově přibývat.